30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 72)
  • Q:
    Bijdrager
    nando

even mijn frustratie kwijt….

Ik word bij tijd en wijle (zo’n 3 keer per dag) helemaal gek van mijn macbook. Ik heb al eens bedacht waar ik een raam kan vinden om het witte monster uit kan kieperen.

Waar gaat het om…?

Er zijn veel kleine dingen. Voorbeelden:
    1 ik stuur een mail met notulen (in ms word 2008 for mac) naar collega’s maar een collega met notabene een mac krijgt een leeg bestandje.
    2 een ms excel betand is extreem traag met het berekenen van een filter (ik weet dat het sneller kan want onder winXP met excel 2003 was het binnen een seconde klaar) zodat het een seconde of 8 duurt.
    3 de acceleratie van de mighty muis
    4 ik klik een venstertje aan waar in wil gaan werken, schiet osx naar een ander bureaublad (spaces) naar een verkeerd bestand en na nogmaals klikken komt het nog niet.
    5 de kleur van de cel in excel kan je aanpassen maar dan heb je meteen de geselecteerde tekst in bijvoorbeeld thunderbird veranderd zodat die niet goed meer te lezen is.
    6 synchronisatie gaat zo slecht (met foutmeldingen) dat de laatste op 26-6-2008 heeft plaatst gevonden (nu is het 3-9-2008)
    7 er zit geen dvd brander in de macbook waardoor wij moeilijk moeten gaan doen om de grote hoeveelheden foto’s voor mijn werk te backupen
    8 bij het openen van een bestandje van een collega krijg ik de melding dat ms word het ding niet kan openen (een docx xml bestand notabene gemaakt op een mac)

Ik kan dus nog niet zo heel goed wennen… Een collega heeft zijn winxp laptop alweer gereed gemaakt voor gebruik, ik zit daar ook aan te denken.

Zou de mac binnenkort vliegles krijgen?:x

Bijdrager
    Dedstok

Had je de duurdere mac versie gekocht dan kon je branden.

Hoezo werk je met Office als je ook iWork kan gebruiken?

Mighty Mouse kut? Dan pak je toch een andere muis.

De meeste problemen gaan over het Office pakket, dan ligt dat denk er eerder aan office dan aan de macbook.

Tsja..
    Ik vind de macbook fantastisch.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik zou het ding niet door het raam smijten. Zonde van het raam en je had nog flink wat geld voor die MacBook kunnen krijgen.
    Vervolgens een Windows-laptop (of iets dergelijks) aanschaffen van het geld wat je van de MacBook krijgt.
    Let er wel op dat er een DVD-brander in die laptop zit.
    Overigens zijn veel dingen die je beschrijft niet normaal voor een MacBook.
    De mijne (welliswaar zwart) doet het prima. Dus er is iets niet normaal.

Bijdrager
    macsiem

Geef voordat ie gaat vliegen even een PB, dan kom ik onder je raam staan!:D :D

Bijdrager
    Bergbewoner
    ”nando”

Ik word bij tijd en wijle (zo’n 3 keer per dag) helemaal gek van mijn macbook. Ik heb al eens bedacht waar ik een raam kan vinden om het witte monster uit kan kieperen.

Waar gaat het om…?

1 ik stuur een mail met notulen (in ms word 2008 for mac) naar collega’s maar een collega met notabene een mac krijgt een leeg bestandje.
    2 een ms excel betand is extreem traag met het berekenen van een filter (ik weet dat het sneller kan want onder winXP met excel 2003 was het binnen een seconde klaar) zodat het een seconde of 8 duurt.
    4 ik klik een venstertje aan waar in wil gaan werken, schiet osx naar een ander bureaublad (spaces) naar een verkeerd bestand en na nogmaals klikken komt het nog niet.
    5 de kleur van de cel in excel kan je aanpassen maar dan heb je meteen de geselecteerde tekst in bijvoorbeeld thunderbird veranderd zodat die niet goed meer te lezen is.
    6 synchronisatie gaat zo slecht (met foutmeldingen) dat de laatste op 26-6-2008 heeft plaatst gevonden (nu is het 3-9-2008)
    7 er zit geen dvd brander in de macbook waardoor wij moeilijk moeten gaan doen om de grote hoeveelheden foto’s voor mijn werk te backupen
    8 bij het openen van een bestandje van een collega krijg ik de melding dat ms word het ding niet kan openen (een docx xml bestand notabene gemaakt op een mac)

Ik kan dus nog niet zo heel goed wennen… Een collega heeft zijn winxp laptop alweer gereed gemaakt voor gebruik, ik zit daar ook aan te denken.

