19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    LeRu

Ervaringen met Synology RT1900AC router?

Mijn Time Capsule [versie 1] is na 10 jaar overleden. Als alternatief voor de Time Machine functie vond ik de Synology RT1900AC. De genoemde router zou in staat zijn om Time Machine mogelijk te maken op een aangesloten USB schijf. Nu kwam ik op het internet ook wat negatieve verhalen hierover tegen: dit zou niet meer werken na een update.

Wie heeft hier ervaring mee; dwz. Het gebruik van deze router als ‘Time Capsule’?

Bijdrager
    NapO

ja prima ding, heb er hier 2 in huis. doet wat t moet doen. duidelijke interface, wifi is snel. rond de 30mbyte per sec.

Bijdrager
    LeRu

Gebruik je hem ook als Time Capsule?

Bijdrager
    LeRu

Lijkt mij ook, ben alleen op zoek naar de bevestiging uit de praktijk dat Time Machine dan ook functioneert

Bijdrager
    TheBigZ

Ik heb niet die router, wel een NAS van Synology, die ik al jaren icm Time Machine gebruik. Werkt prima.

Als je gaat zoeken op Internet vind je altijd wel iemand die ergens een probleem mee heeft.

Bijdrager
    r.heijma

Synolgy met time machine? Heb het een tijdje gebruikt maar was een ramp. Af en toe was de sparsebundel gelockt en een backup geheel terugzetten werkte ook niet.
    Gebruik nu gewoon een externe schijf.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat zei ik, als je gaat zoeken op Internet vind je altijd wel iemand die ergens een probleem mee heeft.;-)

Bijdrager
    LeRu

r.heijma:  Dank; Ik vermoed dat het bij jou een synology-NAS is? Weet ik nog niet of deze router met een externe HDD werkt..

TheBigZ: Dank je voor je input. alhoewel mijn vraag niet helemaal is beantwoord, vertrouw ik er nu genoeg op om de stap te nemen!

Bijdrager
    r.heijma

Klopt ik heb het over een nas. Maar het gaat eigenlijk over de implementatie van AFP en en de sparsebundel van timemachine. Als dat dezelfde implementatie is als van de nas dan zou ik het niet doen.
    Met de nas heb ik alleen maar ellende gehad. Verder is een synology een prettig ding.
    Die router draait die eigenlijk een versie van DSM?

Bijdrager
    TheBigZ

AFP wordt sinds 2013 niet meer standaard gebruikt door Apple. Tegenwoordig is dat SMB2. (AFP wordt nog wel ondersteund.)

https://arstechnica.com/gadgets/2013/06/new-os-x-uses-windows-file-sharing-by-default/

https://arstechnica.com/gadgets/2017/09/macos-10-13-high-sierra-the-ars-technica-review/5/

Nee, geen DSM. SRM. Zie eerder gegeven link.

https://www.synology.com/nl-nl/srm

Bijdrager
    LeRu

Intussen heb ik de RT1900AC aangeschaft en gecombineerd met een WD elements 2GB HDD. Deze combinatie levert mij tot nu toe een heel stabiele internetverbinding, ongeveer 5x zo snel als met de Time Capsule [ 500mbit; uitschieters naar 700 Mbit] en een snelle, betrouwbare time machine werking op de USB schijf.  Een nadeel was, dat ik de schijf niet aan de MBP gekoppeld van de eerste backup kon voorzien; die werd door de synology niet herkend zodat ik die eerst timemachine backup heb moeten overdoen met de schijf aan de synology gekoppeld. Dat duurde ongeveer een dag [24 u] voor 400GB. Hierbij stond de USB poort van de synology ingesteld op USB 2; later heb ik dat veranderd naar USB 3 en het maken van een reservekopie, meestal 700MB, gaat bliksemsnel.

USB 3 zou interfereren met het 2,4 GHz kanaal, maar omdat de verbinding met het netwerk via het 5 GHz kanaal gaat, heb ik daar geen last van.

