28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

ethernet wil niet

heb een werkende utp poort en kabel die een goede verbinding geeft via een ethernet-thunderbolt adapter op een macbook pro.

als ik dezelfde ethernet stekker in mijn imac steek krijg ik geen verbinding. Als ik de adapter in de imac steek wel.
    Als ik de ethernet kabel in het belkin thunderbolt dock steek krijg ik geen verbinding.
    Als ik het thunderbolt dock met de macbook pro aansluit wordt de ethernet verbinding ook niet gezien.

Wat doe ik verkeerd op de imac? Geeft aan kabel is losgekoppeld terwijl dat niet zo is

Wat voor soort verbinding moet ik kiezen voor ethernet via de belkin: ethernet, thunderbolt of thunderbolt bridge?

Bijdrager
    csteelooper

In het geval van je iMac refereert ‘Ethernet’ naar de interne Ethernet-aansluiting. ‘Thunderbolt Bridge’ is te vergelijken met een null-modemkabel uit het verleden: sluit een Thunderbolt-kabel aan tussen twee (Mac-)computers en je hebt een retesnelle manier om bijvoorbeeld bestanden van de één naar de ander uit te wisselen.

‘Thunderbolt’ zóu de juiste keuze kunnen zijn. Of dit ook zo is, hangt van het apparaat af waarmee je probeert verbinding te maken.

Bijdrager
    r.heijma

Voor de goede orde, wat zit er aan de andere kant van de kabel?

Bijdrager
    jebman

ik probeer de imac via ethernet aan te sluiten, via goede wifi nu gelukt via ander draadje maar idealiter via de utp.
    de macbook pro lukt dus wel maar direct in imac prikken of in thunderbolt dock is niet zo plug en play als gehoopt.

Bijdrager
    csteelooper

Wat wil je nou eigenlijk op elkaar aansluiten? Je hebt het telkens over een kabel die je in een MacBook Pro of een iMac stopt (al dan niet via Thunderbolt dock (welk type heb je?)), maar ik ben benieuwd waar de kabel op uit komt? Zit die in een switch, router, of wat? Of gaat-ie direct van de ene naar de andere computer? In het laatste geval, waar ik overigens niet van uit ga, heb je namelijk een ander ‘soort’ UTP-kabel nodig…

Bijdrager
    r.heijma

Ik dacht dat wifi draadloos was. Wat voor ander draadje had je daar dan voor nodig?

Bijdrager
    GoeieDag

Inderdaad, een heel onduidelijk verhaal wat TS aan het doen is en wilt bewerkstelligen.
    .
    .

csteelooper op 30 juni 2017

Van de ene naar de andere computer…heb je namelijk een ander ‘soort’ UTP-kabel nodig.

Dat klopt niet. Al een jaar of 15 is elke Mac self-sensing of ie straight of crossover moet zijn (Auto MDI-X capability).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    jebman

het draadje waar ik het over heb is bedoeld als discussie/vraag op dit platform, niet een fysiek snoer.

Het gaat erom dat ik mijn imac via ethernet wil aansluiten. Via wifi gelukt. De keten ziet er als volgt uit: glasvezel modem -> utp (zonder switch) -> utp poort op werkkamer -> snoer de imac in.
    Als ik dit op een MacBook Pro dmv een ethernet->thunderbolt adapter werkt het, met dezelfde adapter in de imac ook. Signaal en kabels dus ook.

Identiek met een 2e utp verbinding van modem -> werkkamer -> snoer naar timecapsule op werkkamer -> zet eigen wifi netwerk op

Wifi werkt op de imac. ethernet direct in de poort krijg ik niet voor elkaar, niet via de ethernet poort in de imac en niet via die in het dock. Dat is mijn vraag.

