19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    polansky

esata poort voor je iMac [DHZ]

Goedkoopste accessoire voor je Imac 2010 of 2011 versie…
    Inbouwen is een ander verhaal!

Esata PCI Bracket

Nieuwe gedremelde iMac eSata Poort (de bracket dient enkel als mal)

Schroeven en kabels die je moet loshalen voor het plaatsen

iMac met esata poort

eindresultaat: esata poort zonder stekker (close-up)

eindresultaat: esata poort met stekker (close-up)

Vandaag een esata poort toegevoegd aan mijn iMac. Met deze uitbreiding kan ik nu ook externe HDD’s middels esata aansluiten of een USB 3.0 poort toevoegen. Dat is handig want een iMac wordt standaard geleverd met USB 2.0 en een Firewire 800 aansluiting.

Handleiding & benodigdheden:
    – Philips Torx 10 schroevendraaien
    – Esata PCI bracket
    – Imac Mid 2010 of 2011 versie
    – Dremel en slijpschijfjes-
    Geduld
    – Lef

Let op: bij het volgen van deze handleiding vervalt je garantie!

De PCI bracket kun je hier kopen: http://www.allekabels.nl/PCI-PCMCIA-Express-Kaart/4974/1083164/PCI-Bracket-%E2%80%93-7p-eSATA.html

Extra Waarschuwing: de volgende handleiding is enkel geschikt voor diegenen die weten waar ze mee bezig zijn! Het is geen eenvoudige klus om een esata poort toe te voegen aan je iMac. Bovendien vervalt je garantie bij het uitvoeren van deze hardware hack.

Moeilijkheidgraad: 8/10 punten

Stappenplan:
    1. Schroef de PC bracket los van de esata aansluiting.
    Je houdt dan een losse kabel en een bracket over.

2. Leg de iMac op een zacht kussen met de monitorkant naar beneden.

3. Gebruik de bracket als mal voor de te maken poort in je iMac.Plak de bracket daarom goed vast!. De rechterzijde* van je iMac biedt ruimte om de poort te dremelen.

*LET OP: Zodra je de iMac de mac op de monitorkant legt is zit het te dremelen gedeelte dus links naast je geheugenslot!!!

4. Zet de iMac weer op zijn voet.

5. Verwijder de glazen plaat voorzichtig met twee zuignappen.

6. Schroef de monitor los (8 schroeven – links en rechts naast de monitor).

7. Pak de monitor nu voorzichtig vast en duw hem langzaam naar voren.

PAS OP! Bij het naar voren halen – haal je voorzichtig de 4 kabeltjes los waarmee de monitor verbonden zit aan het moederboard.

8. Draai voorzichtig de 8 schroeven los die het moederboard op zijn plaats houden (rode cirkels). Vervolgens trek je 3 kleine stekkertjes los. (2 aan de voorzijde – 1 aan de achterzijde van het moederboard (groene cirkels)

9. DE VOLGENDE STAP IS ZÉÉR LASTIG:
    Trek heel voorzichtig het moederboard naar voren.Met de andere hand duw je nu de esata kabel achter het moederboard langs.Vervolgens bevestig je de esata kabel aan de achterzijde van het moederboard.(Ik moest de kabel van de interne HDD verplaatsen naar de 2e satapoort. Vervolgens kon ik pas de nieuwe esata kabel bevestigen aan de 1e satapoort).De sata poort is zeer lastig te benaderen – wees dus extra voorzichtig!

10. Bevestig de nieuwe esata poort aan de nieuwe poort die je in je iMac hebt gedremeld.

11. Sluit de kabels opnieuw aan en schroef het moederboard weer vast.

12. Bevestig de monitor aan het moederboard.

13. Controleer of je iMac werkt!

14. Werkt je iMac – Dan kun je de monitor weer vastzetten.

15. Maak het scherm schoon en plaats de glazen plaat weer terug.

16. Gefeliciteerd! Je hebt nu een iMac met een supersnelle eSata poort!

Bijdrager
    LighScan

16. Gefeliciteerd! Je hebt nu een iMac met een supersnelle eSata poort!

Om nog maar te zwijgen van de verkrachting van het design…

Bijdrager
    polansky

Om nog maar te zwijgen van de verkrachting van het design…

Als je het esata stekkertje lostrekt zie je er niets van… dus wat klets je nou!
    Is gewoon handig en iets dat Apple standaard al had moeten toevoegen.

En….. wat heb je aan een thunderbolt als er amper apparatuur voor verkrijgbaar is, die ook nog eens loeiduur is. Een esatakabeltje voor een tientje en een HDD doosje voor je externe SSD met esataaansluiting voor 30 euro. Is nog altijd een stuk goedkoper dan 1 thunderbolt kabeltje.

Bijdrager
    LighScan

Begrijp me niet verkeerd: het is een erg goede handleiding die je hier hebt neergezet en qua interfaces ben ik het ook met je eens, voor de prijs die je betaalt had er gerust een eSATA-poortje aanwezig mogen zijn.