1 Save geprobeerd?;-) Nee, dit kan gewoon niet mis gaan, moet aan jou of je instellingen liggen. Kun jij het je voorstellen dat een groot bedrijf dit verkeerd laat gaan? (en ja, dat is een goede reden dat het eerder aan jezelf ligt dan aan de software)
    2 (en ook 1) Geef je macbook niet de schuld van Microsoft applicaties! Je kunt ook gewoon een Virtual Machine opzetten met windows XP, werkt ook!
    3 De acceleratieproblemen liggen niet aan je Mighty Mouse, maar aan OS X. Mac heeft nu eenmaal een andere muiscurve dan Windows. Daar werd ik in het begin ook ontzettend gek van. Onder Tiger had ik het voor elkaar, maar met Leopard krijg ik niet die Windowscurve terug……helaas. Maar ik ben er nu aan gewend. Soms is het nog wel eens irritant, maar ach, dat duurt dan maar even.
    4 Je kunt Spaces ook gewoon uitzetten.
    5 Zie punt 2
    6 Ook dit zal weer aan jou liggen. Synchronisatie is een pluspunt van de Mac, niet een minpunt. Zorg dat je alle info hebt, settings goed hebt staan en kijk of je toestellen wel eens ondersteund worden. Zo niet, dan is het niet gek he.
    7 Had je dat nou niet van tevoren kunnen weten? Je kunt ook een externe DVD-brander halen.
    8 Zie punt 2

Al met al enorm veel frustratie over dingen die weinig met Mac te maken hebben en veelal met Microsoft Office……..

Daarvoor zou ik mijn MacBook niet het raam uitgooien. Als je het wel wilt gaan doen, pm me dan ff. Ik heb nog wel interesse!

Bijdrager
    Dedstok
    Bijdrager
    nando

Nou lekker dan,

Je doet af alsof ik geen verstand van computers heb… Met synchronisatie gaat het automatisch, daar kan ik niets aan fout doen, ik krijg alleen maar foutmeldingen.

Leuk dat je office ook op XP binnen osx kan gebruiken (heb ik ook) maar ook dat is een andere versie van office dan mijn collega’s waarmee je ook weer problemen kan verwachten.

Wat ik simpelweg wil is dat het ding doet wat ik op dat moment van het ding verwacht. Er moeten geen andere programma’s worden getoont het ding moet niet vastslaan en het moet redelijk vlot verlopen. Alle 3 dingen zijn regelmatig een probleem. Vanochtend wilde ik aan het begin van mijn les aan het werk met controle van de aanwezige leerlingen maar de mac wilde niets anders dan de muiscursor laten bewegen. Ik kreeg ‘m uit maar het duurt dan weer 10 minuten voor de boel is herstart. Erg irritant.

”Bergbewoner”
    ”nando”

Waar gaat het om…?

1 Save geprobeerd?;-) Nee, dit kan gewoon niet mis gaan, moet aan jou of je instellingen liggen. Kun jij het je voorstellen dat een groot bedrijf dit verkeerd laat gaan? (en ja, dat is een goede reden dat het eerder aan jezelf ligt dan aan de software)
    2 (en ook 1) Geef je macbook niet de schuld van Microsoft applicaties! Je kunt ook gewoon een Virtual Machine opzetten met windows XP, werkt ook!
    3 De acceleratieproblemen liggen niet aan je Mighty Mouse, maar aan OS X. Mac heeft nu eenmaal een andere muiscurve dan Windows. Daar werd ik in het begin ook ontzettend gek van. Onder Tiger had ik het voor elkaar, maar met Leopard krijg ik niet die Windowscurve terug……helaas. Maar ik ben er nu aan gewend. Soms is het nog wel eens irritant, maar ach, dat duurt dan maar even.
    4 Je kunt Spaces ook gewoon uitzetten.
    5 Zie punt 2
    6 Ook dit zal weer aan jou liggen. Synchronisatie is een pluspunt van de Mac, niet een minpunt. Zorg dat je alle info hebt, settings goed hebt staan en kijk of je toestellen wel eens ondersteund worden. Zo niet, dan is het niet gek he.
    7 Had je dat nou niet van tevoren kunnen weten? Je kunt ook een externe DVD-brander halen.
    8 Zie punt 2

Al met al enorm veel frustratie over dingen die weinig met Mac te maken hebben en veelal met Microsoft Office……..

