23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ervaringen met iDrive

Hoi

Heeft er iemand ervaring met de online back-up-service iDrive? Ik zag net dat ze vandaag 75% korting geven. Dan ben je voor 15 dollar (1 jaar/1TB) gesteld.

Lijkt me een goeie deal? Of zie ik iets over het hoofd?

Groetjes

Mondo

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  MoNdO GeNeRaToR.

Bijdrager
    Spinozo

Ga je volgend jaar dan de volle 70 euro aftikken?

Bijdrager
    Spinozo

Als ik naar idrive.com ga dan krijg ik 2TB voor 6.99 dollar

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik had vroeger een iDrive als onderdeel van het Apple .mac pakket. Apart dat Apple toestaat dat ze die naam gebruiken. Ik neem aan dat ze er nog recht op hebben…

Bijdrager
    Shmoo

Apple heeft toch helemaal niets met iDrive, dat is niet eens een naam die ze gebruiken of geclaimd hebben.  Los daarvan is dat een handelsmerk van BMW als ik mij niet vergis. En de clouddienst waar het hier om gaat heet IDrive.

https://www.apple.com/legal/intellectual-property/trademark/appletmlist.html

Niet alles met kleine i … is van Apple, sterker nog je mag er mee doen wat je wilt want Apple heeft alleen trademarkts op productnamen, zoals iPod en iMac. Als jij daar iSoftware van maakt of iComputer dat mag best, Zelfs iWatch mag je gebruiken omdat dit niet door Apple geclaimd is. Zolang je maar geen merknamen en producten van Apple gebruikt.

Bij domeinnamen geven ze ook gewoon goede voorbeelden wat ze niet willen dat je doet. Geen van bovenstaande namen waar rechten aan verbonden zitten gebruiken in de url.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

<p class=”cite”>Shmoo op 4 februari 2018 om 12:</p>
    Niet alles met kleine i … is van Apple, sterker nog je mag er mee doen wat je wilt want Apple heeft alleen trademarkts op productnamen, zoals iPod en iMac.

Klopt, maar het BMW iDrive systeem is een heel ander soort product. Als er twee clouddiensten waren die iDrive heetten (waarvan eentje sinds enige tijd niet meer bestaat) dan zou dat heel anders zijn; mensen zouden die namelijk vrij makkelijk kunnen verwarren. Overigens was ik in de war: dat ding van .mac heette iDisk, niet iDrive. 😉

Moderator
    Night

Ik vind 1TB erg weinig. Ik heb bij Backblaze onbeperkte opslag (inclusief incremental backup) voor $ 3,95 p/mnd o.b.v. 2-jarig contract.

Bijdrager
    KarelWillem

MoNdO GeNeRaToR op 4 februari 2018 om 09:40
    Dan ben je voor 15 dollar (1 jaar/1TB) gesteld.

Lijkt me een goeie deal?

https://www.idrive.com/idrive/signup/el/get90

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  KarelWillem.

Moderator
    Night

Dat scheelt al aanzienlijk (die prijs noemde @spinozo ook al)

Bijdrager
    GoeieDag

Waffle op 4 februari 2018 om 12:15
    Ik had vroeger een iDrive als onderdeel van het Apple .mac pakket. Apart dat Apple toestaat dat ze die naam gebruiken. Ik neem aan dat ze er nog recht op hebben…

iDisk (en niet iDrive) begon als onderdeel van iTools (2000-2002), de eerste online service van Apple, en werd daarna voortgezet in .mac (dotmac, 2002-2008) en vervolgens in MobileMe (2008-2012). Op 30 juni 2012 verdwenen MM en iDisk van het toneel, en gingen over in iCloud.

Edit: zie dat je het al had aangepast.

@shmoo: kletsmajoor!

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag. Reden: Verbetering van de tekst en feiten

Bijdrager
    Shmoo

Zullen we mij dan gewoon lekker laten lullen, dan kun jij er voor zorgen dat ‘de iemands’ bij jouw thuis gevoed worden.

Duuzend maal de context in je bericht aanpassen: Sneuneus

Bijdrager
    GoeieDag

We laten je hier al jaren lullen, maar ‘lekker’ zou ik het niet willen noemen.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik vind Schmoo wel cool. Dus van mij mag ie lullen.

Los daarvan: dank je wel voor de tips. Als je de deal die Spinozo wat dichterbij bekijkt, dan zie je dat het enkel voor gebruikers die switchen van een concurrerende back-up-service.

Ik ga het nog even bekijken en dan beslis ik straks wel even.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  MoNdO GeNeRaToR.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  MoNdO GeNeRaToR.

Bijdrager
    Shmoo

Je zou mijn broer moeten zien. Die is pas cool. Daar loopt zelfs Chuck Norris een straatje of twee voor om.

Bijdrager
    frankdjong

Misschien is  Stack wat voor je.

https://www.transip.nl/stack/

Het bevalt mij goed en je hebt 1Tb gratis.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Stack ken ik (en heb ik ook), maar als je de gratis versie neemt dan kan je niet back-uppen. De betaalde versie (2TB voor €10) kan dat wel. Maar evengoed bedankt voor de tip!

