11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Marvin0

Ervaringen met HDMI splitter aan ATV?

Ik overweeg mijn ATV3 te upgraden naar een ATV4 maar loop tegen een praktisch probleem op.

Mijn TV heeft maar 1 HDMI poort en ik wil graag ook audio naar mijn hifi set sturen omdat ik de ATV ook vaak gebruik om muziek vanuit mijn iTunes library te streamen. Mijn TV heeft wel een analoge audio uitgang, maar de DA-converters van de meeste tv’s zijn niet al te best en bovendien zou ik dan ook wanneer ik alleen muziek luister altijd de TV aan moeten zetten.

Via internet zijn allerlei HDMI splitters en/of audio extractors te koop die – whats in a name – het HDMI signaal dat uit de ATV4 komt zouden kunnen splitsen en dan met de HDMI uitgang doorzetten naar de TV en daarnaast via een optische uitgang audio naar mijn hifi set sturen.

Heeft iemand ervaring met zo’n apparaat? Nog zaken waar ik op moet letten?

Bijdrager
    hnijveen

Heb je een high-end hifi set waarom je niet overweegt om alles via een up to date home cinema receiver / amp te gaan regelen?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  hnijveen.

Bijdrager
    Marvin0

@hnijveen : klopt, ik heb een stereo high-end set met een externe DAC, dus geen surround receiver oid.

Bijdrager
    fixar

Wat kost zo’n splitter ongeveer? 2 a 3 tientjes of iets dergelijks als je hem uit china laat komen? Ik zie er diverse staan op allekabels die 50-90 euro kosten.

Zou het niet veel eenvoudiger zijn om die upgrade naar de Apple TV4 uit te voeren en vervolgens de ATV3 gewoon te behouden? Dan heb je het “beste” van twee werelden. Of verkoop de oude ATV3 op marktplaats (verwacht geen gouden bergen) en tik een voordelige 2e hands Airport Express op de kop (20-70 euro), die kan je ook via een Toslink verbinden met je DAC.

Hier heb ik het anders gedaan: Ik heb een Mac mini (2012) ingericht als Media server en deze is via USB (optisch kan natuurlijk ook) verbonden met mijn externe DAC. Audirvana op de Mac mini en zo kan ik zonder kwaliteitsverlies (ATV3 zet alles om naar 48khz, Airport Express naar 44.1Khz) al mijn muziek ( mp3, AAC, ALAC, FLAC, High res) afspelen.

Bijdrager
    hnijveen

Fixar’s advies lijkt me erg goed. Aanvullend vraag ik me af waarom je de Apple TV zou willen vervangen – in jouw situatie.

Bijdrager
    Marvin0

Dank voor de goede ideeën. Mijn MM rechtstreeks op de DAC aansluiten is geen optie want deze staat op een andere verdieping in huis dan de hifi-set (en kan ik niet fatsoenlijk kwijt in de buurt van de hifi-set), maar de oude ATV houden voor audio en de 4 dan voor video aan de TV koppelen is wellicht een idee. Zo blijft de kwaliteit bij het streamen van muziek hoog, en audio van films e.d. haal ik dan wel analoog uit de TV, dat vind ik niet zo’n probleem. Of ik probeer inderdaad toch voor een paar tientjes nog even zo’n HDMI splitter. Mocht er nog iemand zijn die er een heeft en dit leest, dan hoor ik graag zijn/haar ervaringen.

De reden voor de upgrade is omdat de ATV4 naar ik begreep toch wel een verbeterde ervaring biedt met siri, de keuze om zelf apps te installeren, en dergelijken. Verder heb ik zo nu en dan problemen als ik filmpjes van mijn iPhone 6s naar de ATV3 stream. Het beeld hapert dan vaak; k neem aan doordat de ATV3 die 1080p streams niet goed kan handelen en dat de ATV4 daar geen moeite mee zal hebben.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Marvin0.

Bijdrager
    Marvin0

BIj gebrek aan edit-functie: ‘PC’ in de derde regel moet uiteraard TV zijn…

Bijdrager
    TheBigZ

Edit functie: klik op je eigen avatar (“logo”) links naast je posting en kies “Bewerk”.

Bijdrager
    Marvin0
    TheBigZ op 13 november 2016

Edit functie: klik op je eigen avatar (“logo”) links naast je posting en kies “Bewerk”.

Aha, top. Dank.

Bijdrager
    hnijveen
    Marvin0 op 13 november 2016

De reden voor de upgrade is omdat de ATV4 naar ik begreep toch wel een verbeterde ervaring biedt met siri, de keuze om zelf apps te installeren, en dergelijken. Verder heb ik zo nu en dan problemen als ik filmpjes van mijn iPhone 6s naar de ATV3 stream. Het beeld hapert dan vaak; k neem aan doordat de ATV3 die 1080p streams niet goed kan handelen en dat de ATV4 daar geen moeite mee zal hebben.

Zo maar een suggestie: Het eerste klopt. Het tweede punt lijkt me meer in de hoek zitten van je wifi network setup.

Bijdrager
    Marvin0
    hnijveen op 13 november 2016

Zo maar een suggestie: Het eerste klopt. Het tweede punt lijkt me meer in de hoek zitten van je wifi network setup.

Mbt de haperende videos: de ATV hangt aan UTP en mijn access point staat in de woonkamer, dus.ook de telefoon heeft prima Wifi verbinding. Verder had ik dit probleem met mijn iPhone 5 niet, terwijl de netwerkinstellingen gelijk zijn gebleven. Vandaar mijn gedachte dat het wellicht aan de hogere kwaliteit en dus bestandsgrootte ligt van de filmpjes die ik met de iPhone 6s heb gemaakt en naar de ATV stream.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Marvin0.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.