9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    paulhek

ethernet werkt niet onder mountain lion

Als een van de weinige iMac gebruikers had ik met Lion nooit een probleem op ons bedrijfsnetwerk. Gewoon ethernetkabel inpluggen en ik kon printen en mailen (wat via WIFI binnen het bedrijf niet lukt). Na Mountain Lion thuis getest te hebben dacht ik dat ik veilig kon upgraden van Lion naar Mountain Lion. Ik verwachtte niet dat er problemen zouden zijn met de ethernetverbinding! Sinds de update krijg ik geen normale verbinding meer via ethernet. Wifi werkt wel, maar da’s binnen het bedrijf geen volledige oplossing. Ik heb via google ontdekt dat ik niet de enige ben…
    Heeft iemand dezelfde problemen en misschien oplossingen gevonden? Dank!

Bijdrager
    Nielsvr

Kan je misschien wat meer informatie over het bedrijfsnetwerk geven? Vereisen die een bepaald authenticatie protocol, die misschien qua instellingen niet goed meegekomen is? Je hebt al een schone installatie geprobeerd?

Bijdrager
    SunKeeper

Wat is precies ‘niet werken’?

Wat zie je in Systeemvoorkeuren > Netwerk > Ethernet?

Bijdrager
    paulhek
    SunKeeper op 02 augustus 2012

Wat is precies \’niet werken\’?

Wat zie je in Systeemvoorkeuren > Netwerk > Ethernet?
    Dank voor jullie reacties.
    Ik zie het volgende in de systeemvoorkeuren:
    Satus: Verbonden (ethernet is actief en heeft het ip-adres 169.254.229.8).
    Subnetmasker:255.255.0.0

Ik heb geen toegang tot internet en het netwerk. Als ik wifi gebruik wel, kom ik zonder problemen op internet (maar ook niet op netwerk).

Ik heb geen schone installatie geprobeerd, maar wel reset PRAM en ik heb ook al eens alle netwerkinstellingen verwijderd en opnieuw opgestart. Mocht ook niet baten. Ik begrijp dat veel mensen problemen hebben met een ethernetverbinding onder Mountain Lion.

Bijdrager
    Wolfii82

ip-adres 169.254.229.8 is een zogeheten APIPA-adres, dat wil eigenlijk zeggen dat je geen automatisch IP-adres krijgt van de DHCP server binnen je bedrijf. De DHCP server deelt IP-adressen uit.

Bijdrager
    paulhek

Ja, ik ben er inmiddels achter dat het geen toegekend ip-adres is van de DHCP-server. Maar tot nu toe nog nergens een oplossing gevonden. Hulp van mijn IT-afdeling kan ik niet verwachten, omdat ik bij hoge uitzondering een Mac heb op mijn werkplek. Ik ga maar weer terug naar Lion…

Bijdrager
    Vincentbosch

Misschien kun je het proberen met een Statisch IP adres? Dan moet je wel zelf alle gegevens invoeren, maar heb je wel kans dat het werkt. Wel vreemd dat je ook op wifi niet op het netwerk komt, of is het WiFi netwerk gescheiden van Ethernet? Moet je alleen verbinding maken met een “disk” op het netwerk, of ook inloggen in een beveiligde omgeving oid?

Bijdrager
    paulhek

Dank voor jullie hulp en suggesties. Maar het blijkt dat onze ICT de beveiliging heeft aangepast en ik als ‘vreemde’ computer niet langer toegang heb tot het netwerk. Ze zijn bang dat ik bijv. virussen of andere rare dingen verspreid met mijn gekke dwaze iMac. Tja…

Bijdrager
    iep

Dat heeft daar niks mee te maken. Het is standaard om niet alle netwerkaansluitingen te gebruiken, alleen degenen waarop ook daadwerkelijk iets wordt aangesloten. Daarnaast krijgen ook alleen de spullen waarop je beheer uitvoert ondersteuning en dus ook iets als ip-instellingen (lees: toegang tot het netwerk). Dat is om te voorkomen dat insluipers even iets kunnen inprikken en dan volledige toegang tot het netwerk hebben. Tegenwoordig is dat ontzettend eenvoudig, er zijn zelfs speciale kastjes voor (worden veelal ook gebruikt bij security audits; het zijn zogenaamde penetration test kastjes..ze proberen het netwerk binnen te dringen). Simpele maar effectieve maatregel.

Meestal is er wel iets te regelen voor wie iets anders heeft, bijv. via het wifi netwerk voor gasten waar je vaak maar beperkte mogelijkheden hebt. Dat is vaak gewoon een kwestie van beleid. Voor beleid moet je niet bij de IT afdeling zijn maar bij de directie van het bedrijf, zij stellen het beleid voor hun bedrijf vast, niet de IT afdeling. Althans, zo werkt het bij 9 van de 10 bedrijven. Beste wat je kunt doen: een gesprek aanknopen met de IT afdeling en eens wat afspraken gaan maken omtrent je Mac.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.