De imac heeft 2 thunderbolt poorten, ik heb 2 extra schermen verbonden en een aantal externe schijven. Om dat voor elkaar te krijgen een belkin thunderbolt dock. 1 thunderbolt poort van de imac -> dock -> extern scherm; de andere thunderbolt poort ->extern scherm

Bijdrager
    jebman

bij de onderste selectie staan verschillende historische domeinen in mijn systeem. Als ik naar geavanceerd ga en dan naar de tab 802.1 en deze profielen verwijdern verschijnen ze toch weer. Heeft het daar mee te maken? Ook raar blijft de melding bovenaan, zelfde zegt de configuratie assistent, dat er geen kabel is aangesloten…

Bijdrager
    csteelooper
    GoeieDag op 30 juni 2017

Inderdaad, een heel onduidelijk verhaal wat TS aan het doen is en wilt bewerkstelligen.
    .
    .

csteelooper op 30 juni 2017

Van de ene naar de andere computer…heb je namelijk een ander ‘soort’ UTP-kabel nodig.

Dat klopt niet. Al een jaar of 15 is elke Mac self-sensing of ie straight of crossover moet zijn (Auto MDI-X capability).

Veel ethernet-adapters in PC’s zijn al jaren autosensing… Maar als ik bijvoorbeeld mijn STB op mijn Mac wil aansluiten zonder tussenkomst van mijn thuisnetwerk (lees: een directe peer-to-peer verbinding) dan heb ik wel degelijk nog steeds een crossover-kabel nodg. Simpelweg omdat de STB níet autosensing/autoswitching is…

Bijdrager
    GoeieDag

Normaliter is het voldoende is dat één van de apparaten, dus hier de Mac, auto-sensing is.
    (Wat is dat, een STB?)

Bijdrager
    csteelooper
    jebman op 30 juni 2017

bij de onderste selectie staan verschillende historische domeinen in mijn systeem. Als ik naar geavanceerd ga en dan naar de tab 802.1 en deze profielen verwijdern verschijnen ze toch weer. Heeft het daar mee te maken? Ook raar blijft de melding bovenaan, zelfde zegt de configuratie assistent, dat er geen kabel is aangesloten…

Die 802.1X-profielen zijn in dezen waarschijnlijk je boosdoener… Die dingen worden gebruikt voor geavanceerde netwerkconfiguratie. Als aan één van de voorwaarden die in zo’n profiel staat niet wordt voldaan, dan gaat het systeem door met proberen of via een eventueel volgend profiel wel een verbinding tot stand kan worden gebracht. Gaat dat ook niet, dan gaat het volgende profiel worden gebruikt, enzovoorts, tot er geen meer zijn. In dat geval heb je dus geen verbinding…

Heb je (ooit) verbinding gehad met een Ziggo WifiSpots-hotspot? Zo ja, probeer die dan eens uit je ‘Voorkeursnetwerken’ (Systeemvoorkeuren > Netwerk > Wi-Fi > Geavanceerd > Wi-Fi (tabblad)) te verwijderen? Dan zal dát profiel in ieder geval uit je systeem geknikkerd worden.
    Andere 802.1X-toepassingen zijn bijvoorbeeld RADIUS. Als je ooit verbinding hebt gemaakt met een met RADIUS beveiligd netwerk, dan zal zich ook dáárvoor een profiel op je systeem bevinden. Voor zulke netwerken geldt eenzelfde verhaal: verwijder het bijbehorende Wi-Fi netwerk uit je voorkeursnetwerken.
    Voorbeelden zijn hiervoor ook netwerken als ‘UPC’ (zonder verdere tekens in de SSID) en netwerken voor zakelijk gebruik binnen bedrijven.

Daarna kun je kijken of je nog meer 802.1X-profielen ziet staan, maar vermoedelijk zal dat niet zo zijn.

Pas als je alle 802.1X-profielen succesvol uit je systeem hebt weten te trekken, zal Ethernet weer zijn werk gaan doen zoals je verwacht.

Moderator
    Night

@goeiedag: STB staat meestal voor SetTopBox

Bijdrager
    jebman

het waren inderdaad die profielen. Historische meuk van een werkplek 8 jaar geleden, via overzetten van oude laptop naar nieuwe naar volgende machine. Lukte eerst niet om ze te verwijderen maar door ze eerst uit te vinken maakt automatisch verbinding blijven ze wel weg na verwijderen.

Kan het kloppen dat netwerk snelheid afneemt door utp kabels?