Daarvoor zou ik mijn MacBook niet het raam uitgooien. Als je het wel wilt gaan doen, pm me dan ff. Ik heb nog wel interesse!

Moderator
    unSOUND
    ”nando”

Je doet af alsof ik geen verstand van computers heb…

Tja, je opmerkingen geven daar dan ook wel aanleiding toe…

Als software vastloopt ligt dat 99 van de 100 keer aan die software. Dat Microsoft Office dus raar doet is dan de schuld van MIcrosoft Office, en niet van je MacBook. Als je dat soort dingen niet echt begrijpt en je MacBook gewoon de schuld geeft van alles alles wat er fout gaat, heb je inderdaad niet begrepen hoe computers werken.

Bijdrager
    roy

User error 8)

Bijdrager
    Cloudsurfer

Gooi die MacBook maar uit het raam naar mij, alsjeblieft.

Bijdrager
    jf
    ”nando”

Ik kreeg ‘m uit maar het duurt dan weer 10 minuten voor de boel is herstart. Erg irritant.

WTF? Dat heb ik zelfs nog nooit gehad bij een windows-bak…

Ik heb ernstig het vermoeden dat er iets met je MacBook aan de hand is en met de programmatuur die daarop geïnstalleerd is. En eerlijk gezegd is dat toch echt vaak veroorzaakt door de gebruiker.

Ik werk zonder problemen met Office op mijn Mac, en wissel bestanden zonder problemen uit met mijn werk-PC…

Bijdrager
    nando
    ”jf”
    ”nando”

Ik kreeg ‘m uit maar het duurt dan weer 10 minuten voor de boel is herstart. Erg irritant.

WTF? Dat heb ik zelfs nog nooit gehad bij een windows-bak…

Ik heb ernstig het vermoeden dat er iets met je MacBook aan de hand is en met de programmatuur die daarop geïnstalleerd is. En eerlijk gezegd is dat toch echt vaak veroorzaakt door de gebruiker.

Ik werk zonder problemen met Office op mijn Mac, en wissel bestanden zonder problemen uit met mijn werk-PC…

Ik vind het erg flauw dat er door velen gesuggereerd wordt dat het aan mij ligt.

Maar laten we het dan puntsgewijs bekijken:

1
    Wij hebben hier op school heel veel apples staan.
    Uitwisselen tussen een word bestand tussen een apple en apple gaat al niet goed. Hoe verzin je dat? Je kan me nog meer vertellen maar als dat soort dingen niet goed gaan ligt dat niet aan mij.

2
    Als ik 1 schermpje van een programma aan klik en hij vliegt naar een andere die ik niet aan geklikt heb, ligt dat niet aan mij.

3
    Als een automatisch proces zoals het opnieuw opstarten van de mac erg lang duurt kan ik daar niets aan doen (ik zou willen dat ik dat kon)

4
    Als ik na het dichtklappen en weer openklappen van de mac alleen mijn muiscursor kan bewegen en verder niets, kan ik daar niets aan doen (anders dan opnieuw opstarten)

Misschien is er inderdaad iets met deze mac aan de hand maar dan is dat ook het geval met vele andere mac’s hier op school, lekker betrouwbaar is het product dan.

Het systeem is zo goed als de programma’s die je gebruikt, dat klopt maar ik kan de mac alleen als geheel systeem beoordelen omdat ik geen andere keus heb met veel programma’s.

Al met al vind ik het niet grappig.

ps. ik ben niet boos ofzo alleen gefrustreert omdat ik mijn werk niet zo snel kan doen als ik zou willen.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”nando”

Ik vind het erg flauw dat er door velen gesuggereerd wordt dat het aan mij ligt.