Bijdrager
    Marcel

Ik snap niet waarom sommige buiten de deur gaan backuppen. Met CCC of Superduper maak je een perfecte kloon. Je kan die dan extern bewaren. De kosten zijn dan vele malen lager en je deelt ze met niemand

Superduper

https://superduper.nl.softonic.com/mac

Carbon Copy Cloner

https://bombich.com

Marcel

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Posts gecombineerd

Moderator
    Night

De reden daarvoor is net zo eenvoudig als dat die zinnig is:

De mens is van nature een gemaksdier. Daarom moet het maken van backups zowel gemakkelijk, automatisch en liefst altijd up to date zijn. Bij combinatie van die drie én een stuk veiligheid bij calamiteiten is de keuze voor een online-backup snel gemaakt. Zo kan men het niet per ongeluk vergeten of te lang wachten met het maken van een backup, waardoor nét dat ene cruciale bestand niet meer voorhanden is.

Een goede backup bestaat daarom uit drie onafhankelijke delen:

1. Een TimeMachine backup (deze is – mits automatisch – altijd up-to-date én heeft een vangnet functie (incremental backup))
    2. Een bootable clone (dagelijkse backup – zo kan je in geval van een defecte interne disk altijd opstarten en heb je de mogelijkheid om iets te testen)
    3. Een automatische off-site backup in geval van calamiteiten, zoals brand of diefstal. De gemakkelijkste methode hiervoor is – jawel – een online backup.

Vaak realiseren mensen zich niet hoeveel onvervangbare bestanden ze op hun computer hebben staan. Denk naast foto’s ook aan zakelijke documenten en klantenbestanden. Daarom kun je beter zorgen dat je je backups goed voor elkaar hebt, op een manier dat je er geen omkijken naar hebt en mogelijke gemakzucht ondervangt maar je wél zeker weet dat je in geval van nood altijd ergens op kan terugvallen. Of zoals de Engelsen zo mooi zeggen: Better safe than sorry.

Bijdrager
    Gitte65

Ik kwam deze aanbieder nog tegen hubiC, 10TB voor €50 per jaar, geen idee of dat een betrouwbare is, maar wel een Europese aanbidder (Frankrijk).

En @marcel: in de Cloud bewaren heeft inderdaad nadelen zoals bij privacy gevoelige informatie. Iedereen moet voor zichzelf beslissen of hij dat risico wil/kan lopen. Maar vergeet niet dat een externe HDD ook gestolen kan worden of verbranden. Stond laatst nog een artikel in de krant, iemands laptop en externe schijf met daarop emotioneel waardevolle foto’s waren gestolen en smeekte de dieven in ieder geval die externe schijf terug te geven… Als deze meneer nu gebruik had gemaakt van een Cloudopslag dan had hij kunnen zeggen: “Gelukkig hebben we de foto’s nog”

Of hij had een reserve-reserve HDD op een andere locatie moeten bewaren, maar dat is allemaal veel gedoe (wat @night ook al omschrijft) en gaat dan op een gegeven moment vaak toch fout.

Bijdrager
    Marcel

Ik baseer mijn idee van backups op bv dit artikel wat ik een keer gelezen heb.

De waarschuwing van Steve Wozniak klinkt nog als toekomstmuziek, maar er zijn echter nu al slachtoffers van cloudopslag. Begin augustus werd het Twitteraccount van Wired-journalist Mat Honan gehackt. De hackers wisten niet wie Mat was, maar hadden hem uitgekozen als doelwit vanwege zijn aantrekkelijke korte twitternaam (@Mat).

Om zijn accounts te hacken werd eerst zijn adres op een slimme manier achterhaald via Amazon: door eerst een nieuw adres toe te voegen en daar later accountinformatie naar toe te voegen, kreeg men zijn adres en laatste cijfers van zijn creditcard in handen. Met deze gegevens konden de hackers toegang krijgen tot Mat’s iCloudaccount. Hierin konden de hackers vervolgens veel schade aanrichten: binnen een uur had Mat geen toegang tot zijn laptop, zijn iPad en zijn mobiele telefoon. Ook zijn Twitteraccount werd gehackt en de hackers stuurden vervolgens onzinberichten naar al zijn volgers.

Mijn stelling is dan ook, blijf gewoon thuis met je kwetsbare informatie zoals foto’s, documenten en gebruik daarvoor

Time machine

Superduper

Carbon Copy Cloner

Doe het gewoon met lokale opslag en breng een backup bij je familie onder. Voordeel van superduper en CCC dat je van schijf kan opstarten en zo een Mac kan redden.

Bijdrager
    Shmoo

Wat wil je nu zeggen, dat je met een korte naam beter niet online kunt gaan?

Deze vergelijking gaat helemaal nergens over. Ik kijk gemiddeld 28 Steven Seagal films per jaar en toch ben ik niet heel erg goed in taal en spelling.

Bijdrager
    Marcel

Oke ik snap het

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  Marcel.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  Marcel.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik snap wat je bedoelt Marcel, waarom iets in de cloud zetten en dan meer risico lopen om gehackt te worden? Zoals hierboven al aangehaald werd: puur uit gemakzucht, maar ook omdat het op een andere manier wél veiliger is.

Als je huis afbrandt is je harddrive ook naar de haaien want die ligt twee meter verder in de kast en laten we eerlijk zijn: niemand maakt back-ups om ze vervolgens bij iemand anders te leggen (en om de twee weken even op te halen om weer een reservekopie te maken). Dus als het veilig en privacy-vriendelijk is, dan lijkt het me een goed idee. Maar voorlopig ga ik dus ook nog even de kat uit de boom kijken.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.