De instellingen vragen wel wat aandacht [ wat dat betreft was de Time Capsule wel heel erg gebruiksvriendelijk] maar leverden geen onoverkomelijke problemen op. Ik ben heel tevreden.

Bijdrager
    McMeller

Leuk dat je je bevindingen deelt, dat is interessant voor anderen.

Dat je een lokale Time Machine-reservekopie (dus via USB gemaakt) niet aan de Synology (of ieder andere NAS) kunt hangen, klopt. De manier waarop dat met elkaar praat is heel anders. Vooropgesteld moet de schijf op de Synology in een ander formaat ingericht zijn, dus dat maakt de schijf al on-uitwisselbaar. Daarnaast bouwt macOS de reservekopie√ęn net iets anders op wanneer ze op een netwerkschijf worden bewaard en is de manier van verbinden anders. Dat heb je dus goed uitgezocht.

Logisch dat de eerste reservekopie over wifi nogal wat tijd vroeg. Was een netwerkkabeltje geen goed alternatief?

Verder herken ik je bevindingen over de Synology versus de Time Capsule. De Synology kan veel sneller zijn werk doen, al hangt dat natuurlijk van meer factoren af. Ook klopt het dat de Time Capsule zich nog gemakkelijker laat instellen, hoe gebruiksvriendelijk de spullen van Synology ook zijn. Maar goed, de Time Capsule is dan ook specifiek voor dit doel ontworpen en niet zo veelzijdig. Ik heb zelf ook eens de overstap van een Time Capsule naar een Synology-NAS gemaakt, ook naar alle tevredenheid.

Ik denk dat je de perfecte oplossing hebt neergezet, fijn dat je tevreden bent.

Bijdrager
    TheBigZ

LeRu op 17 augustus 2018 om 13:11

Intussen heb ik de RT1900AC aangeschaft en gecombineerd met een WD elements 2GB HDD. …een snelle, betrouwbare time machine werking op de USB schijf. ¬†…

Ik ben heel tevreden.

(y)

Bijdrager
    LeRu

@ McMeller:

Logisch dat de eerste reservekopie over wifi nogal wat tijd vroeg. Was een netwerkkabeltje geen goed alternatief?

twee dingen:
    Altijd gedacht dat een via een netwerkverbinding gemaakte reservekopie niet verder met USB ‘onderhouden’ kan worden;

Mijn MBP 20217 heeft geen netwerkverbinding en ik heb gekozen voor een interface dat ook geen netwerkmogelijkheid heeft….

Bijdrager
    McMeller

Bij beide vragen graag je toelichting.

Als je een netwerkkabel aansluit, gebruik je toch geen USB-verbinding naar de schijf? Je zet alleen de immer vertragende draadloze verbinding buiten spel.

Apple’s notebooks hebben al een poosje geen ethernet-aansluiting meer, maar je kunt (van allerlei merken) wel adapters krijgen, in dit geval vanuit USB-C. Het moeten kopen daarvan kan natuurlijk al een reden zijn wifi te gebruiken, zeker als je verwacht de adapter niet vaker nodig te hebben. Maar wat bedoel je met de interface?

Bijdrager
    LeRu

een: De keuze was, een netwerkschijf of een USB schijf. Ik had gekozen voor een USB schijf want:

Zoals je inderdaad zegt, De MBP heeft geen ethernetaansluiting meer.

twee: ‘Interface’ Was niet zo’n goed gekozen naam, ik bedoelde de adapter; ik heb er ¬†toen een Hyperdrive, zonder ethernetaansluiting, bij genomen. En dat leidde nu tot de ontdekking dat een bedrade USB reservekopie niet kan dienen als Synology-USB-draadloze reservekopie….

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    LeRu

@thebigz:  tnx, ik krijg automatisch bericht van updates; deze update is inderdaad al voorbijgekomen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.