30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)
  • Q:
    Bijdrager
    Stefan

Ervaringen met Synology NAS

Ik zit er aan te denken om de Synology DS207 aan te schaffen.
    Ik heb nogal de nodige wensen, weet iemand of dit allemaal mogelijk is?

- Draadloos mijn iMac backuppen via Timemachine
      – Mijn muziek erop zetten en dit via mijn iMac kunnen benaderen afspelen en bewerken c.q. aanvullen. Ik heb nu een airport express aan mijn versterker hangen en ik wil dus straks ook weer gewoon mijn muziek op mijn versterker kunnen luisteren.
      – Al mijn foto’s erop zetten en ook kunnen toevoegen en bewerken vanaf mijn iMac
      – Al mijn orgineel geimporteerde full-hd films erop zetten.
      – Aangezien al mijn foto’s, muziek en films erop staan wil ik dit ook nog een keer backuppen maar ik had begrepen dat dit met RAID 1 kan of zie ik dat verkeerd?
      – Ik heb een Playstation 3 die ik regelmatig gebruik als mediaserver op films op mijn plasma tv te kunnen bekijken, ik wil dus ook graag films die op de DS207 staan kunnen afspelen via mijn Playstation 3.[/list:u:1cc605c942]

Ik denk dat ik er dan 2 schijven van 1TB in moet stoppen waarbij ik de ene vul met al mijn spullen en de ander een schaduw kopie meedraait.

Bijdrager
      P3t3r

ik ben meer dan tevreden met mijn http://www.synology.nl/
      DS-107+ met 1TB diskspace… aangesloten op mijn WiFi
      ADSL router.

Ik gebruik hem o.a. als TimeMachine backup, iTunes server
      en veel van de ingebouwde software zoals surveillance
      station voor bijv. http://bewaking.webcam.nl/ IP videocams.
      enzovoorts!

Synology = top!

tip! http://www.naschenweng.info/2008/07/15/os-x-time-machine-backup-to-synology-ds1

Bijdrager
      petervl57

volgens mij kan alles wat je wilt, behalve de backup met timemachine (althans draadloos wordt niet door apple ondersteund – misschien zijn er wel work-a-rounds, maar ja hoe betrouwbaar is dat? ). Zelf heb ik naast de nas gewoon een externe harde schijf (bedraad) aan de mac hangen voor de timemachine backup.

Bijdrager
      Volkie

Eens met personen hierboven, synology is top en draadloos backuppen is standaard niet mogelijk omdat dit niet ondersteunt is door Apple. Ik heb het geprobeert maar kreeg het niet voor elkaar en wilde ook eingenlijk een veilige backup dus heb een supported timecapsule gekocht. Verder mega tevreden met mijn synology.

Bijdrager
      Pieterr
      ”petervl57″

volgens mij kan alles wat je wilt, behalve de backup met timemachine (althans draadloos wordt niet door apple ondersteund – misschien zijn er wel work-a-rounds, maar ja hoe betrouwbaar is dat?

”Volkie”

Eens met personen hierboven, synology is top en draadloos backuppen is standaard niet mogelijk omdat dit niet ondersteunt is door Apple. Ik heb het geprobeert maar kreeg het niet voor elkaar en wilde ook eingenlijk een veilige backup dus heb een supported timecapsule gekocht.

Ik heb een Synology DS207+ en het maken van Time Machine backups is geen enkel probleem.
      Het is mij gelukt met de instructies uit dit artikel.
      Er zijn eigenlijk maar een paar stappen nodig (voor complete uitleg, zie het artikel).

– maak een “lege” sparsebundle met de juiste naam op je lokale schijf (stap 3)
      – kopieeer deze .sparsebundle naar je netwerk schijf (stap 10)
      – zorg dat Time Machine ook zoekt naar unsupported network volumes (stap 12)
      – start Time Machine en kies het sparsebundle volume (stap 13)

Bijdrager
      bartvdpoel

Ik heb Time Machine op mijn Synology niet aan de praat gekregen. (Gebruik SuperDuper
      dat gaat wel). Maar voor de rest is het een perfecte Machine. Solid as a rock. Geweldig goede
      web based software en uitgebreid Hackbaar als je daarin zin hebt (SSH/Telnet).

