13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Inez

Ervaringen met de app retroactive

Hi,

Ik ben nog steeds niet overgestapt naar Catalina, omdat ik eerst mijn Aperture bibliotheken veilig wil stellen. Nu zag ik dat de app Retroactive het mogelijk maakt om onder Catalina nog steeds Aperture en Iphoto te gebruiken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Hoe bevalt deze app?

groet Inez

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Inez.
    Bijdrager
    Kwadraatje

Bedoel je echt Mojave? Want onder die versie van macOS horen Aperture en iPhoto nog steeds te draaien….

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Retroactive is inderdaad bedoeld om Aperture, iPhoto of iTunes in Catalina (of Big Sur) te laten werken, niet Mojave (..ik zie nu dat je je bericht heb aangepast, alleen de eerste zin nog niet 😉). Niet zelf geprobeerd maar ik lees dat het prima werkt, met specifiek voor Aperture deze restricties:

All Aperture features should be available except for playing videos, exporting slideshows, Photo Stream, and iCloud Photo Sharing. If RAW photos can’t be opened, you need to reprocess them.

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>Kwadraatje op 1 oktober 2020 om 11:26</p>
    Bedoel je echt Mojave? Want onder die versie van macOS horen Aperture en iPhoto nog steeds te draaien….

Scherp. Ik heb nu Mojave en wil over naar Catalina. Ik heb het aangepast.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door Inez.
    Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 1 oktober 2020 om 11:32</p>
    Retroactive is inderdaad bedoeld om Aperture, iPhoto of iTunes in Catalina (of Big Sur) te laten werken, niet Mojave (..ik zie nu dat je je bericht heb aangepast 😉). Niet zelf geprobeerd maar ik lees dat het prima werkt, met specifiek voor Aperture deze restricties:

All Aperture features should be available except for playing videos, exporting slideshows, Photo Stream, and iCloud Photo Sharing. If RAW photos can’t be opened, you need to reprocess them.

Ik vraag me af wat bedoeld wordt met Raw bestanden “reprocessen”. Ik heb er aardig wat Raw bestanden in staan.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat moest je in het verleden ook wel eens doen na een versie update herinner ik me:

http://aperture.skydocu.com/en/import-photos/reprocess-photos-from-earlier-versions-of-aperture/

Stelt niet veel voor dus, en kan voor meerdere foto’s of albums tegelijk. Kan natuurlijk even duren voor alle foto’s in een keer.

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 1 oktober 2020 om 11:51</p>
    Dat moest je in het verleden ook wel eens doen na een versie update herinner ik me:

http://aperture.skydocu.com/en/import-photos/reprocess-photos-from-earlier-versions-of-aperture/

Stelt niet veel voor dus, en kan voor meerdere foto’s of albums tegelijk. Kan natuurlijk even duren voor alle foto’s in een keer.

Ziet eruit dat het te overzien is.

Bijdrager
    fred44nl

ik heb Retroactive gebruikt om iPhoto en Aperture “geschikt” te maken voor Catalina.

beide programma’s kunnen daarna onder Catalina worden geopend.

maar nieuwe foto’s komen er niet meer in, die gaan nu naar Foto’s

in feite is de oude omgeving gedegradeerd tot een soort Archief.

Bijdrager
    Inez

Dat er geen nieuwe foto’s meer in komen is dat eigen keuze of staat de app dat niet toe? Alle functionaliteiten werken nog wel of is het meer een “zicht” omgeving?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Inez.
    Bijdrager
    fred44nl

enige tijd geleden ben ik noodgedwongen overgestapt naar Catalina, want m’n nieuwe Macbook Air accepteert geen Mojave.

en dan werkt alles via Foto’s.

ik heb niet geprobeerd om dat terug te zetten naar iPhoto, want het is bekend dat niet alles van iPhoto meer werkt.

je kunt veel informatie vinden in Github.

https://github.com/cormiertyshawn895/Retroactive

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Inez op 1 oktober 2020 om 13:14
    Dat er geen nieuwe foto’s meer in komen is dat eigen keuze of staat de app dat niet toe?

Eigen keus, je kunt de foto’s nog steeds importeren in beide apps. Het is wel zo dat je je af moet vragen of niet tijd wordt een moderner programma te gaan gebruiken. Voor iPhoto is dat niet zo moeilijk, ‘Foto’s’ is beter. Aperture is lastiger, maar ooit ontkom je er niet meer aan.

Bijdrager
    Inez

Ah, fijn om te weten. Ik gebruik Foto’s al. Ik heb de systeembibliotheek op een externe harde schijf staan en ze synchroniseren dus met de bibliotheek in de iCloud. Deze beschouw ik als back-up, mocht er ooit brand uitbreken ;-).

Ik speel met de gedachte om Aperture in te richten als archief en het te gebruiken als extra back up. Het idee is om de originele foto’s daar wel in te uploaden, maar er verder niks mee doen. Oude fotoboeken en selecties staan daar ook nog in.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Inez.
    Bijdrager
    gipsman

De Photos app heeft voor mij althans dit grote minpunt: captions toevoegen kan nu wel in iOS 14, maar je kan die captions nog steeds niet gebruiken om een album te alfabetiseren. Op de mac kan dit wèl, maar de captions zijn dan niet zichtbaar in iOS.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.