10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    marceljanssen

Ervaringen met anti-glare folie MacBook Pro?

Ik wil een MacBook Pro 15″ aanschaffen met een mat scherm, maar wil eigenlijk geen hoge resolutie display (ivm met oog afwijking). Dus ik overweeg een glossy versie te gaan voorzien met een anti-glare folie. Heeft iemand ervaring met een specifieke folie?

Het is mij niet om het geld te doen om niet te kiezen voor de optie ‘met hoge resolutie en ontspiegeld glas’. Ik heb bij een reseller een standaard en een hoge resolutie scherm vergeleken. Bij de hoge resolutie versie zijn voor mij teksten te klein. Al helemaal in Photoshop palletjes…
    Ik werk nu met een voor mij ideale combinatie; MacBook Pro 2008 (mat) en een 24″ Apple Cinema Display.

Bijdrager
    McLoe

Je kan ook in systeemvoorkeuren > beeldschermen een lagere resolutie kiezen.

Bijdrager
    Pieterr

@McLoe: Dat kan inderdaad, maar dat wil je niet. Dat ziet er niet uit namelijk.

Apple schijnt in Lion eindelijk weer wat stappen te willen maken met een betere support voor Resolution Independence. Een van de weinige aspecten waarop OS X achterloopt op Windows.

Bijdrager
    Sanjeev

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me moeilijk om zo’n grote folie zonder luchtbubbels aan te brengen op zo’n groot oppervlak.

Bijdrager
    iep
    Pieterr op 18 maart 2011

Apple schijnt in Lion eindelijk weer wat stappen te willen maken met een betere support voor Resolution Independence. Een van de weinige aspecten waarop OS X achterloopt op Windows.

Over welke toekomstige Windows versie heb jij het dan? Op dit moment is het gewoon zo dat geen enkel systeem resolutie onafhankelijkheid heeft, wel trucs die er in de buurt komen. Niet zo raar want die hi-res schermen zijn niet zo erg veel in gebruik en het is ook iets van de laatste tijd.

Wat Windows kan doen en wat OS X niet kan doen is de dpi van de tekst elementen opkrikken waardoor de boel groter wordt (en dat heeft vergaande gevolgen omdat meer dan 90% van de gui hier niet op berekend is). Dat is vergelijkbaar met wat Apple op de iPhone 4 doet: alle elementen worden groter gemaakt waardoor het op het retina scherm een normale grootte krijgt. En juist dat willen ze overbrengen naar Lion (net zoals diverse andere iOS elementen). Dat is in de verste verte geen resolutie onafhankelijkheid omdat het net zo keihard pixel gebonden is als wat we nu hebben. Als iets resolutie onafhankelijk is dan maakt het geen moer uit wat de resolutie is, het blijft altijd dezelfde grootte. Vector graphics doen dat bijv. maar het verhogen van de dpi niet omdat het een limiet kent (Windows kent 72, 96 en 120 dpi).

In OS X zit wel iets wat resolutie onafhankelijk is maar het is maar een klein opzetje en in de praktijk niet bepaald bruikbaar. Die situatie is nu al 5 jaar lang zo en zal met Lion waarschijnlijk niet veranderen. Het verhaal over Lion die elementen groter gaat maken (zie link van Pieterr) is ook nog eens een gerucht die dus niet waar hoeft te zijn maar die wel een stuk meer voor de hand ligt dan echte resolutie onafhankelijkheid (en eigenlijk is de iPhone manier ook voldoende).

