22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Brandgoose

Eset virusscanner

Heeft iemand hiervan gehoord of ervaring mee?

Bijdrager
    websania

Voor Windows prima; geeft weinig vertraging en scoort zeer goed in testen. Maar voor de Mac….virusscanner? Waarom?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Omdat er nog steeds malware voor de Mac is, maar het risico voor infectie is zeer laag. Het is aan jezelf om te beslissen of je wel of niet een anti-malware programma wilt.

Bijdrager
    Maurice

Wat toevallig…! Op dit moment gebruik ik Eset nod32 voor op mijn Windows PC. Erg goede virusscanner, die ook maar de kleinste dingetjes weet te vinden.
    Lekker snel, vertraagd de pc niet, en toch zeer veilig!
    Aanrader voor op een Windows PC!

Sleutelbeheerder
    Night

@websania: Waarom? Juist omdat een virus op een Mac niets uitricht is het des te gemakkelijker om een virus onbedoeld door te sturen naar een Windows-collega. Dáárom.

Verder ken ik ESET ook vanuit de Windows hoek. Prima scanner, niets op aan te merken. Scoort zeer goed bij herkenning / verwijdering en zorgt nauwelijks voor significante vertragingen.

Bijdrager
    Brandgoose

De vraag kwam van een familied die elke keer ongerust wordt als iemand (meestal altijd uit de Windowshoek) over virussen e.d. begint. Ik ken Eset niet. Al julie antwoorden doorsturen, bedankt. AlS nog meer mensen iets over Eset weten houd ik mij aanbevolen.

Bijdrager
    GoeieDag
    Night op 31 maart 2015

Waarom? Juist omdat een virus op een Mac niets uitricht is het des te gemakkelijker om een virus onbedoeld door te sturen naar een Windows-collega. Dáárom.

Hoe krijg je het voor elkaar om een virus zelf door te sturen?! Een mail met een virus is niet iets om door te sturen, omdat het vaak onzin o.i.d. is.
    Dus Night, daarom niet!!

Sleutelbeheerder
    Night

Niet alleen Mails; maar ook bestanden: PDF’s, .exe, .ZIP bestanden. Niet iedereen op Windows is even goed beveiligd, terwijl deze bestanden mij niets doen. Het is juist de kunst van virusmakers, om deze zo goed mogelijk te verbergen. En als ik (of iemand anders, want ik stuur zelf bijna nooit iets op of door) zo’n bestand naar een slecht beveiligde Windows collega stuurt, wellicht binnen een bedrijfsnetwerk, heb je de poppen aan het dansen. Ik heb altijd zoiets van: het is beter te voorkomen dan te genezen. En als dat betekend, dat Macs ook voorzien dienten te zijn van anti-virussoftware: des te beter. Tenzij het je natuurlijk niets kan schelen wat er met anderen gebeurt.;-)

Bijdrager
    Brombeer
    Night op 31 maart 2015

Niet iedereen op Windows is even goed beveiligd, terwijl deze bestanden mij niets doen.
    (…)
    Tenzij het je natuurlijk niets kan schelen wat er met anderen gebeurt.;-)

Waarom zou een OSX-gebruiker moeten investeren in die software als de Windowsgebruiker er zelf te stom of te lam voor is?

Bijdrager
    Imade
    Brombeer op 31 maart 2015
    Night op 31 maart 2015

Niet iedereen op Windows is even goed beveiligd, terwijl deze bestanden mij niets doen.
    (…)

Waarom zou een OSX-gebruiker moeten investeren in die software als de Windowsgebruiker er zelf te stom of te lam voor is?

Hier zijn meerdere harde redenen voor;

1) Jij bent strafbaar bezig als je virussen verspreid – als je hier niets tegen doet zoals geen virusscanner bezitten zal de rechter/OM/politie niet coulant mee omgaan;

2) Je provider kan jouw verbinding (tijdelijk) blokkeren tot jij hebt aangetoond alle virussen te hebben verwijderd

3) Er staan al voldoende Mac’s in een botnet die voor spam en andere troep zorgen

Geblokkeerd
    Anoniem

Er is natuurlijk een verschil tussen strafbaarheid en verwijtbaarheid. Het niet installeren van een virusscanner is niet strafbaar, maar je kunt wel aansprakelijk gesteld worden voor door anderen geleden schade als de oorzaak van virusverspreiding bij jou blijkt te liggen. Overigens is zal de uiteindelijke aansprakelijkheid vaak moeilijk aan te tonen zijn, aangezien jij je virussen/malware/adware waarschijnlijk weer bij iemand anders vandaan hebt, hij bij weer iemand anders, etc. Maar als je bijvoorbeeld actief een virusscanner uit je werkcomputer gesloopt hebt (ik heb het gezien) heb je wel een probleem.

Bijdrager
    Imade

Ik persoonlijk zou dan zelfs de mail adres van mijn ouders in de spam box dumpen en ik snap niet dat nog steeds veel Apple gebruikers hier redenen verzinnen om geen virusscanner te installeren op een Mac.
    De redenen om er wel 1 te installeren zijn er voldoende, heb namelijk al aantal keer een virusje moeten verwijderen en ik zit op doodnormale websitebezoek als ontmoeting, nu.nl etc.
    Wil daarnaast ook niet in een botnet zitten waardoor mijn provider de verbinding ineens gaat staken.
    Reken maar van Yes dat je tussen het bewijzen dat jij alle virussen hebt verwijderd en het weer verkrijgen van de verbinding echt minstens 3 werkdagen bezig bent.

