8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    feek

Ervaringen met Quip / samenwerken in documenten

Hi,Voor het samenwerken met mijn klanten met documenten werk ik doorgaans met een gedeelde map in Dropbox. Echter voor een nieuw project is de kans groot dat we tegelijkertijd een document bewerken.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een dienst waar je simultaan kan werken in een document. Daarbij viel Quip op. In ben benieuwd of hier gebruikers zijn van Quip en wat hun ervaringen zijn.

Waar voor mij nogal onduidelijk is, is de prijsstelling. Aangegeven wordt dat je pas hoeft te betalen als je echt tevreden bent. Maar is dat ook zo, is het een soort Evernote concept? Of is er toch een limiet in gebruik. Kan je verder teamleden buiten je eigen domeinnaam (de klant) uitnodigen?

Als tweede alternatief zie ik Dropbox Paper . Dat ziet er zo-wie-zo goed uit.

Uiteraard zijn er alternatieven:
    – Google docs
    – OneDrive
    – Owncloud
    maar deze zijn vooralsnog afgevallen.

Bijdrager
    Vilscon

Je zegt dat Google Docs e.d. zijn afgevallen, bent op zoek naar een alternatief, maar je noemt niet je wensen, noch de redenen waarom die zijn afgevallen.

Wordt lastig dan iets te suggereren? Maak het je klanten overigens niet lastiger dan het is door ze wéér een nieuwe tool te pushen. De meesten kunnen gewoon overweg met Google Docs en het is belangrijker dat zij er goed mee kunnen werken dan jij. Je wilt ze ten slotte te vriend houden en optimaal kunnen benutten.

Bijdrager
    feek

dank @vilscon

Reden waarom ik zou kiezen voor Quip of Dropbox paper boven Google Docs of bv OneDrive is juist de grote eenvoud van de editor (Markdown-achtig), meer gericht op het tegelijkertijd bewerken en omdat ik juist mijn niet iemand wil opzadelen met een Google of Microsoft account.

Bijdrager
    Shmoo

SaleForce heeft Quip toch een tijdje geleden overgenomen dus de kans dat je binnenkort een SalesFoces klant/product gaat worden/gebruiken is wel aanwezig.

Niet dat dit slecht is, SalesForce maakt geweldige diensten het is alleen niet voor een bedrijfje met 3 mensen personeel. Als je een serieus bedrijf bent met 10+ mensen allemaal op eigen divisies dan is hun software echt geweldig en kan het ook z’n voordeel hebben.

Verder.. Het hele samenwerken (collaboration) is/was echt zo’n dingetje in 2015/2016 geweest waar je heel veel diensten zag opduiken die ineens 9,- per maand kosten per gebruiker (GitHub, Dropbox, 1Password) en ga zo maar door. Het delen van bestanden met elkaar is relatief eenvoudig en dat doet Dropbox als geen ander zo goed. Tegelijk werken aan dezelfde bestanden is heel wat anders en dan heb ik het niet over een PDF laten zien en allemaal met een gekleurde marker iets aanstrepen dat ze anders willen hebben dat is natuurlijk speelgoed werken en mooi al uithangbord.

Ik denk gewoon niet dat er veel toekomst zit in echt werken, tegelijk aan dezelfde bestanden, dat lijkt mij ook zo vreselijk moeilijk want iedereen heeft zo zo’n eigen maniertjes. Ik denk dat vooral aan voetbal. Je hebt maar één bal in het spelletje dus je pakt hem af of je speelt samen maar je kunt niet met twee man tegelijk met een bal rennen.

Mijn advies, gebruik een dienst als Slack voor snelle communicatie en zorg dat je duidelijkheid krijgt wie wat doet en wanneer. Dit voorkomt dat je beide tegelijk met iets aan de slag gaat en als jij iets toevoegt kun je altijd aan de andere vragen wat zij daar weer van vinden.

En als laatste er is natuurlijk versiebeheer met branches en wat niet allemaal. Zodat iedereen z’n eigen ding kan doen maar dat werkt ook niet voor iedereen. Een goede manier van samenwerken zit denk ik niet in software gebundeld maar vooral in kiezen voor de juiste software en dan een workflow vinden waar iedereen zich happy bij voelt.

Annoteren met 5 man tegelijk op een PDF bestand is natuurlijk geen werken. Dat is gewoon een slimme versie van jeuk in 2018.

Bijdrager
    feek

Dank @Shmoo voor je uitgebreide reactie.

Helemaal eens. Een gedeelde map in Dropbox werkt prima, toe nu toe voor 100% van mijn projecten. Echter nu is er een te grote kans dat we tegelijkertijd in een document werken, overigens alleen maar notities in ‘platte’ markdown tekst en dus niet in een PDF.

Die overname door SalesForce was me ook al duidelijk en dat ze in de toekomst vast meer diensten willen koppelen (naast de gewenste gebruikers informatie, genoemd als grootste reden van de koop).

Ook met je eens dat het kiezen van de juiste pakketen maatgevend is, daarom was ik ook Quip aan het bekijken. Echter Dropbox Paper lijkt het nu te winnen, na wat testen…..

[offtopic]
    Slack is overigens ook weer een dienst van $6,.. per maand (of gebruik jij de free version maar dan ben je na 10k berichten de historie kwijt).
    Ter info voor éénpotters, die veel private-repos willen hebben, is GitLab (Nederlands van oorsprong overigens) een prima gratis alternatief!
    [/offtopic]

Bijdrager
    Shmoo

Slack is ook vooral gratis in de zin van, ga er mee aan de slag en ergens rond die 10.000 berichten moet je dan wel kunnen inzien waarom deze dienst geld kost en/of dit een toegevoegde waard heeft tot jouw onderneming.

Ik bedoel je zou ook met WhatsApp of zoiets kunnen werken en een compleet gratis variant opzetten maar dan zal je altijd wel het appel en peren van verschil houden. Kosten gaan ergens inzitten.

Bijdrager
    Shmoo
    Bijdrager
    feek

@Shmoo;)

Trouwens bij mijn zoektocht ben ik ook op Notion gestuit.

Notion werkt ook prima, misschien zelfs wel beter dan Quip, maar Dropbox Paper staat (voor mij) nog bovenaan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.