8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    de wouzer

evt macbook kopen

Hallo!

ik heb vorig jaar een powerbook 12′ gekocht. Da’s eigenlijk een heerlijke computer, maar helaas heb ik er nogal wat problemen mee gehad. na een jaar en een paar maanden ging mijn moederboard moeilijk doen, uiteindelijk deed mijn firewire het helemaal niet meer, en da’s nogal lastig als je er vooral muziek op maakt.
    nu kost reparatie 850 euro, en dan kan ik dus net zo gemakkelijk een nieuwe macbook kopen, die is net iets groter (scherm), sneller en heeft intel. verder ben ik heel erg tevreden over osx, dat snap ik als computerleek zelfs! veeeel rielexter dan windows

Mijn vragen:

kan ik gewoon logic, ableton en final scratch op deze computer gebruiken (heb iets gelezen dat dat lastig is)
    klopt het dat ik windows hier ook op kan draaien? Kan ik dan zowel windows als osx erop zetten? ik zou graag windows willen gebruiken om zodoende soulseek te gebruiken. Dit is verreweg mijn favoriete download programma en varianten als soulseex en nog zo eentje (kweet nu ff niet hoe die heet) zijn niet echt goed, daarmee heb ik steeds problemen, zijn helemaal niet overzichtelijk en stabiel.
    ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

groetjes Wouter

Bijdrager
    ifeelfine

Ten eerste een warm welkom op MacOSX.nl!

Om op je vraag in te gaan: De twee programma’s Ableton en Final Scratch zijn me onbekend, maar ik ga ervan uit dat dit ook professionele audio-programma’s zijn? En gaat het om Logic Pro of Express? Om welke van de twee het ook gaat, ik kan je nu al aanraden om nog heel even door te sparen en een MacBook Pro te kopen. De MacBook is simpelweg niet gemaakt voor professionals. Het is een leuke notebook voor thuisgebruikers, maar voor dingen die wat meer kracht vereisen, loop je al snel tegen de grenzen van de MacBook aan.

Het is waar dat je op de Intel-Macs Windows kunt draaien. Om echter Windows alleen te gebruiken zodat je een download-programma kunt gebruiken, is verschrikkelijk zonde. Ik zou je willen aanraden om verder te zoeken naar een download-programma dat wellicht ietsje minder aan je eisen voldoet, want zoals jij waarschijnlijk ook wel weet, is Windows op zijn kwetsbaarst wanneer je het internet op gaat. Er zijn hier tientallen gebruikers die je graag een handje zouden willen helpen bij het zoeken naar een alternatief voor Soulseek.

Bijdrager
    de wouzer

ik gebruik die programma’s tot nu toe op mijn powerbook. Dat gaat eigenlijk erg goed en die zijn langzamer (1,33 ghz; 512 mb) dan deze macbook. Ook final scratch loopt goed op mn oude powerbook.
    verder geloof ik eigenlijk niet zo heel erg meer in andere downloadprogramma’s. Dat komt omdat de comunity van soulseek echt ongelovelijk goed is….. grote kern van underground muziek, zoiets kan ik me niet echt voorstellen dat het nog bestaat. Ook het downloaden van complete albums is echt goed. iig niet alleen maar liedjes, da’s niet echt overzichtelijk voor mijn muziekcatalogus. Ik zweer eigenlijk bij soulseek.

maar als ik windows erop installeer, kan ik dan alleen maar windows gebruiken?
    mijn broer heeft een toshiba computer en daarop kan je bij aanzetten kiezen of je voor windows of voor linux gaat! Als dat net zo kan bij apple, bijv. bij aanzetten kiezen voor windows of osx…. dan zou ik gewoonlijk kunnen werken op osx (ook goed voor live muziek maken ivm kleine crashgevaar en dat is nogal belangrijk als je voor publiek muziek maakt) en verder kunnen downloaden binnen windows. muziek op soulseek downloaden heb ik nog nooit echt problemen mee gehad).

Bijdrager
    ifeelfine

Ik wist niet dat het om een community ging die achter Soulseek zat. Dacht dat het gewoon een soort van torrent-tool was. Je kunt inderdaad (met behulp van Boot Camp) bij het opstarten kiezen tussen XP en OS X. Je kunt ook Parallels gebruiken. Daarmee draai je XP-programma’s binnen je OS X omgeving. Over de voor- en nadelen van beide manieren lopen verschillende draadjes in het forum.