Ik vind het enkel zonde van het design van je iMac. Qua afwerking had ik het metalen plaatje van de eSATA pci weggelaten, en enkel een kleine opening in de behuizing gemaakt voor het poortje.

Bijdrager
    whispering

Ik vind het een mooi geslaagd experiment.

@LighScan
    Uit de beschrijving leidt ik af dat het plaatje alleen gebruikt is om als mal te dienen voor de opening waar het poortje inpast.

Bijdrager
    polansky

Het PCI plaatje is alleen gebruikt om de opening uit te dremelen en is dus de mal voor de opening.
    Daarna kun je hem weggooien. Op deze manier krijg je een mooie strakke snede, zonder dat je uit kunt schieten en de rest van de iMac kunt beschadigen. Ik ben het met je eens dat vieze krassen echt zonde zou zijn. Nu zie je alleen twee hele kleine schroefjes aan de onderzijde. De connector zelf is aan de binnenzijde bevestigd.

Misschien dat ik me nog zo’n connector aanschaf om het af te maken, zodat de kabel dan direct naar achteren loopt. Dan valt de opening aan de onderkant nog minder op:

Bijdrager
    LighScan

In dat geval is het geheel veel meer geslaagd!:lol:

Bijdrager
    jesper211232

kan je er dan opnieuw een foto van make

Bijdrager
    1984

Zo kan het ook: LaCie introduceert Thunderbolt-hub voor esata-drives http://www.onemorething.nl/2012/04/lacie-hub-maakt-thunderbolt-van-esata/

Bijdrager
    Napsju
    Bijdrager
    polansky

Op verzoek nog het eindresultaat:

eindresultaat: esata poort zonder stekker (close-up)

eindresultaat: esata poort met stekker (close-up)

Bijdrager
    jesper211232

WOOW!!!

heel mooi gedaan zeker geen vekrachting.., echt heel mooi alleen wel moeilijk anders had ik het ook gedaan.

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    jesper211232 op 03 mei 2012

WOOW!!!

heel mooi gedaan zeker geen vekrachting.., echt heel mooi alleen wel moeilijk anders had ik het ook gedaan.

Precies dezelfde foto’s stonden ook gewoon in de beginpost -.-

Bijdrager
    polansky

Op zich is het niet heel erg moeilijk.

Het lastige is de stekker geplaatst te krijgen aan de achterzijde van het moederboard.
    Je moet daarvoor flink aan het moederboard trekken en dat voelt heel erg eng aan.
    Hierbij loop je (denk ik) de meeste risico op schade aan je iMac, daarom is deze klus zeker niet voor iedereen weggelegd.

Zo kreeg ik bijvoorbeeld in eerste instantie de stekker niet goed geplaatst.
    Om toch de stekker te plaatsen heb ik de sata aansluiting van de interne HDD verplaatst naar de plek die nog vrij was en vervolgens de stekker voor de externe aansluiting geplaatst op de poort waar de HDD zat omdat deze iets makkelijker te bereiken is.

Ps. Jeroen ik heb de beginpost nog wat aangepast en aangevuld met de laatste twee foto’s.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Hoe werkt dit softwarematig dan? Herkent je iMac het aangesloten apparaat meteen als die op een SATA aansluiting zit, of moet je zelf drivers installeren?

Ik probeer vrij veel met normale computers, maar ALS ik een iMac had, had ik dit nooit gedaan, ik vind dit echt heel zonde, en ikzelf zou een Mac nooit aanpassen! (Laten zoals het is :))

Bijdrager
    polansky

Ja, je iMac herkent deze poort automatisch.
    Je hoeft dus geen drivers te installeren!

De sata poort waar je de kabel inplugt is namelijk dezelfde poort die Apple gebruikt wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een custom made mac in de Apple Store waarbij je kiest voor een SSD naast een HDD in je behuizing.

Overigens had ik deze klus ook niet uitgevoerd als ik niet tegen de beperking van de firewire 800 snelheid aanliep.

Deze nieuwe esata aansluiting is namelijk ongeveer 3.5x zo snel als de firewire aansluiting.

Bijdrager
    1984
    polansky op 03 mei 2012

Deze nieuwe esata aansluiting is namelijk ongeveer 3.5x zo snel als de firewire aansluiting.

Laten we hopen dat Apple in de volgende Mac’s een USB 3 poort toevoegd, Thunderbolt is leuk , maar voorlopig is het eigenlijk een flop waar je weinig mee kunt.

Bijdrager
    polansky

De nieuwe Ivybridge processoren en moederboards van Intel beschikken standaard over USB 3.0.
    Nu maar hopen dat Apple in al haar wijsheid besluit deze poorten ook voor de macs beschikbaar te stellen.

Laten we eerlijk zijn. Thunderbolt is in theorie mooi, maar in de praktijk lijkt het steeds meer op een flop. Met name thunderbolt randapparatuur is erg duur.

Bijdrager
    MBPuser

Heb je al kunnen meten/zien wat je werkelijke snelheid is ?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.