11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Alexander Henket

Ervaringen met dark mode

aan de ene kant wil ik dark mode graag gebruiken omdat ik heel veel schermuren maak. Aan de andere kant, zeker nu steeds meer apps het ook ondersteunen, merk ik dat er toch veel dingen gewoon moeilijk tot onleesbaar worden. Gewoon te weinig licht/donker verschil. Ben ik daar nu alleen in?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ja dat heb je nu eenmaal met darkmode. In een serie als Westworld ziet dat er allemaal fancy uit, maar in het echte leven kijk je je er gewoon scheel op.

Persoonlijk gebruik ik het met Nightowl omdat ik ’s avonds niet veel meer moet werken op mijn computer en omdat dat zwart er wel leuk uitziet. Mail in DM staat wel standaard zwart met wit (en webpagina’s zijn meestal ook wit) omdat lezen op een zwarte ondergrond gewoon niet gaat. Ik zie na een paar minuten als ik wegkijk van mijn scherm overal witte strepen.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ja dat heb je nu eenmaal met darkmode. In een serie als Westworld ziet dat er allemaal fancy uit, maar in het echte leven kijk je je er gewoon scheel op.

Persoonlijk gebruik ik het met Nightowl omdat ik ’s avonds niet veel meer moet werken op mijn computer en omdat dat zwart er wel leuk uitziet. Mail in DM staat wel standaard zwart met wit (en webpagina’s zijn meestal ook wit) omdat lezen op een zwarte ondergrond gewoon niet gaat. Ik zie na een paar minuten als ik wegkijk van mijn scherm overal witte strepen.

Bijdrager
    janbertwedman

Werk veel met FCPX, dus een blij herkennen…

Bijdrager
    /dev/enschede

<p class=”cite”>Alexander Henket op 19 oktober 2018 om 10:32</p>
    Ben ik daar nu alleen in?

Nee

Voor wie veel op accu werkt scheelt het wel in het verbruik. Ik heb het nu 3 weken geprobeerd maar sta op het punt om de switch-back te maken.

Bijdrager
    penseel

Dan is dit misschien wat; https://justgetflux.com/

Bijdrager
    Shmoo

MacFrankie op MacFreak omschreef het mooi. Dark Mode is niets meer dan een thema voor macOS.

Night Shift is wel een feature waar je ogen een voordeel bij hebben wanneer het donker wordt.

Bijdrager
    Rick

Ik vind het super fijn

Bijdrager
    Jos Opel

Bij de buren (AT) las ik dit artikel, misschien kun je hier iets mee. https://www.appletips.nl/donkere-modus-lightsoff/

Bijdrager
    Alexander Henket

@penseel: is dat programma f.lux intussen niet ingebouwd in macOS via Night Shift?

@jos Opel: Lightsoff zal ik eens naar kijken. Sommige programma’s gedragen zich matig in Dark Mode, dus selectief uitschakelen lijkt me mooi. Tegelijk blijkt dat melden helpt. BusyCal is alweer verbeterd op basis van mijn feedback.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De vraagstelling aan het begin van een topic staat eigenlijk ook in DM. En wat MoNdO GeNeRaToR zegt klopt. Als je naar een overwegend donker scherm hebt zitten kijken in een in de regel goed verlichte kamer dan heb je een dusdanig groot contrast met je omgeving dat je bij wegkijken een na-beeld ziet. Dit is erg vermoeiend voor de ogen. DM gebruiken omdat je dus lange uren maakt is iets wat tussen de oren zit want het is juist slechter. (Wat dat betreft is het net zoiets als dat modellen broodmager moeten zijn) Vaak hoef je niet eens weg te kijken want ook al kijk je naar een scherm, uit je ooghoeken komt ook een beeld binnen en hoe groter het contrast daarmee is hoe slechter het is voor je ogen. Als lezen op een zwarte achtergrond echt normaal en beter zou zijn hadden we alleen nog zwart papier…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.