Als ik je berichten zo lees, is dit toch echt het geval. Hoe groot is de kans dat jouw Mac en die van school allemaal kapot zijn? Je kan niet met een Mac om gaan.

En dat bedoel ik niet negatief, het is een nieuw systeem en je weet allemaal nog niet zo goed hoe het werkt. De problemen die jij opnoemt, heb ik namelijk niet. Ik kan gewoon Word bestanden uitwisselen met Macs en PC’s en opnieuw opstarten duurt bij mij toch echt geen 10 minuten.

Neem er even rustig de tijd voor, leer het systeem een beetje onder de knie krijgen. Als je het beest leert temmen, zal die braaf zijn.

Je geeft naar mijn inziens ook bar weinig details. Je stuurt een Word-bestandje naar je collega. Okee, maar hoe dan? Met Mail, of een online e-mail interface zoals Hotmail? En indien Mail, sleep je het bestandje of voeg je hem toe via Bijlage? En hoe sla je dat bestandje op? Welke Word gebruikt je collega? Dat soort dingen.

Bijdrager
    1984

@nando., als ik jouw was zou ik even naar een Apple verkoop punt gaan , en daar het probleem even voorleggen , daar zien ze gelijk wat er aan de hand is,
    tevens verkopen ze daar externe DVD branders voor ±50 euro ?

Inactief
    Anoniem
    ”Cloudsurfer”

Je kan niet met een Mac om gaan.

En dat bedoel ik niet negatief, het is een nieuw systeem en je weet allemaal nog niet zo goed hoe het werkt.

Inderdaad. Je koopt een Mac en gaat er gemakshalve vanuit dat alles zo werkt als op Windows. Ook met Windows heb je in eerste instantie moeten leren werken, dat is niet aangeboren. Voor de basis, zie de link onder.

En ja… Office 2008 is geen snelheidsmonster, maar dat ligt aan het slechte programmeer-werk van Microsoft. Excel is inderdaad ontzettend traag, we wachten op een update. Leer ook zaken als Exposé te gebruiken, dat maakt alles wat eenvoudiger.

En 10 minuten om te herstarten is inderdaad absurd, dat duidt op een probleem.

-> http://macmiep.nl/

Bijdrager
    Kobes

Ik behandel alleen nog ff dingen waar ik iets concreets aan toe te voegen heb.

”nando”

Dit heb je alleen met MS Office. De belangrijkste bug in Office 2008 is dat hij niet compatible is met spaces. Daardoor vliegt alles van hot naar her, zonder reden en kun je vensters lastiger bereiken. Heb ik ook last van en al een paar keer een bug report naar Microsoft gezonden, maar het interesseert ze geen fuck. Het zorgt er bovendien voor dat de applicatie Dock crasht (die schrikt van alle rare dingen van MS en Dock behandeld oa spaces). Dit kun je zien doordat ook dashboard (ook onderdeel van Dock) alles opnieuw laadt als je het oproept.

Onbestaanbaar. Ik kan me alleen voorstellen dat dit voorkomt na het probleem bij nr. 4. Dan zijn er dingen al mis en gebeuren wellicht dat soort zaken. Omgaan met probleem uit nr 4 is te leren, maar zeer onhandig, blijf zeuren bij MS tot ze het oplossen, dan werkt alles weer normaal.

Welke synchronisatie? Telefoon, andere laptop, email, iPod, backupschema’s? Het kan nogal wat zijn, iDisk misschien? Als iSync met je telefoon niet werkt dan ligt het toch echt aan je instellingen, want ik heb inmiddels van de volgende merken diverse types probleemloos gesynchroniseerd: SonyEricsson, Nokia, Samsung.

En wat kan je MacBook aan jouw keuze voor een brander doen?

Tsja, daar doe je dan toch echt zelf iets verkeerd, ik deel bestanden met Windows, Linux en OS X en het gaat allemaal prima.

PS Ik vind dat heel veel forummers wel erg bot reageren. Ook al is de TS nogal gefrustreerd, dan nog zijn sommige zaken iets beter toe te lichten dan “je bent dom en kunt beter de MacBook mijn kant op gooien…”

Bijdrager
    nando

Dank je Kobes, dit doet me goed.

Jij hebt ook last van enkele dingen zoals ik, eindelijk iemand die me (gedeeltelijk) begrijpt.