Bijdrager
      Falcon

Uitstekende NAS ga voor de 207+ versie. Timemachine wireless werkt niet goed na verloop van tijd, bedraad weet ik het niet.

Bijdrager
      Stefan

Wat is het verschil tussen de 207 en de 207+ behalve de processor en ram? Wordt het daar allemaal veel sneller van? Kan iemand me uitleggen hoe raid precies werkt in normaal Nederlands?

Bijdrager
      Pieterr
      ”Stefan”

Wat is het verschil tussen de 207 en de 207+ behalve de processor en ram? Wordt het daar allemaal veel sneller van?

http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php

”Stefan”

Kan iemand me uitleggen hoe raid precies werkt in normaal Nederlands?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Bijdrager
      Stefan
      ”Pieterr”
      ”Stefan”

Wat is het verschil tussen de 207 en de 207+ behalve de processor en ram? Wordt het daar allemaal veel sneller van?

http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php

Ja dat had ik allemaal al gezien maar wat merk je daar in de praktijk van?

”Stefan”

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Mij een beetje te technisch allemaal, draait een 2e schijf nu een kopie van de 1e???

Bijdrager
      Pieterr
      ”Stefan”

Mij een beetje te technisch allemaal, draait een 2e schijf nu een kopie van de 1e???

Dat hangt er vanaf welke RAID modus je kiest. Voor een twee-schijf systeem zoals de DS207+ kun je kiezen uit:
      JBOD = je hebt gewoon twee aparte schijven (die in hetzelfde kastje zitten). Geen voor- en nadelen.
      RAID0 = gegevens worden verdeeld over beide schijven weggeschreven. Voordeel: snel. Nadeel: één schijf stuk, alles foetsie.
      RAID1 = gegevens worden naar beide schijven weggeschreven (kopie). Voordeel: veilig. Als één schijf stukgaat, heb je nog al je data. Nadeel: je hebt maar de helft van je totale schijfruimte beschikbaar.

Dus het korte antwoord is: Ja, als je RAID1 gebruikt.

Bijdrager
      Stefan

Ziet er dus goed uit allemaal. :lol:
      Wat zijn tegenwoordig goede (goedkope) harde schijven?

Bijdrager
      Pieterr

Hier staan er een aantal. Bij deze club kun je overigens ook je Synology DS207+ compleet geinstalleerd ophalen (met de schijven naar keuze).

Bijdrager
      macgoeroe

Kan iemand ook zeggen hoe veel lawaai/herrie/geluid het apparaat maakt? Ook van de DS408.

Bijdrager
      Barabas2005

Zeer weinig geluid komt eruit (ik heb een DS407). Mijn LaCie D2 maakt nog meer lawaai.

Ik zou verder ook gaan voor de plus-versie. De Synology werkt perfect bij normaal gebruik, maar je zult snel zien dat je het apparaat gaat “hacken” omdat het zeer eenvoudig is bij Synology. Je kunt bijvoorbeeld SABnzbd voor Synology gewoon als pakket installeren. Een snellere processor en meer geheugen is dan gewoon heerlijk:) .

Bijdrager
      Pieterr
      ”Barabas2005″

Ik zou verder ook gaan voor de plus-versie.

Mee eens. En mocht je al twijfelen tussen de DS207 en DS207+… er is onlangs een nog snellere versie geintroduceerd, de DS209+.

Bijdrager
      Stefan

Wat ik me nog even afvraag, hoe sluit ik dat ding precies aan? Ik heb een Airport Express gekoppeld aan een Wanadoo Livebox, er is nog wel een vrije ethernetpoort op de Livebox.

Bijdrager
      gngstr
      ”Stefan”

Wat ik me nog even afvraag, hoe sluit ik dat ding precies aan? Ik heb een Airport Express gekoppeld aan een Wanadoo Livebox, er is nog wel een vrije ethernetpoort op de Livebox.