Bijdrager
    websania

Even buiten dat je niet verantwoordelijk bent voor de beveiliging van een ander; een (windows)virus kan ook niet actief worden op je mac en om nog even terug te komen op malware: Veel malware wordt niet tegengehouden door virusscanners. Het gaat dus om doorsturen van bestanden, maar je weet toch wat je doorstuurt? Van wie je het gekregen hebt?
    Daarnaast hebben providers ook scanners actief om de mail te scannen. Zij willen ook hun spullen schoon houden en niet bekend komen te staan als de provider die besmette bestanden doorstuurt.
    Bovendien is het ook allemaal een beetje een kwestie van gezond verstand; de meeste virussen en malware komen voort uit bezoeken en of downloaden van twijfelachtige sites. En natuurlijk “overkomt” je ook wel eens wat, ook op een Apple, maar dan hebben we het nog altijd over malware en niet over virussen.

Apple gebruikers verzinnen geen redenen, maar hebben geen redenen. Uit het oogpunt van doorsturen van besmette bestanden zou je kunnen overwegen om, maar waarom zou ik mijn goede geld uitgeven aan iets waar veel Windows gebruikers geen cent aan willen uitgeven?
    Kijk en lees eens hier allemaal; daar vind je ook een progje om adware van je mac te verwijderen. Geen duur pakket voor nodig die veel dingen toch niet tegen kan houden. Overigens: op mijn Windows 7 emulatie op mijn Mac’s draait gewoon wel Eset, want ja…dat is windows. Over bescherming van je mac: lees dan vooral dit

Bijdrager
    Imade

Je kan ook malware/virussen oplopen door besmette banners, daarom blokkeer ik ook ALLE advertenties, ook op onemorething.nl

Bijdrager
    MrHammond

Je kan ook gewoon paranoia zijn…

Wanneer je ongeveer weet waarmee je bezig bent, en de beveiligingsinstellingen van Safari etc. goed hebt ingesteld, ben ik er nog steeds van overtuigd dat je niks kan overkomen. Een virusscanner brengt dan meer problemen dan dat die oplost!

Geblokkeerd
    Anoniem

Periodiek laat ik Sophos wel even over de SSD heen lopen, en heel af en toe (in vier jaar nu twee keer) trekt-ie er malware vanaf die voor de Mac niet gevaarlijk is. Maar permanent een virusscanner draaien vind ik tot nu toe op de Mac een beetje overkill. Zoals @MrHammond zegt: een beetje weten wat je doet scheelt ook al heel wat.

Bijdrager
    GoeieDag

Imade, jij kunt veel onzin stoppen in elke regel die je schrijft hier. Chapeau!(n)

Bijdrager
    Imade
    MrHammond op 01 april 2015

Je kan ook gewoon paranoia zijn…

Wanneer je ongeveer weet waarmee je bezig bent, en de beveiligingsinstellingen van Safari etc. goed hebt ingesteld, ben ik er nog steeds van overtuigd dat je niks kan overkomen. Een virusscanner brengt dan meer problemen dan dat die oplost!

Vandaar dat ook banners virussen versprijden en mij lijkt niet dat OMT alles zelf host.

Bijdrager
    websania

Ik geloof dat niet iedereen het verschil weet tussen een virus of malware….. en als die hier banners “besmet” zouden zijn, zou iedereen die op deze site rond spookt vergeven moeten zijn van de malware.

Bijdrager
    Imade

Dat kan pas laat worden opgemerkt, vooral omdat voldoende hier zijn die denken dat Macbooks onhackbaar zijn, geen enkele mac een zombiemac is etc.

Bijdrager
    websania

Maar dat is dan altijd nog door toedoen van de gebruiker zelf. Iemand die zonder nadenken op banners klikt is ook niet geholpen met een virusscanner, omdat een virusscanner niet alle malware detecteert. Iemand die denkt achter een virusscanner veilig te zijn is net zo goed een mogelijk slachtoffer. Het is allemaal schijnveiligheid, want op het moment dat jij je virusscanner geupdated hebt, is het volgende virus alweer onderweg.
    Zoals eerder gezegd: gewoon gezond verstand en niet overal maar op klikken. Lees die website die eerder heb aangegeven maar eens goed door. Deze website staat werkelijk bomvol artikelen die je precies uitleggen hoe e.e.a. zit. Er zit ook een verwijzing naar een programmaatje bij waarmee je je mac kunt checken op malware, dus om maar even dan je verhaal te vervolgen over de gevaarlijke banners van OMT…..mijn mac is nog steeds brandschoon. De meeste malware kun je ook zelf gewoon vinden in een EtreCheck rapport.

Bijdrager
    MelvinCornelissen
    Imade op 01 april 2015
    Brombeer op 31 maart 2015
    Night op 31 maart 2015

(…)

Hier zijn meerdere harde redenen voor;

1) Jij bent strafbaar bezig als je virussen verspreid – als je hier niets tegen doet zoals geen virusscanner bezitten zal de rechter/OM/politie niet coulant mee omgaan;

2) Je provider kan jouw verbinding (tijdelijk) blokkeren tot jij hebt aangetoond alle virussen te hebben verwijderd

3) Er staan al voldoende Mac’s in een botnet die voor spam en andere troep zorgen

MEEHHHHHHHH wat een bullshit… Ik zie jou echt alleen maar kansloze opmerkingen maken, niet zoveel meepraten met andere en zelf eens wat beter onderzoek doen joh. Leer je ook nog eens wat van.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.