10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

Ervaringen met Yosemite op iMac mid 2011(EMC2429)?

Ik ga de harde schijf in onze iMac mid 2011 laten vervangen door een SSD.
    Ik twijfel sterk of ik daarbij een clean install van Yosemite zou doen, dan wel met Lion 10.7.5 zou doorgaan:
    – extern programma om Trim aan te zetten is sterk bemoeilijkt in Yosemite
    – we hebben hier enkel een ipad Air2 van Apple wat samenwerkingsnoden betreft
    – de reacties op Yosemite zijn niet onverdeeld positief
    – ik wantrouw Apple als het om een toestel uit 2011 gaat
    Misschien heeft iemand het mij voorgedaan en kan die even zijn ervaring delen?

Bijdrager
    Gekelderd

Hallo! Wat betreft trim en 10.10 kan je dit bestuderen: http://www.cindori.org/software/trimenabler/
    Wat bedoel je eigenlijk met:

ik wantrouw Apple als het om een toestel uit 2011 gaat

Bijdrager
    Sidje

Ik heb zelf een iMac 21,5″ mid 2011 12GB Ram met Yosemite en heb er een externe ssd via thunderbolt aangehangen.
    De interne harddisk gebruik ik voor mijn home folder, dus alle programma’s en mac os x staan op de ssd en al de rest op de interne HD.
    Het verschil in snelheid is goed te merken, alles gaat sneller dan vroeger (toen alleen de interne HD).

Het extern programma trim enabler heb ik nooit gebruikt, en de snelheid van de ssd is nog altijd perfect.
    Voorts heb ik nog geen echte problemen ondervonden met Yosemite, bij elk nieuwe grote versie (lion, mountain lion,mavericks en Yosemite) doe ik een clean install.

Misschien heb je hier wat aan.

Bijdrager
    riji

@Gekelderd
    Het was precies die verwijzing die ik gelezen had, met als bedenking dat Apple het weer eens moeilijker gemaakt heeft.
    Ik had dan gedacht om Mavericks te installeren, maar dit lijkt verdwenen…

“ik wantrouw Apple als het om een toestel uit 2011 gaat”: ik bedoel dat Apple de functionaliteit van een “ouder” toestel zou kunnen verminderen opdat we makkelijker een nieuwe toestel zouden kopen

@Sidje

Dit is bemoedigend wat Yosemite betreft, dank je.
    Wat de SSD betreft: die moet bij mij de interne harde schijf vervangen en daarbij zit ik trouwens weer met zo’n typisch Apple probleem wat de temperatuur sensor betreft.

Bijdrager
    Joeri.v

Ik heb ook een 2011, waarin ik zowel de hdd als de dvd drive vervangen heb door ssd’s. Werkt perfect met yosemite. Wat betreft de temperatuursensor van de hdd schijf, hiervoor gebruik ik een programma’tje waarmee je de snelheid van de ventilator manueel kunt regelen en wat goed werkt. Trim gebruik ik niet meer sinds yosemite. Alles werkt naar volle tevredenheid, zeker doen

Bijdrager
    riji

Dit is geruststellend, bedankt.

Bijdrager
    Raoul Duke

@Joeri.v : welk programma is dat dan??

Ook hier heb ik een iMac medio 2011, 4GB ram, waarbij ik de HDD wil laten vervangen door een Samsung Evo-series (500 Gb) en de super drive vervang ik dan door mijn huidige HDD. Uiteraard wil ik Yosemite hierop draaien, maar heb hier en daar al gelezen dat dit idd problemen zou kunnen opleveren (temperatuur sensor). Op de site van Trim zie ik trouwens OS X 10.7 of hoger, dus mag ik er toch vanuit gaan dat Yosemite ook ondersteund wordt?

@riji
    : hoe ziet het bij jou? Alles al gedaan? Wat zijn de bevindingen?

Bijdrager
    riji

@Raoul
    Inderdaad, vervanging HD door SSD 850 EVO 500 GB uitgevoerd en clean install van Yosemite sinds eergisteren.
    Geen Trim.

Even getest met Disk Speed test: write 493 MB/s, read 512 MB/s, dus momenteel dik in orde.

OSX Yosemite: ik kwam van Lion (10.7.5) en het is mijn vrouw die onze Mac gebruikt, maar zij vind het althans mooier en ik ook (strakker) en het werkt vlot met enkele nieuwe zaken die meevallen.
    Problemen heb ik tot nu enkel met het printen vanaf mijn NAS (Synology), wellicht een driver probleem zoals ik meldde op het forum.

Fans: met smcFancontrol en ssdFancontrol is dit enerzijds wel in orde, maar na verloop van tijd krijg ik toch meer lawaai (ondanks geen belastende taken), maar ik betwijfel of dit met deze fanbeheersing te maken heeft. Ik had dit namelijk ook de laatste week toen de HD er nog in stak.
    Ik heb het nu nog eens met macsFancontrol geprobeerd.

Bijdrager
    Raoul Duke

Bedankt voor je antwoord !

Ben er wel nog niet aan uit wat ik ga doen ivm die TRIM daar: heel het internet lijkt een beetje verdeeld over het al of niet nodig zijn ervan…

Bijdrager
    riji

Trim: zoals ik het begrepen heb, moet je een bescherming prijs geven die eigenlijk niet in verhouding is tot de baat.
    Ik heb besloten het enkel te doen indien de snelheid duidelijk vermindert.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.