Synology in de Livebox (ethernetkabeltje) en gaan!

Bijdrager
      trabant
      ”Stefan”

Mag het ook met plaatjes?

Bijdrager
      Pieterr
      ”trabant”

Mag het ook met plaatjes?

:D

Bijdrager
      Stefan

:D Whoehahaha:lol:

Bijdrager
      Stefan

Denk dat dit ‘m maar moet worden.

Is trouwens nog een hele klus om de geschikte HD erbij te vinden. Schijnt dat je niet zomaar iedere SATA schijf erin kan stoppen.

Bijdrager
      Pieterr
      ”stefan”

Is trouwens nog een hele klus om de geschikte HD erbij te vinden. Schijnt dat je niet zomaar iedere SATA schijf erin kan stoppen.

Viel wel mee. Gewoon een drop-down menuutje.;-)

Bijdrager
      Stefan

Ik heb zojuist bovenstaande configuratie gekocht, ziet er prima uit maar ik vindt de snelheid wat tegenvallen. Ik ben nu een videobestand van 700 MB naar de Synology aan het kopieeren en dit duurt c.a. een half uur, is dat normaal?
      Ik heb een iMac met een Aiport G kaart erin en een Airport Express N, de Synology hangt aan mijn Livebox. Ik hoop dat het een kwestie is van wat instellingen.

Ik vindt het ook niet zo handig dat je allemaal apparte partieties op je bureaublad krijgt. Ik heb alle opties aangezet zoals iTunes server, Photo etc en ik heb dus nu drie images op mijn bureaublad, music, video en photo. Is dit echt noodzakelijk of kan dat ook anders?

Bijdrager
      Pieterr
      ”Stefan”

Ik ben nu een videobestand van 700 MB naar de Synology aan het kopieeren en dit duurt c.a. een half uur, is dat normaal?

Ben je draadloos aan het kopieeren? In dat geval zal de bottleneck in je WiFi zitten. Met 802.11g haal je niet meer dan 3MB/s en met 802.11n houdt het wel zo’n beetje op bij 9MB/s. Maar dan nog lijkt er iets anders aan de hand te zijn als 700MB een half uur duurt…

Heb je ook al eens met een ethernetkabel geprobeerd?

Bijdrager
      Stefan

Nee, ik heb geen ethernetkabel geprobeerd, het is juist de bedoeling dat ik ‘m draadloos op afstand kan bedienen, ik wil niet zo’n log apparaat naast mijn iMac hebben staan. Kun je ‘m rechtstreeks in je Mac stoppen?

Bijdrager
      Pieterr

Dat je h’m draadloos wil gebruiken (en het kastje uit zicht wilt hebben) snap ik.
      De suggestie voor de ethernetkabel is ook alleen bedoeld om achter de bottleneck te komen.

Je kunt h’m rechtstreeks in je iMac stoppen. Het is wel handig om dan eerst een fixed IP adres op je NAS in te stellen. (Dat is trouwens sowieso wel handig, ook als ie in je netwerk hangt.) Bijvoorbeeld iets als 192.168.1.10

Bijdrager
      Stefan

Sorry hoor maar ik ben een redelijke leek op het gebied van netwerken. Ik zoals je zei de NAS een statisch IP adres gegeven, daarna losgekoppeld en met de ethernetkabel rechtstreeks aan mijn iMac gehangen. Hoe krijg ik nu verbinding met de NAS. Als ik onder de finder op “Ga” klik en ik tik het ip in kan ie ‘m niet vinden.

Bijdrager
      Pieterr

Probeer eens in de Finder “Connect to Server” ( [command] K ) en vul dan in: afp://192.168.1.10/ of smb://192.168.1.10/

Bijdrager
      Stefan

Helaas, ook dat lukt niet.
      Het vreemde is dat ik wel onder “Gedeeld” in een finder venster “DiskStation” zie staan, maar vervolgens kan ik er geen verbinding mee krijgen. Ook via Safari lukt het niet. :cry:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.