Het probleem met veel pro-programma’s is op dit moment dat het grootste dele nog via Rosetta ge-emuleerd wordt. Van sommige dingen zijn al Universal versies verkrijgbaar, maar van de programma’s die je noemt, weet ik dat niet. Je zult even moeten surfen om te kijken of ze al native op Intel-Macs draaien.

Als de programma’s op je oude PB goed draaien, zullen ze waarschijnlijk op de MacBook ook wel lekker lopen. Ik kan je wel adviseren om de MacBook van wat extra RAM te voorzien. Dat is altijd lekker als je met zwaardere programma’s aan de gang gaat.

Misschien is het een idee om binnenkort eens bij een Apple Center naar binnen te lopen? Dan kun je al je vragen kwijt bij een getrainde verkoper en zul je zelf ook kunnen ondervinden wat de kracht is van een MacBook.

Bijdrager
    sawtooth
    ”de

Hallo!

ik heb vorig jaar een powerbook 12′ gekocht. Da’s eigenlijk een heerlijke computer, maar helaas heb ik er nogal wat problemen mee gehad. na een jaar en een paar maanden ging mijn moederboard moeilijk doen, uiteindelijk deed mijn firewire het helemaal niet meer, en da’s nogal lastig als je er vooral muziek op maakt.
    nu kost reparatie 850 euro, en dan kan ik dus net zo gemakkelijk een nieuwe macbook kopen, die is net iets groter (scherm), sneller en heeft intel. verder ben ik heel erg tevreden over osx, dat snap ik als computerleek zelfs! veeeel rielexter dan windows

Mijn vragen:

kan ik gewoon logic, ableton en final scratch op deze computer gebruiken (heb iets gelezen dat dat lastig is)
    klopt het dat ik windows hier ook op kan draaien? Kan ik dan zowel windows als osx erop zetten? ik zou graag windows willen gebruiken om zodoende soulseek te gebruiken. Dit is verreweg mijn favoriete download programma en varianten als soulseex en nog zo eentje (kweet nu ff niet hoe die heet) zijn niet echt goed, daarmee heb ik steeds problemen, zijn helemaal niet overzichtelijk en stabiel.
    ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

groetjes Wouter

Logic wordt tegenwoordig alleen nog maar voor de Mac gemaakt.
    En Ableton Live werkt prima op de Mac.

Bijdrager
    sawtooth
    ”ifeelfine”

Ten eerste een warm welkom op MacOSX.nl!

Om op je vraag in te gaan: De twee programma’s Ableton en Final Scratch zijn me onbekend, maar ik ga ervan uit dat dit ook professionele audio-programma’s zijn? En gaat het om Logic Pro of Express? Om welke van de twee het ook gaat, ik kan je nu al aanraden om nog heel even door te sparen en een MacBook Pro te kopen. De MacBook is simpelweg niet gemaakt voor professionals. Het is een leuke notebook voor thuisgebruikers, maar voor dingen die wat meer kracht vereisen, loop je al snel tegen de grenzen van de MacBook aan.

Dat ben ik niet met je eens. Ik werk met Reason 3.5 en dat kan makkelijk op een Macbook Dualcore 1.83 Ghz. Ik heb soms wel 15 Subtractors en tien Malstroms + NNXT’s open staan (vol met soundfont en wav samples) en dat gaat prima. Dualcore is zowieso snel zat. Ik vind het niet fair dat mensen bij het woord “audio” of “sequencing” gelijk de Macbook PRO aanraden. Mijns inziens is dat onterecht.

Het enige pluspunt van de Pro is de (optie voor een) 7200 RPM drive.
    Dat is misschien handig als je heel grote projecten naar Wav rendered. Maar verder voldoet de gewone Macbook (met minimaal 1 GB RAM) prima voor audio.

Bijdrager
    plonserd

Reason is nu wel een vrij processorvriendelijk programma t.o.v Logic ofzo hoor sawtooth :wink:

Bijdrager
    de wouzer

ik heb altijd op mn 1.33 ghz mac logic gedraaid, en dat ging eigenlijk best wel goed. Soms had ie er wel wat problemen mee, maar dat was vooral (volgens mij) een werkgeheugenprobleem. ik had maar 512 mb).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.