Het gebruik van zo’n folie is lang niet zo effectief als een echt mat scherm. Het probleem is dat ze in dit geval niet alleen een glossy panel hebben maar ook nog eens een spiegelend stuk glas wat er voor zit. Je kunt met die folie weliswaar de spiegelende werking van dat glas reduceren maar de andere kant is nog altijd glossy eveneens als het panel. Je zult dus altijd de nodige reflecties hebben. Eigenlijk moet je dus kiezen uit 2 slechten: mat scherm met te hoge resolutie en dus te kleine letters e.d. of een scherm waarop je wel een fatsoenlijke resolutie en leesbare letters hebt maar waarbij het de vraag is of je ze wel kunt zien tussen alle spiegelingen door. Wellicht dat je de aanschaf van de nieuwe mbp even kunt uitstellen tot deze zomer wanneer Lion uit is. Dan kun je in ieder geval met zekerheid vaststellen of Lion de technologie aan boord heeft om de kleine lettertjes weer groot te maken of niet. Op youtube vindt je overigens heel wat filmpjes/reviews van dit soort folies.

Edit: mocht je de dpi in OS X omhoog willen schroeven dan vindt je op de volgende link nog wel diverse tips: http://superuser.com/questions/13412/change-dpi-on-osx

Bijdrager
    Pieterr
    iep op 18 maart 2011

Edit: mocht je de dpi in OS X omhoog willen schroeven dan vindt je op de volgende link nog wel diverse tips: http://superuser.com/questions/13412/change-dpi-on-osx

Wat [s]Windows kan doen en wat OS X niet kan doen[/s] OS X hier doet is de dpi van de tekst elementen opkrikken waardoor de boel groter wordt (en dat heeft vergaande gevolgen omdat meer dan 90% van de gui hier niet op berekend is).

Wel eens geprobeerd die tip? Ik wel, en helaas, werkt niet goed. Het wachten is dus nog steeds op een wel werkende oplossing van Apple.

De oplossing die Windows 7 biedt is vooralsnog beter dan alles wat OS X op dit vlak biedt.

Bijdrager
    Little Idiot

Ik heb vorige week gewerkt met 2 jongens die ook een zichtbeperking hebben en zij zijn heel erg blij met een Mac. Met de control ingedrukt kunnen ze naar hartelust inzoomen en over het scherm scrollen dat het een lieve lust is. Een van hen werkt(e) op Windows en gaat nu snel over op een Mac :sarcastic: Deze zoomfunctie vinden ze fijner dan windows 7. Ieder zijn ding.

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me moeilijk om zo’n grote folie zonder luchtbubbels aan te brengen op zo’n groot oppervlak.

Folie plakken is een VAK! Bij een professional laten doen, dan zit het zonder een bubbeltje:lol: Ik ben zelf aan het kijken voor een anti-glare folie voor een iMac die nu wat teveel reflecteert op mijn nieuwe werkplek.
    Je kon toch de MacBookPro met een matscherm krijgen?

Bijdrager
    iep
    Pieterr op 18 maart 2011

Wel eens geprobeerd die tip? Ik wel, en helaas, werkt niet goed. Het wachten is dus nog steeds op een wel werkende oplossing van Apple.

Ja en nee. Ik ben eens tegen een bug met de dpi in X11 aangelopen waarbij applicaties zoals Wireshark veel te grote letters hadden. De default dpi waarde was te hoog. Nadat ik deze handmatig weer naar 72 dpi had gebracht was het probleem ook weer opgelost. Die truc heeft dus zonder problemen gewerkt. In hoeverre dat voor de OS X omgeving werkt weet ik niet want daar heb ik niet mee lopen spelen, ik heb wel gezien dat mensen er succes mee hebben geboekt. Als ik de tip zelf heb geprobeerd dan meld ik dat de tip ook werkt. Ik presenteerde het niet voor niets als tip ipv als oplossing. Had ik het getest en was het de oplossing geweest dan had ik het als zodanig gepresenteerd. Je moet trouwens wel alle applicaties weer opnieuw starten na die wijzigingen dus het beste is even uitloggen en weer opnieuw inloggen.

Overigens zou een werkende oplossing echte en volledige resolutie onafhankelijkheid zijn. Daar zijn ze nu al meer dan 5 jaar mee bezig, dat zou nu toch echt wel eens af mogen zijn. Als Apple met dat hi-dpi komt vind ik het een acceptabele workaround, een opstapje naar de echte oplossing.

