8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Rene20

Eudora import van Win naar OSX

Hoi,
    Sinds een dag in het gelukkige bezit van een macbook pro. Mooi ding!
    Vraagje: werk onder windows al jaren met Eudora, wil nu graag onder OSX hetzelfde gaan doen, bij voorkeur met dezelfde data als wordt gebruikt onder windows zoals inbox etc.
    Iemand enig idee hoe dat over te zetten, daar de datastructuur anders lijkt?

Thanks alvast.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mijn eerste gedachte is: kun je niet gewoon alle mailboxen overzetten? Eudora helemaal afsluiten (dus niet alleen op het rode bolletje klikken), even uitzoeken waar Eudora de bestanden opslaat op beide systemen, en dan gewoon alles uit de betreffende map onder Windows kopiëren naar de goede map op de Mac. Daarna Eudora opnieuw opstarten en zien of hij de mailboxen pakt:)

Let wel op: dit kun je beter misschien niet klakkeloos doen als je al mail in Eudora op de Mac hebt die je wilt bewaren. Maak daar even een kopietje van voordat je bovenstaande uitprobeert!

Bijdrager
    Festinger

@René20:
    Iets meer dan een jaar geleden stelde ik op dit forum een vergelijkbare vraag. Daarop ontving ik weinig of geen reactie, maar misschien:
    – stelde ik mijn vraag niet goed/te uitgebreid 8), of
    – Is het probleem “te klein” (weinig eudora gebruikers op het PC platform? ) Of,
    – is het probleem gewoon niet op te lossen.:oops:

Dit was destijds het door mij gestartte topic:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=37853&highlight=

Terugkijkend heeft toch iemand gereageerd op mijn vraag (had ik niet gezien).
    Deze persoon lost het uiteindelijk op door “Mail” van apple te gebruiken.

Ik herinner me dat dat in mijn geval ook een probleem gaf, maar wat precies weet ik niet meer. Ik heb nog geen nieuwe poging gedaan. Mijn oude nogal grote en niet ge-importeerde mailbox(en) van Eudora kan ik nog steeds benaderen. Maar dat doe ik dan via een Windows 2000 installatie op een Virtual PC. Dit werkt goed, maar blijft een beetje omslachtig.

Bijdrager
    a la Mac

Een vluchtige blik in de Mail Help lost lost dat op:

“Open het programma Mail en kies ‘Archief’ > ‘Importeer postbussen’. Selecteer het e-mailprogramma waaruit u de bestaande berichten wilt importeren. Volg de instructies op het scherm.”

Wordt ondersteunt: Microsoft Entourage, Outlook Express, Claris Emailer, Netscape/Mozilla, Eudora, Mail voor Mac OS X en ‘Andere…’.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ӈ

Volgens mij wil René20 Eudora blijven gebruiken, en niet Mail:)

Bijdrager
    Rene20
    ”Jakko
    ӈ

Volgens mij wil René20 Eudora blijven gebruiken, en niet Mail:)

Klopt helemaal! Lijkt een probleem om win/mac/win te syncen, regeleinden in de code zijn anders. Op de site van Eudora staat daar iets over geschreven. Ben aan het kijken naar een scriptje, maar blijft moeizaam.
    Voorlopig maar even parallels/xp op de mbo.

Wellicht gebruikt thunderbird onder xp/osx dezelfde code; je zou de mappen dan kunnen syncen xp/osx/xp om altijd “bij te zijn”

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”René20″

Lijkt een probleem om win/mac/win te syncen, regeleinden in de code zijn anders.

Als het erom gaat dat Windows-regeleinden CR+LF zijn en UNIX/OS X regeleinden alleen LF, dan kun je dat met de terminal makkelijk genoeg oplossen als je ergens dos2unix vandaan haalt. Als alternatief kun je ook de mailboxen proberen te zippen (dat moet wel lukken, lijkt me) en ze dan in de terminal uit te pakken met
    [code:1:3f3d2da7ce]unzip -ll bestandsnaam.zip[/code:1:3f3d2da7ce]
    De optie -ll (dat is twee keer de kleine letter L) zou ervoor moeten zorgen dat de Windows-regeleinden bij het uitpakken vervangen worden door UNIX-regeleinden.

Thunderbird gaat denk ik ietsje makkelijker — daar zie ik in het Tools menu de optie Import, en als ik daarop klik en dan kies om Mail te importeren, kan ik in een lijstje kiezen om Eudora-mail te importeren. Ik kan het niet uitproberen, maar als Thunderbird een optie voor je is, kun je het even bekijken.

Zelf ben ik trouwens overgestapt van KMail onder Linux naar Thunderbird door eenvoudigweg te zorgen dat alle mailboxen in KMail, standaard UNIX mailboxen waren (en gecompact waren), en ze dan te kopiëren naar de map ~/Bibliotheek/Thunderbird/Profiles/336tonjs.default/Mail/Local/. Hierdoor verschenen ze automatisch in het lijstje beschikbare mailboxen in Thunderbird zonder dat ik verder iets hoefde te doen.

Bijdrager
    Rene20

Jakko, thanks.
    Ben nu inderdaad aan het expirimenteren met Thunderbird, is er nl. nu in een versie die onder Rosetta draait.

René

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.