Weet jij dan hoe je een celkleur in excel aanpast zonder dat de selectie kleur van thunderbird veranderd. Ik verzin dit niet!
    Ik heb de kleur aangepast in voorkeuren/weergave/markeringskleur Dat was de enige manier die ik kon vinden om de kleur van de cel aan te passen.

Met synchronisatie bedoel ik synchronisatie van de thuismap, dat gebeurt automatisch op mijn werk. Dit proces geeft foutmeldingen.

Dat er geen brander in zit is een keuze van apple en vervolgens van mijn werkgever om de goedkoopste versie te nemen. Ik neem de mac dat niet kwalijk (alsof het iets met gevoelens is) maar wel apple simpelweg omdat ik vind dat dit technologie is waarvoor je diep moet schamen als je 1000 euro voor zo’n apparaat vraagt.

Het uitwisselen van word bestandjes werkt als volgt.
    1) ik sla mijn word 2008 for mac bestandje op als word 97-2003 (omdat we winxp mensen hebben die het moeten kunnen openen) dit is op een apple macbook
    2) een persoon met een exact dezelfde apple macbook als ik heb (en inmiddels ook iemand met een imac met dezelfde software) kan vervolgens mijn bestandje niet openen met word 2008 for mac.

Andersom werkt het ook niet als iemand een word 97-2003 bestandje naar mij stuurt vanaf een macbook naar mijn macbook.

snap jij het snap ik het?

Bijdrager
    sven-
    ”macsiem”

Geef voordat ie gaat vliegen even een PB, dan kom ik onder je raam staan!:D :D

:bigsmile:
    Beste opmerking in dit topic.

Nee maar serieus, het heeft geen zin alles zo negatief te zien. Dan zie je de dingen erger dan dat ze in werkelijkheid zijn en kun je het probleem niet helder oplossen.

Wat betreft de uitwisseling van Word bestanden tussen computers:
    Als je nou het Word bestand eens anders opslaat (dus niet formaat 97 – 2003) maar gewoon “normaal”. Werkt het dan wel?

Over de Superdrive die niet in het instapmodel MacBook (en Mac Mini) zit…tja, dit is in mijn ogen een erg trieste verkooptruc van Apple, maar het is nou eenmaal zo. Staar je overigens ook niet blind op het 1200 euro model (met Superdrive), want de DVD branders in de MacBooks zijn kwalitatief gezien niet zo best (merk Matshita, een verslechtering vergeleken met Pioneer, welke vroeger gebruikt werd). Daarom is de keuze voor het instapmodel in combinatie met een externe DVD brander (van LaCie bijvoorbeeld, 100e voor eentje met FireWire) zeker niet een slechte.

Hopelijk los je je problemen snel op, zet Spaces lekker uit (tenzij je het echt nodig hebt), en geniet van je Mac.

Bijdrager
    Fierry
    ”nando”

Jij hebt ook last van enkele dingen zoals ik, eindelijk iemand die me (gedeeltelijk) begrijpt.

Weet jij dan hoe je een celkleur in excel aanpast zonder dat de selectie kleur van thunderbird veranderd. Ik verzin dit niet!
    Ik heb de kleur aangepast in voorkeuren/weergave/markeringskleur Dat was de enige manier die ik kon vinden om de kleur van de cel aan te passen.

Met synchronisatie bedoel ik synchronisatie van de thuismap, dat gebeurt automatisch op mijn werk. Dit proces geeft foutmeldingen.

Dat er geen brander in zit is een keuze van apple en vervolgens van mijn werkgever om de goedkoopste versie te nemen. Ik neem de mac dat niet kwalijk (alsof het iets met gevoelens is) maar wel apple simpelweg omdat ik vind dat dit technologie is waarvoor je diep moet schamen als je 1000 euro voor zo’n apparaat vraagt.

1) ik sla mijn word 2008 for mac bestandje op als word 97-2003 (omdat we winxp mensen hebben die het moeten kunnen openen) dit is op een apple macbook
    2) een persoon met een exact dezelfde apple macbook als ik heb (en inmiddels ook iemand met een imac met dezelfde software) kan vervolgens mijn bestandje niet openen met word 2008 for mac.

