13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    junoburger

Ethernet Harddisk op Airport Express

Ik wil graag een externe ethernet netwerk harddisk aansluiten op de ethernet poort van een Airport Express en vraag me af of die harddisk dan voor iedere draadloze gerbuiker in het netwerk te zien en te gebruiken is (lezen en schrijven).

Dank !

Bijdrager
    Nikita

Op de Express denk ik niet, omdat dat een uplink poort is (lijkt me?). De Airport Extreme (die inmiddels niet meer verkrijgbaar is via Apple) heeft wel een aparte poort waaraan je een computer kan hangen via een UTP kabel. Ik denk dat je zo’n poort moet hebben en dus een Airport Extreme in dit geval.

Bijdrager
    Erik Joling

Bij mijn LaCie ethernet HD kan je met IPConfigurator zoeken welk IP-adres hij heeft gekregen. Ook moest ik dan wel eerst Users aanmaken. Ik heb er wel een router (de adsl-modem) tussen hangen, maar dat lijkt me niet uit te maken, want de AirPort Express kan ook IP-adressen toekennen.

Bijdrager
    Oppie

Het kan wel, maar dan moet je ‘m via WDS aan het netwerk verbinden, want een kabeltje kan niet meer.

Van de Apple Support site (AP Express FAQ):

Question: Since AirPort Express only has one Ethernet port, does it act as a LAN port, WAN port, or both?

Answer: Depending on how you have it set up, the Ethernet port can function as a LAN port (defined as either simple bridging or sharing your Internet connection via network address translation) or a WAN port (connecting to your broadband Internet service provider or upstream router). However, it never acts as both simultaneously in the way that the original AirPort Base Station (Graphite) can. When the AirPort Express is using network address translation, the Ethernet port acts as a WAN port. When it is set up as a WDS remote station, it can act as a LAN port. Assuming that your Internet service provider only gives you one IP address (the most common scenario for homes), this means that AirPort Express can only accommodate wired clients when acting as a WDS remote base station or bridge. Therefore, if you need to support wired clients and only want to get one base station (or router, as it’s the routing capacity of AirPort Express that is relevant here), you should get the AirPort Extreme Base Station instead.

Bijdrager
    junoburger

Ik heb twee AP express kastjes, aan een ervan hangt mijn Wanadoo breedband modem met een ethernet kabel. Op de andere AP Express is de etherrnet poort nog vrij, zou die externe ethernet HD dan daaraan kunnen zodat iedereen hem/haar kan zien in het netwerk?

Bijdrager
    Oppie

Ja dus; maar… waarom probeer je het gewoon niet?!

Bijdrager
    junoburger

dank, ik kan het nog niet proberen omdat ik de HD nog niet heb gekocht. Ik dacht eerst even checken of het kan voordat ik 500 euries neerleg.

Bijdrager
    Oppie

Ik heb zelf de opstelling niet, dus ik kan je geen 100% garantie geven, maar het zou zo moeten kunnen.
    Kijk wat je kunnen afspreken met de winkel vwb retour brengen als het echt niet zou lukken.

Bijdrager
    appelonia
    ”Oppie”

Ik heb zelf de opstelling niet, dus ik kan je geen 100% garantie geven, maar het zou zo moeten kunnen.
    Kijk wat je kunnen afspreken met de winkel vwb retour brengen als het echt niet zou lukken.

Ik heb ook twee AE’s in WDS modus en ik heb aan de ene m’n router hangen en aan de ander een KISS dvd speler met netwerk-aansluiting. Die krijgt keurig een ip-adres van m’n draytek router. Volgens mij moet het dus werken, het is en draadloze bridge, het zou niet moeten uitmaken of je de hardisk rechtstreeks aan je router hangt of aan de AE.

Bijdrager
    dirkdiggler

Ik heb deze opstelling en het werkt, alhoewel de snelheid van de ethernet harddisk behoorlijk waardeloos is (als iemand nog daar nog tips over heeft..)
    Volgens mij kan je beter de nieuwe airport extreme kopen en een USB harddisk daar aan hangen (had ik beter ook kunnen doen..)

Bijdrager
    Freek.

Maar effe voor de zekerheid: je wil toch niet serieus GB’s door de lucht verplaatsen hoop ik? Gebruik dan gewoon een draadje, zeker als je systeem GB-ethernet heeft. Ik zou knettergestoord worden van het wachten. Mogelijk is die schijf niet traag maar verwacht je te veel van luchtpost.

Bijdrager
    Barabas2005

Nog een ander ethernet harddisk vraagje:

Ik heb nu twee LaCie ethernet harddisks aan mijn netwerk hangen. Als ik mij aanmeld op een van die schijven (mounten), kan ik mij opeens niet meer aanmelden bij de andere.

Beide schijven hebben (natuurlijk) een eigen IP adres, een aparte naam en ook de share op beide schijven hebben een aparte naam. Ik heb het ook al geprobeerd met verschillende usernames, maar dat maakt ook geen verschil.

Dus: hoe meld ik mij aan bij de 2e harddisk als de eerste al gemount is?

Bijdrager
    Barabas2005

Aha, het euvel is verholpen: ik heb de software van de ethernet Lacie geupdate (van 1.0.8 naar 1.0.10). Nu kunnen beiden weer gemount worden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.