Heb een 90down/90 up abo. Op de wifi bij de fritzbox deze snelheid, op de wifi bij mijn airport extreme 95down/180up op ipad, op zolder via timecapsule 90down/9up en idem via ethernet verbinding.

Moderator
    Night

Normaal gesproken niet. Juist bij het gebruik van UTP kabels (mits je niet over honderden meters praat) zou je snelheid juist vrij consistent moeten zijn, in tegenstelling tot wifi.

Bijdrager
    jebman

na verder proberen heb ik de ethernet via de belkin aan de praat gekregen (thunderbolt -ethernet connectie aanmaken).
    Snelheid via ethernet, ethernet-thunderbolt adapter en ethernet-belkind thunderbolt dock gelijk met een upload van 9mbs. Het rare is dat dit op mijn imac met 3.4Ghz i5 is onder 10.9.5 . Op mijn recentere MacBookPro via dezelfde kabel gewoon upload van 90 net zoals op de imac en alle andere apparaten over wifi 90.

Zit het in de Broadcom 57762-A1 kaart van mijn imac die niet sneller kan??

Bijdrager
    Ome Kor

Wat staat er bij de hardware settings van die kaart?

Bijdrager
    jebman

Bijdrager
    Ome Kor

Bij jou is het 100BASE-TX, dat is een snelheid van maximaal 100 Mb/s. Als ik op de chipset (Broadcom 57762-A1) Google, dan zou die net zoals die van mij 1000BASE-T is 1 Gb/s moeten kunnen halen. Is de kabel die je gebruikt wel cat 5e of cat 6 ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Ome Kor.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Ome Kor.

Bijdrager
    jebman

wijzigen van 100base naar 1000base geeft geen verbinding

Bijdrager
    Ome Kor

Een hogere snelheid kan er blijkbaar niet ingesteld worden. Daarom vroeg ik wat voor kabel gebruik je. Welke iMac is het?

Bijdrager
    fixar

Hoe lang ligt die kabel er al tussen de meterkast en het kantoor? En hoe goed is e.e.a aangesloten en welke type kabel is er destijds gebruikt. Geeft de iMac ook 100Mbit aan wanneer de iMac in de buurt van de modem staat en rechtstreeks op het modem wordt aangesloten met een goede, niet verdachte kabel? (of sluit desnoods de imac weer met een goede kabel aan op de Timecapsule (die zeker over Gigabit beschikt)

Bijdrager
    jebman

@ome Kor: het is een cat 5 kabel, geen 5e zie ik tot mijn schande. Ga op zoek naar een andere kabel 5e. MacBook haalt over zelfde kabel wel juiste snelheid overigens
    @fixar Huis is net opgeleverd, opdracht voor installatie bedrijf was cat 5e aanleggen.
    De imac is een late 2013 3,4Ghz intel i5.
    Imac verslepen is niet echt een optie

Bijdrager
    Ome Kor

Volgens Mactracker moet die iMac zeker 1 Gb/s kunnen halen. De chipset in je MacBook is waarschijnlijk nieuwer en kan over een slechtere verbinding een hogere snelheid halen.

Bijdrager
    jebman

nu met een cat 5e kabel gaat de netwerk setting die op automatisch staat inderdaad naar 1000. De upload snelheid is nu 20mbs ipv 8-9 via de slechtere kabel. Wel nog steeds flink verschil met wifi met 90 upload en laptop. Maar snelheid is meer dan ok. Upload op iphone zelfs 230mbs!

Bijdrager
    fixar

ik zou de kabels in de muur toch nog maar een keertje goed testen…. het is hoogst ongebruikelijk dat je daarmee lagere snelheden haalt dan met een draadloze verbinding.

Bijdrager
    jebman

@fixar hoe kunnen de airport extreme en timecapsule dan aangesloten op deze bedrading wel een sneller wifi opzetten ?

Bijdrager
    jebman

hangt ook erg van welke test je gebruikt. speedof.me komt met dit
    en speedtest met dit

tja, welke is nu betrouwbaarder?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  jebman.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  jebman.
28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.