16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Geblokkeerd
    Alison

Ervaringen met nieuwe Foto's app

Misschien leuk om hier je ervaringen te delen over de nieuwe Foto’s app. En dan ook in vergelijking met Aperture en Lightroom.
    Ik hou nu drie foto-bibliotheken bij: ik gebruikte al een paar jaar Aperture. Toen ik hoorde dat Apple gaat stoppen met Aperture ben ik overgestapt op Lightroom. De Aperture bibliotheek gebruik ik ook nog steeds. En voor de volledigheid importeer ik al mijn nieuwe fotot’s ook nog steeds in Aperture. De reden is dat ik goed de weg weet in Aperture en de kans bestaat dat ik Aperture best nogg wel een tijd kan gebruiken. Ik vraag me eigenlijk af wanneer het moment komt dat Aperture het ook echt niet meer doet?
    Over Lightroom ben ik ook erg tevreden. Het was even wennen maar het is een prima vervanging voor Aperture. In Lightroom heb ik dus de twedde bibliotheek met foto’s.
    De derde is de nieuwe app Foto’s. Ik heb bij de eerste keer opstarten (een kopie van mijn) Aperture bibliotheek geopend.

Mijn ervaringen tot nu toe: het effect van de “lichte delen” en donkere delen” lijkt mij minder dan Highlights en Shadows in Aperture.

Verder vraag ik me af (nog niet geprobeerd) wat het verschil is tussen “Warmte” onder Witbalans en “Rolverdeling” onder Kleur.

Alison

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Alison.

Bijdrager
    curryhano

Ik heb net vanmorgen de update geïnstalleerd en de nieuwe foto applicatie opgestart. Daar werd ik niet geheel blij van. Ik kreeg er een enorm iPhoto gevoel bij. Ik ben dan ook aan het kijken wat ik met mijn Aperture library moet. Ik ben ook geen fan van Lightroom. Ik kijk op dit moment naar Capture One Pro.

Aperture kun je in ieder geval gebruiken in Yosemite. Als er een aanpassing moet worden gedaan om te kunnen draaien onder de volgende versie van OSX ga ik je teleurstellen. Dat zal niet meer gebeuren omdat het niet meer ondersteund wordt…

Bijdrager
    Shmoo

Het doet eigenlijk precies wat ik nodig heb. Foto’s op de iPhone en iPad syncen met mijn Mac zonder dat ik ze hoeft te importeren via iPhoto of syncen via iTunes.

Waar ik vaker mee zat is dat als ik een screenshot maakte op mijn iPhoto ik die dan via Mail of berichten naar mijn Mac moest sturen want koppelen aan iTunes, iPhoto of Fotolader was te veel gedoe. Nu maak je dus gewoon een screenshot op je iPhone of iPad en dan is hij gelijk op je Mac aanwezig. Dat is alles dat ik eigenlijk nodig had.

Alle poespas in de vorm van belichting en aanpassingen aan foto’s ( Aperture ervaringen ) daar heb ik nog niet naar gekeken omdat ik weet dat ze toch allemaal vrij basic zullen zijn.
    Waarschijnlijk dat de Pixelmator developers wel een Extensie voor de Foto’s app zal gaan uitbrengen zoals ze dat ook gedaan hebben voor Mail.

Bijdrager
    fred44nl
    Shmoo op 09 april 2015

Waar ik vaker mee zat is dat als ik een screenshot maakte op mijn iPhoto ik die dan via Mail of berichten naar mijn Mac moest sturen want koppelen aan iTunes, iPhoto of Fotolader was te veel gedoe. Nu maak je dus gewoon een screenshot op je iPhone of iPad en dan is hij gelijk op je Mac aanwezig. Dat is alles dat ik eigenlijk nodig had.

dat behoort in iPhoto ook zo te werken.
    en dat was bij mij ook zo.
    lijkt me een kwestie van instellen:)

Bijdrager
    jantje bee

ik kan geloof ik geen locatie data meer veranderen en of toevoegen.
    ik zie wel de locatiedata met appeltje i bij elke foto, maar die kan ik niet bewerken.

of wel?

Bijdrager
    jantje bee

en de naam is een beetje ongelukkig gekozen.
    als nu google op “change location data photo’s” dan vind ik best veel.
    met het woord iphoto kwamen we toch een heel stuk verder…

Bijdrager
    KarelWillem

Het is een vreselijke rotnaam.:)

Probeer maar eens goede zoektermen te vinden…

“Yosemite Photos”, “Photos OS X”, “From iPhoto to Photos”

Oké: “Photos 1.0” geeft je een zetje in de goede richting. Maar handig is anders.

Bijdrager
    hans dorsman

Photos kan mijn foto’s op mijn externe schijf niet vinden na import van de bibliotheek. Als je er 1 hebt aangewezen is de rest van een map ook bekend, maar om nu voor elke map een foto te gaan aanwijzen vind ik te veel werk. Ik heb de photos library maar weer gewist en ga nog even met iphoto en Aperture verder.

Bijdrager
    Nicos

@karelwillem
    Dat was mij ook al opgevallen bij het zoeken in het Nederlands.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Nicos.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Nicos.

Bijdrager
    jantje bee

ik merk ook dat ik niet blij ben met het verdwijnen van de gebeurtenissen. eerst had ik /evenement/gebeurtenis voor fotostream van die maand, daar in kon ik foto’s selecteren, en opslaan in een aparte gebeurtenis, even een naam geven en klaar.
    die mogelijkheid is nu volledig verdwenen!
    toch?

ook zijn alle zorgvuldig benoemde gebeurtenissen niet meer zorgvuldig benoemd! huh?

ze willen zeker dat je alles in mappen gaat stoppen.
    maar dat kan niet met slepen lijkt het… klik op de export knop, kies een album, opslaan.

ik geloof dat ik maar even door ga met iphoto. dit is erg onprettig! of zie ik het helemaal verkeerd?

