8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Svartvatten

Ethernet kaart kapot?

MB Pro, Mid 2012 / Ethernet kaart kapot of veroorzaakt storing in werking WiFi ?

Vanavond had ik ineens geen connectie meer met Internet. WiFi staat op mijn MB standaard aan en thuis is hij met de router verbonden met een ethernet kabel (E-kabel). In Systeemvoorkeuren zijn WiFi en Ethernet beide groen.

Na wat zoeken blijkt dat als ik de E-kabel uit de MB haal, de WiFi weer werkt en voor en uitstekende verbinding zorgt. In ‘systeemvoorkeuren’ is Ethernet nu rood. Dat klopt want ik heb de E-kabel er uit getrokken.

De E-kabel komt van een switch waar nog 2 ander E-kabels in zitten. Bij alle 3 de kabels flikkeren de groene ledjes. De switch wordt gevoed vanuit een KPN kastje dat je op het stopcontact aansluit. Vanaf de router loopt er ook een kabel naar zo’n kastje op een stopcontact. Die wijze van aansluiten functioneert al vele jaren naar tevredenheid.

Kan er in ethernekaart in de MB iets stuk zijn waardoor de WiFi niet meer werkt als er een E-kabel aangesloten is? Ik heb al een andere E-kabel aangesloten maar dat maakt niet uit, zelfde niet functioneren.

Welke richting moet ik zoeken? Hoe kan ik de ethernet kaart testen?

Grt SvW

Schermafbeelding van Syst. voorkeuren met E-Kabel aangesloten, WiFi werkt niet.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door  Svartvatten.

Bijdrager
    Shmoo

Ik had een aantal dagen geleden ook issues met verbinding stabiel houden. Enkel WiFi, geen ethernet.

Mijn oplossing was de bekende WiFi-namen weer in de juiste volgorde zetten. Dus namen zoals ‘thuis’ zet je dan op de eerste plaats omdat deze de meeste prioriteit bevat. Dan werk, of plaatsen waar je het vaakst komt.

Ik kwam er achter dat macOS-updates van Apple dit lijstje compleet door elkaar husselden. Nadat ik ze weer op de juiste volgorde had gezet + Pas toe, had gedrukt werkte alles weer stabiel. Misschien is dit  niet hetzelfde maar je kunt het allicht eens proberen.

Bijdrager
    nnsa

Heb je al eens geprobeerd het andersom te benaderen, dus naast de tip van @shmoo, via ethernet te verbinden en dan rechtsboven in het WiFi-menu, de WiFi uitteschakelen ?

Ook even controleren of je op ethernet én op WiFi wel in dezelfde IP-range zit, anders werkt het ook niet. Eventueel (vrij) IP-adres handmatig toekennen, of eerst je router eens herstarten, zodat IP-adressen weer goed worden uitgegeven (DHCP).

Moderator
    Night

Heb je ook al getest of Ethernet wel werkt als je je MB rechtstreeks op het KPN kastje aansluit?

Bijdrager
    McPim

Je Ethernet kaart is niet stuk, dan zou hij niet groen zijn en ‘verbonden’ laten zien. Het zou al helpen als je je IP adressen niet rood had gemaakt, dat zijn geen persoonlijke gegevens maar zeggen wel iets over je configuratie. En wat nnsa zegt, ethernet altijd testen met WiFi uit.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Wat ook nog wel eens kan helpen is zo’n verbinding weg te gooien, met het – teken onderaan het venster, en dan weer opnieuw instellen

Bijdrager
    Svartvatten

Beste mensen,

Dank voor alle tips. Ik zit nu paar dagen in de lappenmand maar zodra ik weer fit ben kom ik er graag op terug.

svWtn

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door  Svartvatten.

Bijdrager
    Svartvatten

Beste mensen,

Begonnen met de eerste reactie, Status verbonden, internet werkt nu wel. De ‘slingertjes” achter een deel van e-mailpostbussen in Mail.app zijn nu ook verdwenen waardoor de mailboxen nu zonder ‘hulp’ de post binnen halen.

Dank voor meedenken en tips.

SvW

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door  Svartvatten.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.