14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Co

Ethernetkaart kapot? Hoe check je zoiets?

Beste maccers,

Ik probeer al weken vanallesennogwat om een netwerk met een pc op gang te krijgen. Zelfs de aanschaf van een modemrouter werkt niet. Na al het gedoe lijkt me 1 ding duidelijk: iets deugt er niet aan mn hardware of mn software. Omdat ik laatst mijn hele schijf gewist heb en osx opnieuw geĂ¯nstalleerd, lijkt de kans me groot dat het gewoon aan de hardware ligt, bijvoorbeeld de ethernetpoort/-kaart (daarmee probeer ik steeds die connecties te leggen).

Enig idee hoe ik dit kan checken? Ik heb geen andere ethernetdingen, wel een ouwe mac. Maar appletalken daarmee gaat niet meer sinds ik osx heb.

Ik hoop op een goeie aanwijzing … :sealed:

Bijdrager
    JeePee

Heb je ook OS 9 erop staan? En kun je daarmee wel met je oude Mac appletalken? Hoe kom jij op internet, met je gewone modem?

Bijdrager
    Co

Os 9 staat op een aparte partitie. Zal ik straks nog even proberen, goeie tip!
    Momenteel ga ik het internet op via de interne modem, gewoon inbellen dus.

De bedoeling van het netwerk is dat ik met mijn imac aan mn routermodem hang. De pc hangt ook aan de routermodem (adsl). De pc kan wel internetten, mn imac snapt er nix van …

Voor de routermodem heb ik een computer als server ingezet. Eerst met Linux erop en daarna Windowsvarianten geprobeerd. (snap ik zelf niet zo veel van hoor, dat heb ik uiteraard allemaal door vrienden laten doen)

:sealed: :sealed:

Bijdrager
    Co

Oh ja, ik bedoel dus vĂ²Ă²r de routermodem (de weken hiervoor) gebruikte ik een server. Die routermodem is aangeschaft in de hoop de boel toch werkend te krijgen.

Bijdrager
    Co

Nou, ik kan ook niet meer appletalken met mn LCIII. Het zal dus wel aan ethernet liggen. Iemand raadde me aan om dan een USB Ethernet Adapter te proberen.

Klinkt dit zinnig? Ik bedoel, zou ik dan niet gewoon een nieuwe ethernetkaart moeten? En zo ja: kan dat eigenlijk wel in een imac gezet worden? Die dingen zitten potdicht.

grz,

Co

Bijdrager
    JeePee

Via USB is toch hartstikke traag?!:? Je hebt vast geen AppleCare (meer)?:| Zelf doen lijkt me niet echt mogelijk….:roll:

Misschien eens informeren voor een reparatie? Of toch zo’n USB-geval, maar lijkt me erg langzaam… Maar misschien is het snel genoeg? :sealed:

Bijdrager
    Johan

Een ethernet kaart is te testen door te pingen naar adres 127.0.0.1
    als dat lukt is de kaart in orde
    pingen doe met behulp van het programma netwerkhulpprogramma in de hulpprogramma’s van MacosX
    succes.

Bijdrager
    Co

De pingtest ging prima! er is nix kapot aan die ethernetkaart. Bij een vriend deed mn imac het (wederom) weer direct helemaal fantastisch in zijn pc-netwerk.

Die vriend gaf overigens de gouden tip:
    De kleurtjes op je ethernetkabel, moeten wel in de juiste volgorde zitten. Die kabel die ik hier heb, is waarschijnlijk door iemand zelf in elkaar gezet. Dat wist ik niet. De juiste volgorde schijnt te zijn:

wit/oranje – oranje – wit/groen – blauw – wit/blauw – groen – wit/bruin – bruin

Ook andere ‘verkeerde’ kabels die in de hub steken, kunnen de boel verstoren. Het is ook mogelijk dat ie het met een verkeerde kabel soms wel en soms niet doet.

Ik ga een andere kabel kopen en laat weten of het wel of niet geholpen heeft. groet, Co.

Bijdrager
    pepe

De volgorde van kleuren is niet belangrijk. Wel is het belangrijk dat aan beide zijden de zelfde volgorde wordt aangehouden….

Bijdrager
    Co

Het hielp inderdaad niet. Gisteren mn mac naar die vriend meegenomen met de hub die ik hier gebruik. Blijkt dat ie het in zijn netwerk alleen met zijn hub (switch) doet en niet met de mijne. Mijn hub is dan ook wel belachelijk oud (van metaal en zo). Raar dat het aan een hub kan liggen …
    Enfin, ik heb zijn hub mee naar huis genomen om hier nog eens te testen (hij heeft kabel, ik adsl). Ik laat het wel weer weten.
    grz,

Co

Bijdrager
    JeePee

Ennn….?:roll: Gelukt?

Bijdrager
    Co

Voor het eerst in 5 maanden (!) is er een netwerk op gang gekomen tussen de beruchte pc en mn imac. Dit heeft puur aan de belachelijk oude hub gelegen (1993 of zo). Waarom zo’n hub wel tussen pc’s werkt, maar niet met mn imac? het zal me inmiddels eerlijk gezegd een worst wezen!

– Wat nog wel steeds raar is, is dat: ik geen routermodem rechtsreeks op mijn imac kan aansluiten.

– de routermodem werkt ook niet op mijn imac met dat geweldig moderne hubje ertussen (overigens kan de pc ook niks met die routermodem als dat moderne hubje ertussen zit).

Ik denk dat ik die routermodem ga verkopen en er ‘gewoon’ weer een server tussenzet. dat zou nu eindelijk moeten lukken, nu er contact is tussen de pc’s en de mac!!! Wordt vervolgd …

Bijdrager
    Co

Slot van deze 5 maanden durende netwerknachtmerrie: ik heb vandaag een lief klein hubje gekocht (Edimax) die samenwerkt met een Linuxserver. De oude opstelling, maar dan met een andere hub. En … het werkt fantastisch!!!

Om de 1 of andere reden leek mn imac niet met een 10 Mb hub te kunnen omgaan of zo. Rare dingen die macs …

Bijdrager
    DesertDog

Werkt een ping op je eigen computer wel?
    ->terminal -> ping 127.0.0.1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.