Andersom werkt het ook niet als iemand een word 97-2003 bestandje naar mij stuurt vanaf een macbook naar mijn macbook.

snap jij het snap ik het?

Hoi nando,

MS heeft een speciale patch uitgebracht voor office 2003 dat het mogelijk maakt staat om Officce 2007 en Office 2008 documenten te openen

je kunt de patch vinden op [URL]http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466&displaylang=en[/URL]

Bijdrager
    oldsmelly

Heel vreemd dit..

Ik doe niks anders dan Word+excel bestanden uitwisselen tussen mac’s en pc’s en mac’s onderling.
    Behalve een enkele keer als er heel veel macro’s worden gebruikt gaat het altijd goed eigenlijk.

Bijdrager
    Kobes
    ”nando”

graag gedaan;)

Kijk, nu wordt wel een beetje duidelijk waar de vreemde dingen vandaan komen. Want wat jij hebt gedaan is de kleur van selecties over het hele systeem instellen op een andere kleur (test het maar eens in Safari, daar zal geselecteerde tekst ook een andere aanduidingskleur krijgen). Ik weet niet precies wat je wilt bereiken in Excel, maar als je daar een cel in een bepaalde kleur wilt krijgen moet je daar de celopmaak voor wijzigen. Dit kan op diverse manieren, bijvoorbeeld door de cellen te selecteren –> menu opmaak –> Cellen… (cmd+1) en dan onder het kopje patronen.
    Er zit ook een knop voor op het opmaakpalet onder randen en arcering.
    Ik hoop dat je dit bedoelt.

Hier heb ik geen ervaring mee, dus kan ik je niet helpen. Wie weet iemand anders, vooral als je nog aangeeft welke foutmeldingen je krijgt?

Daar ben ik het wel mee eens.

Ik maak uit je verhaal op dat er een netwerkshare voor wordt gebruikt of iets dergelijks. Je zou even een keer kunnen proberen de bestandjes naar elkaar te mailen om te kijken of het dan wel werkt. Als het dan wel werkt weet je waarschijnlijk ook meer over de problemen met synchroniseren, er gaat dan namelijk waarschijnlijk iets mis met de netwerkinstellingen/shares.

Good luck!

Bijdrager
    Geedee

Weet je wat ik zo raar vind? Dat sommigen hopeloos veel problemen hebben die ik (gelukkig) nog nooit ben tegengekomen. Ik bedoel daarmee dat ik al voor mijn zevende Mac zit en ik al zeven keer het toestel in huis haal, de progjes installeer die ik nodig heb (o.a. MS Office) en aan de slag ga. Nooit echte noemenswaardige problemen gehad. Wel af en toe eens iets voorgehad hoor, maar dat is dan zo weer op te lossen. Heb ik dan geluk? Op het werk tokkel ik op een pc en daar heb ik minstens één keer per dag problemen. Een collega van me heeft thuis ook een Mac en die klaagt ook regelmatig. Blijkt dat hij van alles en nog wat doet met, installeert op, experimenteert met zijn Mac en vooral hem gebruikt alsof het een Windows-machine is. Zou het daar niet fout lopen?

Bijdrager
    AST

Grappig dat je dat zegt, want mij valt hetzelfde op. Ik heb 3 Macs gehad, en los van een sporadische crash van Office nog nooit problemen gehad met ze. Dat terwijl een vriend van me al 2 jaar lang ellende heeft ondervonden. (3 keer nieuw moederbord enzo).

Ontopic: Het valt me op dat je grootste bron van ergenis toch gewoon MS Office is. Simpelweg kan je natuurlijk ook gewoon stellen dat Office 2008 voor OSX niet niet zo goed werkt als op de PC. Excel is behoorlijk traag inderdaad, maar dat kan je dan toch eigenlijk niet echt aan je mac blaimen, maar aan MS vanwege slechte OSX service.:)

Bijdrager
    Cerandox
    ”Geedee”

Weet je wat ik zo raar vind? Dat sommigen hopeloos veel problemen hebben die ik (gelukkig) nog nooit ben tegengekomen. Ik bedoel daarmee dat ik al voor mijn zevende Mac zit en ik al zeven keer het toestel in huis haal, de progjes installeer die ik nodig heb (o.a. MS Office) en aan de slag ga. Nooit echte noemenswaardige problemen gehad. Wel af en toe eens iets voorgehad hoor, maar dat is dan zo weer op te lossen. Heb ik dan geluk? Op het werk tokkel ik op een pc en daar heb ik minstens één keer per dag problemen. Een collega van me heeft thuis ook een Mac en die klaagt ook regelmatig. Blijkt dat hij van alles en nog wat doet met, installeert op, experimenteert met zijn Mac en vooral hem gebruikt alsof het een Windows-machine is. Zou het daar niet fout lopen?