Bijdrager
    RJG

Ik ben zelf een Aperture gebruiker, ik heb alles over gezet, heel veel werk geweest omdat alle slimme albums niet meer werkte.
    Ik vermoed dat Aperture met projecten werkte en Foto’s met 1 verzamelbak foto’s.
    Eerste indruk, het is erg versimpeld en een flinke stap terug, dit lijkt wel een trend van Apple, ik zag dit ook bij iWork’s.
    Ik vind de interface op zich wel fijn maar over het algemeen is het programma teleurstellend.
    Ik wil nog niet alles in de cloud zetten, op de eerste plaats de kosten en op de tweede plaats de upload tijd, ik vermoed een week.
    Ik ga pas om als ik zeker weet dat het goed werkt. Nu zag ik iets raars, ik heb een cloud opslag van 20Gb, waarvan nog 19Gb vrij, en wilde mijn laatste vakantie delen en deze haakte af omdat er te weinig ruimte zou zijn. De hele album is maximaal 8Gb en zou dus moeten kunnen.
    Ik heb nu slechts een kleine selectie gemaakt van 120 foto’s en deze staan nu als gedeeld. Als ik nu Beheer cloud opstart dan zie ik deze foto’s er niet bij staan. Alles lijkt er op dat je maar 1 cloud heb, maar als je dit ziet lijkt het er op dat dit niet zo is.
    Als foto’s uit gaat van een standaard cloud opslag van 5Gb dan snap ik waarom mijn vakantie album er niet op wilde.

O ja, als je teveel upload blijf je meldingen op je scherm krijgen. Het proces van uploaden is niet te volgen c.q. te onderbreken.
    Je moet de hele album weg smijten om de meldingen te stoppen. App stoppen en/of computer herstarten helpt niet.

Samengevat met alles wat ik gelezen heb, zelf ondervonden heb geeft het allemaal niet veel vertrouwen en krijgt de app van mij geen hoge waardering.
    Ik geloof best dat ze de meest urgente issues oplossen maar het uitbreiden en toevoegen van nieuwe futures, ik geloof daar niets van.
    Dit is erg jammer, er zit heel veel werk in Aperture en overstappen is niet iets wat je zomaar even doet.

Bijdrager
    RJG

O ja, niet te vergeten, eindeloze zandlopertjes op momenten dat je het niet verwacht en doet zich ook niet altijd op dezelfde momenten voor.
    30 foto’s importeren, 3 a 4 minuten wachten.
    Een album van 375 foto’s delen levert een zandloper van 5 minuten.
    75 foto’s uit je favorieten verwijderen zandloper van circa 2 minuten.

Bijdrager
    Joopie77

Misschien een stomme vraag, maar weet iemand hoe kan ik een diavoorstelling ‘geshuffled’ kan laten zien? Ik mis de icoontjes die hier staan:

Bijdrager
    Bruce27

ik kan er ok niet blij mee zijn, een uitgekleed gedoe, alle gebeurtenissen (+/- 1000) die ik na een crash handmatig weer heb moeten herstellen dus voor Jan L gedaan? mis veel functies, weer opnieuw gaan leren hoe het werkt, en voor hoe lang?
    Waarom deze “verbetering” ? is dit om blij te worden?
    Ik houd het maar op iPhoto zo lang dat tenminste gaat.
    Laten ze maar wat gaan doen aan dat chaotische iTunes waar ik nog steeds geen barst van begrijp.
    (invoeren, verplaats, selecteren, exporteren naar iPhone, branden, etc… Alle apple-logica is zoek daar.

Bijdrager
    RJG

Ik ben nu inmiddels weer terug aan het vallen op een folder structuur. Door Aperture had ik dit een beetje verwaarloosd omdat mijn prioriteit bij de foto database lag.
    Doordat Apple de stekker uit Aperture heeft getrokken ben ik mij gaan realiseren dat een foto database in principe voor je leven is. Je stopt er een hoop werk in om zowel historische als nieuwe foto’s er in te stoppen. Ik was zelf heel ver gegaan in het aanbrengen van tags, locatie gegevens en gezichte. Al mijn albums waren gebaseerd op smart albums.
    Na de overgang naar foto’s moest heel, heel veel werk opnieuw gebeuren en zijn heel veel mogelijkheden verdwenen. Daarmee besefte ik dat waarschijnlijk niet een software maker bestaat die een database ontwikkeld welke goed is en de software blijft ontwikkelen c.q. uitbreiden. Dit in tegenstelling tot wat nu Apple heeft gedaan, minder functionaliteiten en nog niet eens compleet werkend.
    Ik ben nu bezig om alle foto’s in Onedrive te zetten. Na wat testen komt deze veel beter naar voren als Foto’s. Op de iPad, iPhone, browser en computer ziet het er veel en veel beter.
    Aperture blijven gebruiken vindt ik eigenlijk geen optie omdat ik bang ben dat het programma de een op de andere dag bij een update niet meer werkt.
    Ik heb dat mee gemaakt met Bento, ook van Apple, en dat was een onprettige ervaring.
    Lightroom weet ik nog niet, ik ben niet echt een foto verbeteraar op die ene na die ik wil laten afdrukken. Het gaat mij vooral om een uitgebreide foto database.

Bijdrager
    gbruit

Onedrive.. Proberen kan geen kwaad dacht ik, maar -omdat ik in Zwitserland woon- krijg ik alleen een duitse versie. Heel iritant. En om nousteeds eerzt een NL vpn te kiezen :/ Jammer hoor.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.