De oplossing die Windows 7 biedt is vooralsnog beter dan alles wat OS X op dit vlak biedt.

Dit is dus precies wat ik bedoelde met die dpi. Wat je hier ziet is exact hetzelfde schermpje als wat we in Windows XP nog kenden als het aanpassen van de dpi waarden. Gebruikers snappen alleen niet wat 72, 96 en 120 dpi betekent dus dat is inmiddels vertaalt naar laag, normaal en groter. Daarmee doet het dus precies als de hack die in de link die ik heb geplaatst (en die kennelijk nogal wisselvallig werkt). Feitelijk zitten we dus weer op het oude niveau: er is geen resolutie onafhankelijkheid, wel trucs en op dit moment is dat beter in Windows/Linux omdat je daar wel de dpi waarde omhoog kan schroeven en in OS X vooralsnog niet (het is niet standaard en het werkt niet lekker aldus je eigen ervaring).

@Little Idiot: ja die zoomfunctie werkt prima (met een tablet niet maar das detail) en er is inderdaad ook een mat optie voor de mbp. Probleem met die mat optie is de combinatie met een hi-res scherm: je hebt dus alleen de keuze uit een hoge resolutie met mat. Die hoge resolutie nekt veel mensen met slechte ogen omdat interfaces momenteel nogal pixelgebaseerd zijn. Kleinere pixels zoals bij die hi-res schermen zorgt er voor dat letters e.d. ook kleiner worden. Het omhoog schroeven van de dpi waarde maakt letters weer wat groter maar de rest schaalt niet mee. Daarom hebben we iets als resolutie onafhankelijkheid nodig of als tussenstop dat wat Apple op de iPhone 4 doet (gewoon 2x zo grote letters en plaatjes gebruiken aka hi-dpi).

Bijdrager
    marceljanssen

Het is jammer dat er tot nu toe geen ervaringen zijn van folie gebruikers. Het plakken van folie zie ik niet als een probleem gezien mijn ervaringen in het grafisch vak. Ik ben meer benieuwd naar het resultaat van een type folie.

Op youtube heb ik al verschillende (vooral promo) filmpjes gezien maar het effect van folie tov de weergave wordt bijna nooit getoond, wat trouwens ook moeilijk in beeld te brengen is.

@Pieterr: Resolution Independence bied perspectieven maar ik wil eigenlijk niet wachten tot Lion uitkomt. Mocht Apple het implementeren, dan kan menig softwarebouwer aan de slag om zijn graphics te updaten.
    Als ik de reviews lees heb ik het vermoeden dat het om een resolutie verdubbeling gaat.

@iep; bedankt voor je heldere uiteenzetting.
    Ik heb de Quartz Debug application uitgeprobeerd. Werkt, maar is verre van werkbaar. Veel GUI elementen zijn er niet op voorbereid.

En mat scherm of folie? Ik heb er nog niet uit…

Bijdrager
    marceljanssen

Gisteren een anti-glare folie van Photodon uit de US ontvangen en aangebracht op de MacBook Pro van mijn werkgever als test. Ondanks de minuscule newton achtige vormpjes die zeker niet storend zijn (waarschijnlijk door de statische hechting van de folie of van de speciale Screen Cleaner) een perfecte oplossing. Voor mij nu een reden om toch voor de gewone versie MacBook Pro te gaan ipv de matte hoge resolutie van Apple zelf.

Het aanbrengen ging erg gemakkelijk in combinatie met de ‘Film Installation Kit’ die ik ook had besteld. Daarin zit een Microfiber doek, handschoentjes, Screen Cleaner en een Anti Static Spray. De envelop waarin de MXT folie zit was op de sluiting zelfs voorzien van de stukje sample folie om te testen voordat je de envelop zou openen.
    De passing van de folie is prima, met een uitsparing voor de camera.

Enig nadeel waren de hoge verzendkosten van 24 dollar.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.