5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    josephusjg

ethernetcard imac en jumbo frames?

Eigenlijk weet ik niet waar ik over praat, maar ik heb een nas die gigabit aan kan en ook jumbo frames. Geen idee wat dit is, maar ik begrijp dat de snelheid hierdoor aanzienlijk kan toenemen. Er wordt zelfs genoemd een verdubbeling van de snelheid op de nas die ik heb (qnap ts 109; van 16MB/s naar 32 MB/s). Nu valt me dat nog wel een beetje tegen, maar die 16MB is ronduit teleurstellend.

Nu mijn vraag: kan de ethernetkaart in de nieuwe Imac jumbo frames aan? Zo ja, hoe stel je dat in?

groet,

Jos

Bijdrager
    html-junky

Ik weet ook niet waar je het over hebt, maar je ethernet kaart van je iMac (mid 2007) kan een gigabit verbinding aan, als ik uit me hoofd uitreken is dat ong. 142mb per seconde dat je over een lokaal netwerk kan versturen (theoretisch). Je internet verbinding is nog lang niet zo snel dus je hebt er weinig aan.

Bijdrager
    readefries

Theoretisch zou een gigabit kaart 128 mbit kunnen verstoken. Alleen zit je met overhead, waardoor je praktisch dit niet kunt halen.

Je netwerkkaart in je nieuwe mac kan dit prima verwerken. Oudere computers niet omdat de busbreedte waarop de netwerkkaart is niet zo veel aankan.

Echter of je netwerkkaart jumbo frames aankan, kun je zien bij de eigenschappen van je netwerkkaart.
    Meer over jumbo frames op de apple site.

Succes!

Bijdrager
    bommels

Dataverkeer via Ethernet wordt verstuurd in pakketjes. In de ‘inleiding’ van het pakket staat ergens hoe lang het pakketje is. Toen het ethernet protocol opgesteld werd is er een maximale grootte voor die pakketjes vastgesteld.
    Dit is gedaan om de ontwerpers van ethernet hardware een hoop hoofdpijn te besparen: voor elke input- en output poort is de grootte van de RAM buffer voor het inkomende of uitgaande pakket precies bekend.

Inmiddels is RAM veel goedkoper geworden, en kunnen de ethernet-verkeersregelaar-chips veel meer dan vroeger.
    Verkeersregelaars zijn ook nodig; ethernetpakketten worden pas verstuurd als de netwerkkaart op het lokale netwerk gekeken heeft of de ‘weg vrij’ is. Hierdoor haal je op een ethernet netwerk hooguit 90% van de aangegeven snelheid.

Het loont voor de snelheid behoorlijk om de pakketten wat groter te maken: je gaat dan de weg op met een vrachtwagen aan data ipv een mini!
    Daarom is de max. grootte voor ethernetpakketten opgehoogd d.m.v. het ‘jumbo’ protocol. Helaas is dit protocol dus niet compatible met oude ethernet hardware. Dus voordat er jumbopakketten verstuurd kunnen worden moet de ethernet hardware eerst even checken of het wel mogelijk is.

Dus: jumbopakketten zijn leuk als iedereen het aankan, maar geen man overboord als het niet zo is. De grootste snelheidswinst met jumbopakketten boek je met veel computers op je subnet (veel ‘verkeer op de weg’), met twee apparaten zal het wel meevallen met die snelheidswinst.

Groeten, Bart

Bijdrager
    josephusjg

Bedankt voor de goede informatie. Ik vind een verdubbeling van de snelheid tussen pc en nas (beide gigabit, de ene zonder de andere met jumbo frames) de moeite waard. En daarvoor is het dus nodig dat niet alleen de NAS en de switch jumbo frames aankan, maar ook de imac model 2007. Ik heb op basis van de info op de apple site bij mijn eigen computer gekeken en ik kan het precies zo instellen als op mijn NAS. Dus ik denk veilig te kunnen aannemen dat de nieuwe imacs (en ellicht ook de oude) jumbo frames kunnen verwerken. Overigens is de nelheid fors lager dan theoretisch kan, maar dat zal wellicht de beprking van de nas zijn. Bovendien is bij mij de situatie weer anders dan bij die tester op het Internet.

Opgelost dus!

groeten en nogmaals bedankt!

Jos

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.