9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    bArtificial

Excel 2013 voorwaardelijke opmaak

Hallo luitjes,

Ik wil mijn vrouw graag helpen met het volgende probleem, maar ik kom er niet uit. Google biedt geen duidelijke oplossing. (Ze werkt op Windows (kan ze ook niets aan doen) in Excel 2013):

Eigenlijk laat deze afbeelding precies zien wat ik wil bereiken

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de achtergrond van rij B een kleur krijgt afhankelijk van de waarde, in relatie tot rij A?
    Ik kom zover dat rood en groen werken, maar oranje niet. Daarnaast wil ik het op heel rij B toepassen, maar is het alleen zichtbaar in de cel die actief was bij het instellen van de regels.

Welke Excel-master kan soelaas kan bieden?

Bijdrager
    bArtificial

Rij moet natuurlijk kolom zijn

Bijdrager
    Gemini

Excel

Klik en kijk in je downloads.
    Hoop dat dit helpt…

Moderator
    Poezenbeest

Ben ik zo lui, of is dit handiger op te lossen in VBA?

Voorwaardelijke opmaak, dan kiezen voor cellen opmaken met waarden en daar de berekening invoeren… Weet alleen niet hoe dat omgaat met procntpunten, ik dacht zoiets als A1<(B1-0,02)

Je kan ook eerst met =ALS(B1<(A1-0,02); “rood”;B1>(A1-0,02)<A1;”oranje”;B1>A1;”groen”) en dan de voorwaardelijke opmaak op de tekst rood, oranje of groen instellen… Weet alleen niet of die ALS-functie ook drie waarden accepteert, de uitkomst is normaliter een boolean (waar of onwaar).

Oh, je topic gaat misschien over de Windows-versie, maar het gaat net zo goed op voor de Mac-versie, vandaar dat ik het verplaatst heb naar Mac Apps (overigen)

Bijdrager
    friesappeltje

Je kunt binnen een Als wel met een En werken.

Dus bv: =ALS(EN(B1>(A1-2%);B1<A1);”Doe hier iets als waar”;”Doe hier iets als niet is waar”)

Deze ALS moet hier aan twee voorwaarden voldoen. Namelijk aan B1>(A1-2%) en aan B1<A1
    Wanneer beiden waar zijn gebeurd het gedeelte na de eerste ; –> “Doe hier iets als waar”
    Wanneer niet beiden waar zijn, gebeurd het gedeelte na de tweede ; –> “Doe hier iets als niet is waar”

Stoei hier maar eens mee.

Bijdrager
    bArtificial

Dank voor de reacties. Zal hier eens mee gaan worstelen.

Bijdrager
    bArtificial
    gemini op 17 februari 2016

Excel

Klik en kijk in je downloads.
    Hoop dat dit helpt…

Top (y)! Bedankt. Alleen 1 dingetje: In je bestand is de opmaak voor iedere cel in kolom B is afhankelijk van de waarde in A1. Dus als ik de waarde in A1 verander krijgen alle cellen in kolom B een nieuwe opmaak. Als ik A5 wijzig gebeurt er met B5 niets, terwijl dat juist de bedoeling is. Had ik misschien wat duidelijker moeten omschrijven8-)

Bijdrager
    Gemini

Deze dan.
    Cellen waren absoluut i.pv. relatief.
    Let op:
    Format geldt voor de hele colom B.

Excel2

Bijdrager
    bArtificial

Thnx so much! Werkt perfect!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.