8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Moderator
    Strifer

Ethernet: Cat5 Cat5e en CrossOver?

Goed.. ik snap er echt helemaal niets van. Ik heb een netwerk printer gekocht en er werd mij verteld dat ik geen geen crossover ethernet kabel kon gebruiken omdat dit niet zou werken. Nou heb ik bij MacFormat in het verleden ’s een keer een kort geel crossover kabeltje gekregen. En dat is is juist de lengte die ik nodig had (niet 2 of 3 meter). De router staat er namelijk zo ongeveer naast. Maar goed.

Goed als ik was probeerde ik gewoon het crossover kabeltje eerst. En het werkte meteen. Ik hoefde niets te installeren en het werkte meteen zoals het hoort.

Maar wat zijn nou de verschillen tussen die kabelsoorten? Want deze crossover is ook Cat5e….

Bijdrager
    CyCo_CyBorG

cat5E of cat5 heeft te maken met de kwaliteit van de kabel en de snelheidseigenschappen

crossover wil zeggen dat de individuele draadjes in je kabel gekruist zitten ipv gewoon rechtdoor
    deze kabels zijn voor verbindingen te maken tussen 2 computers zonder gebruik van een router of hub of switch
    crossover kabels sturen de IN langs de ene kant naar de OUT langs de andere kant (en vica versa) bij wijze van spreken
    daar waar gewone kabels de IN langs de ene kant naar de IN langs de andere kant sturen (en zelfs voor de OUT)

sommige besturingssystemen herkennen dit wel en kunnen dit allemaal zelf oplossen zodat je bevoorbeeld geen crossover nodig hebt om toch een verbinding te leggen tussen 2 computers
    maar ik weet niet of dit met het mac os zo is

Bijdrager
    computer space

Alle nieuwe macs hebben automatische crossover detectie in de poorten. Zal dus niet snel meer misgaan.

Bijdrager
    profclimber

dat is met macosx welzo, bij mij werkt he prima ook met de functie gedeelde internet verbinding :D

Bijdrager
    computer space

Heeft niks met de software te maken, maar met de poort-controllers. En die zijn bijna allemaal auto-switching vandaag de dag. Dus ook in routers, printers, modems noem maar op.
    Verbaast me dus niks dat het meteen werkt.

Bijdrager
    profclimber

ah ok dacht dat het software matig was :innocent:

Bijdrager
    luclodder

CAT5 = 10/100 Mbit
    CAT5e = 1Gbit
    Crossover is zoals gezegd voor tussen 2 computers
    dus:
    normale kabels noemen ze straight (rechtoerechtaan)
    en zijn voor tussen router/switch <–> Computer
    crosskabels zijn overkruis
    en zijn voor tussen router/switch <–> router/switch en/of Computer/Computer

Bijdrager
    Wallinator

Dus als ik de Mac met de router wil verbinden heb ik een CAT5 straight kabel nodig?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.