4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    randyhereman

/etc/hosts file werkt soms wel, soms niet???

Hallo,

Wederom een vraag….

Mijn /etc/hosts file heb ik aangepast om op een localhost van een vriend van mij te komen. Nu zit ik in Venezuela en het internet is hier niet echt van dezelfde qualiteit en de mensen weten er hier ook vaak minder vanaf dan dat ze in NL doen.

Nu heb ik met ‘hosts’ file aangepast, alleen doet hij het de ene keer wel en de andere keer niet. Het IP adres van de server is nog steeds hetzelfde en het ligt er echt aan waar ik op internet ga. Weet iemand wat dit is? Waarom dit is? en of ik hier iets aan kan veranderen?

Alvast bedankt,
    Randy

‘Sorry als het in het verkeerde topic staat, maar ik weet niet waar ik dit in moet plaatsen’.

Bijdrager
    Buzz

Als je dat probleem hebt en je een ping naar het IP adres doet en een ping naar de hostname, zie je dan een verschil? Zo nee, dan ligt het dus niet aan de /etc/hosts file, maar aan iets anders in de Internet verbinding. Een andere handige utility is traceroute. Daarmee krijg je te zien welke routers er gepasseerd worden, en waar de verbinding eventueel blijft steken.

Beide netwerkprogrammatjes kan je zowel vanuit de Terminal als vanuit Network Utility aanroepen.

Bijdrager
    randyhereman

beide pings zijn hetzelfde… en traceroute geeft alleen maar sterretjes

1 ****
    2 ****

Bijdrager
    Nickyb

Even een paar vraagjes.

Wat doe je precies? Je zegt dat je de server nog steeds op hetzelfde IP staat. Gebruik je SSH of iets dergelijks? Ik neem aan dat de server de machine is waar je op wilt komen?

Je zegt namelijk dat het er aan ligt ‘WAAR’ je op internet gaat. Ik concludeer dat je mobiel bent en iemand ‘anders’ internet verbinding gebruikt om naar de machine van je vriend te komen.

Mocht dit zo zijn, dan ben je helaas afhankelijk van wat er wordt toegestaan op die internet verbinding. Heel simpel gezegd, als zij de uitgaande poort 21 sluiten, kun jij niet op ftp servers komen welke staan te luisteren op poort 21.

De /etc/hosts file geeft koppelingen aan tussen ip addressen en namen. Het zorgt er niet voor dat iets opeens kan werken. Als voorbeeld, als jou ip address 10.0.0.1 is, en in je hosts file staat:

10.0.0.1 RANDY_LAPTOP RANDY_LAPTOP.DOMAIN.LOCAL

Dan kun je pingen naar RANDY_LAPTOP, in werkelijkheid pingt hij dan naar 10.0.0.1. Echter als men geen ping toestaat op dat netwerk, kun je pingen wat je wilt, maar het zal niet werken.

Je zegt dat beide pings hetzelfde zijn. Krijg je bij beide pings antwoord terug of niet?
    Je traceroute geeft aan dat je als niet eens je eerste router kan bereiken. Probeer het ook eens op http://www.google.com of een ander bekend adres.

Kun je daar namelijk met traceroute/ping komen is je internet verbinding namelijk functioneel (Je zit op internet). Echter kunnen nog steeds van allerlei poorten geblokeerd zijn, waardoor je geen verbinding kunt krijgen met de server.

Groeten,
    Nicky

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.