Tis ook het switchers topic, wij zien problemen in dingen die jij totaal niet ziet omdat je het gewend ben. In dit geval is dat dan niet helemaal waar, maar over het algmeen gaat het wel op.

Bijdrager
    Simon90

Hé Nando, zuyderzeecollege? :D

Bijdrager
    nando
    ”Simon90″

Hé Nando, zuyderzeecollege? :D

Nee, heb ik wel gewerkt maar werk op de Bonifatius College in Emmeloord. Die is bestuurlijk samen met het Zuyderzee college, dat dan weer wel. En jij?

Ik heb overigens nu wel minder problemen met de mac. Ik merkt dat ik zelfs moet wennen als ik weer eens een winxp computer aanraak. Ik raar gewend omdat ik simpelweg mijzelf dwing alles met de mac te doen.

Een collega van mij heeft dezelfde problemen als ik en wij wijten het aan het feit dat wij veel specifieke dingen met windows deden en die niet 1 op 1 kunnen overzetten naar osx. Daarvoor moet je zoeken en vroeten om te vinden wat je wil.

Echter deze kennis kunnen wij weer delen met collega’s… we blijven leraren natuurlijk!

Bijdrager
    MouseMighty

Je kan simpelweg niet “windowsen” op een Mac. Andersom ook niet, mijn vriendin loopt op haar werkt te vloeken dat er geen Apple/command toets op haar toetsenbord zit en als ze een venster van Word weg wil hebben dat ze dan standaard de gehele applicatie wegklikt. Microsoft Office en de Mac zijn nooit goede vrienden geweest, zullen ze waarschijnlijk ook nooit worden ook niet. veel van je problemen zijn onder het noemertje pebkac te scharen. Om Apple nou de schuld te geven dat jullie moeilijk moeten doen omdat er geen dvd brander in je laptop zit vind ik aardig ver gaan. Dat wist je bij aanschaf en als je bij een onderwijsinstelling werkt krijg je bij Apple nog korting ook die ik niet krijg! :wink: Ik hoop dat je aan het systeem begint te wennen en mail na mail na mail stuurt naar microsoft. Oh ja de synchronisatie met je thuismap? Of bedoel je dat je thuismap via TimeMachine (of andere backup tool) naar een backup geschreven wordt?

Bijdrager
    nando

Over de dvd brander worden we het dan niet eens… het is Apple’s verantwoordelijkheid om waar voor je geld te leveren, wiens verantwoordelijkheid is het anders?

Synchronisatie is iets wat hier op school in ingesteld om backups te maken maar dat gaat niet via time machine. Ik kan jullie blijkbaar niet duidelijk maken wat het wel is. Ik kan ook niet naar instellingen want dan kom ik in account instellingen… Ik snap er niet veel van

Bijdrager
    MouseMighty

Sorry maar bij het instapmodel van de MacBook staat met koeienletters een combo drive. Klaar. Dat zijn de specs daar moet je het mee doen, je kan toch ook niet zeggen ik wil er maar zoveel aan uitgeven maar het scherm is te klein? Maar goed, die synchronisatie zal zeker naar een Windows netwerk backup moeten etc. dan ligt dat waarschijnlijk aan de onkunde van de systeembeheerder(s) :evil: Overigens lijkt het elke dag synchroniseren van je hele thuismap mij een beetje overdreven. Toch tijd om een (apple)expert erbij te halen en jullie situatie en (on)mogelijkheden in kaart te brengen?

Bijdrager
    Oppie

Dacht eigenlijk dat Nando al weer op een Windows pc zou zitten…
    Met zoveel vastgeroeste ideeën en werkmethodieken kàn een Mac alleen maar tegen vallen. :sealed:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 72)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.