6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    junoburger

Ethernet HD sneller dan USB HD via Aiport Extreme?

Ik heb hier twee externe USB harddrives aan de Airport Extreme hangen en die deel ik ik mijn draadloze netwerk. Werkt prima alleen gaat het soms niet supersnel. Zeker nu ik mijn ITunes muziek en pHoto bibliotheken op een van die schijven heb gaat het draadloos streamen soms met horten en stoten.

Ik overweeg nu om de LaCie 1Tb externe eternet HD te kopen. Als ik die op de Airport Extreme aansluit gaat het dan sneller dan de HD’s met USB interface?

Thanks!

Bijdrager
    madcat

USB kan maximaal 480Mbit halen, wat reeel misschien op 100Mbit komt.
    wifi (g standaard) is 54Mbit wat reeel waarschijnlijk op 20Mbit komt, daardoor zal USB altijd sneller zijn als via wifi.

Echter kan je je NAS ook gewoon via een draadje aansluiten en als je dan gigabit netwerk hebt dan zal dat wel lekker snel gaan (1000Mbit max, 800Mbit reeel)

Bijdrager
    junoburger

Het is de bedoeling dat het allemaal draadloos blijft, geen kabels meer voor mij. Als ik het goed begrijp iis draadloos (54Mbps) sowieso al langzamer dan USB, ik vraag met dan af of die Ethernet HD aan de Airport Extreme veel sneller al gaan.

Bijdrager
    madcat

dan zou je over moeten schakelen naar de draadloze N standaard dat is maximaal 108Mbit, wat reeel misschien op 40Mbit komt.
    Een ethernet HD zal ook via wifi moeten, wat maar 54Mbit of 108Mbit max is.
    Dit zal nog altijd langzamer zijn dan een USB of firewire kabel wat naast je pc staat.
    echter heeft draadloos wel als voordeel dan iedereen er toegang tot heeft.

Wat je kan doen is de mac waar je het meest achter zit direct op de USB HD aansluiten en deze HD delen, zodat andere mac’s/pc’s ook bij deze data kunnen komen.

Bijdrager
    MacTS
    ”junoburger”

Als ik die op de Airport Extreme aansluit gaat het dan sneller dan de HD’s met USB interface?

Er worden hierboven veel goede tips gegeven, maar het antwoord waar de TS op zat te wachten staat er een beetje verborgen tussen: de bottleneck is de snelheid van Wifi, niet het feit dat het USB- of ethernetschijven zijn.

Bijdrager
    wKamsma

Ten eerste is 802.11n op dit moment maximaal 300Mbit en niet 108Mbit. Wat je in werkelijkheid haalt is natuurlijk nog maar de vraag, maar het gaat om het idee.
    Ten tweede zit het grootste probleem de manier waarop Apple usb-schijven aan de AirPort Extreme gebruikt. Voorzover ik weet kan een schijf die is aangesloten op de AirPort namelijk maximaal 2Mbyte per seconde verstouwen.
    Een Lacie ethernet HD kan volgens deze grafiek maximaal 7,5Mbyte halen op een 100Mbit netwerk. Het is dan dus nog even de vraag wat hij op draadloos kan halen, maar ik verwacht dat hij bij 802.11n in ieder geval de maximale snelheid haalt.

Het hangt er dus vanaf: Gebruik je 802.11g dan is het mogelijk dat een USB-schijf net zo snel is als een ethernet-schijf. Gebruik je 802.11n of een bedraad netwerk dan is een (goede*) ethernet HD sowieso beter.

Zie ook deze review.

* Ik heb hier een oude Lacie EthernetDisk Mini staan, maar die haalt maximaal 2Mbyte, zelfs over het bedraade netwerk.

Edit:
    Ik lees net dat Apple een firmware update voor de AirPort Extreme heeft uitgebracht. Het is mogelijk dat dat de prestaties van een aangesloten usb-schijf verbeterd. Dat zeggen ze wel in ieder geval.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.