18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Aeschere

Ervaringen Lion

Hey,

Ik gebruik Lion vanaf het moment dat het in de store beschikbaar was en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zelf begin ik namelijk steeds meer te twijfelen of ik niet terug wil naar Snow Leopard.

Ik loop namelijk tegen een aantal ergenissen aan, oa:

– Niet van schermbeveiliging af door het bewegen van de muis
    – Geen wifi connectie bij het uit slaapstand komen. Duurt erg lang voordat er weer een verbinding is, airport uit en aanzetten gaat sneller.
    – Programma’s duren langer om te openen, ook het OS heeft een traag gevoel
    – MBP wordt een stuk warmer sinds Lion
    – Klein puntje maar het is onmogelijk om icoontjes in kleur te krijgen in de finder window.

Vraag me dus eigenlijk steeds meer af waarom ik ook alweer Lion heb geinstalleerd. De verbeterde quick view is fijn maar daar kan ik ook wel zonder. Mission control is nutteloos als je redelijk wat programma’s hebt geinstalleerd.

Hoe denken jullie erover?

Bijdrager

Welke mac heb je? Door 2 keer te tappen op het trackpad is punt 1 al over.
    Op de zelfde manier werkt dit op de Magic Mouse. (Of je moet 1 keer klikken)

En voor de rest is het nog steeds een besturingssysteem in de kinderschoenen. Het duurt nog wel even voordat het net zo goed is al SL.

Bijdrager
    AppleStef

@Aeschere

1. Niet van schermbeveiliging af door het bewegen van de muis
    2. Geen wifi connectie bij het uit slaapstand komen. Duurt erg lang voordat er weer een verbinding is, airport uit en aanzetten gaat sneller.
    3. Programma’s duren langer om te openen, ook het OS heeft een traag gevoel
    4. MBP wordt een stuk warmer sinds Lion
    5. Klein puntje maar het is onmogelijk om icoontjes in kleur te krijgen in de finder window.

Raar, ik heb bij al die dingen geen problemen.

1. Lukt bij mij gewoon (zoals bij SL)
    2. Uit slaapstand gebeurt een heel klein beetje tragen (maar wifi uit en aan zetten duurt nog trager)
    3. OS is bij mij heel wat sneller geworden, apps openen even snel.
    4. Men iMac helemaal niet.
    5. http://www.appletips.nl/os-x-lion-de-navigatiekolom-van-finder-voorzien-van-kleur/

Maar als het zo bij jou is zou ik eens na een paar updates wachten en kijken dat het betert of niet, en dan mss als het niet helpt gaan downgraden.

Welk model MBP heb je eig. ?

Bijdrager
    rdesign

Mijn MacBook Pro (mid 2010, 2.66 i7, 8GB RAM) krijgt het inderdaad ook veel sneller warm nu, sinds ik Lion heb. Ook het probleem met het niet meer van de schermbeveiliging afgaan heb ik last. Uiteindelijk de screensaver maar gewoon uitgezet.

Maar verder… tsja.. Ik vind Mission Control echt heerlijk werken, meerdere desktops is fijn, full-screen Apps werkt top, nieuwe Safari browsed zalig, alle software werkt nog en mijn MacBook voelt over het algemeen net wat sneller aan.

Ik heb hem ook op mijn oude Macbook (Intel Core 2 Duo 2.0 Ghz, 13″) geinstalleerd, en die had inderdaad wat moeite met verbinden maken via Wi-Fi. Update naar 10.7.1 heeft dat opgelost.

Prima aankoop, zeker de 25 euro waard.

Bijdrager
    Aeschere

Ik het een 2.4ghz Intel Core i5, 4gb 1067 ddr3 met Lion 10.7.1 (11826).

Third party plugins om het uiterlijk van een OS te veranderen naar iets wat er al in had moeten zitten is natuurlijk niet de bedoeling. Ook het argument “het is een besturingssyteem in de kinderschoenen” is niet geldig. Zeker een bedrijf als Apple moet een goed systeem op de markt brengen zonder dat de gebruiker geduld moet hebben tot het af is. Een OS op de markt gooien omdat de concurent ook iets uitgeeft is niet de manier om een naam hoog te houden.
    Met SL heb ik eigenlijk vanaf dag 1 geen problemen gehad en ook deze had ik in huis voordat de eerste update werd uitgegeven.

Ik gebruik mijn macbook vaak bij klanten. Het gebruik van een screensaver is dan ook noodzaak (oa. om bepaalde informatie niet vrij te geven).

Niet alleen starten programma’s vrij traag ook. Op het tonen van alle geinstalleerde programma’s binnen de finder duurt een eeuwigheid (waarbij het tonen van de programma iconen haast onbegonnen werk is).

Tevens bedoelde ik Launchpad ipv. Misson Control.

Bijdrager
    roland020

Heb op zich wel goede ervaringen met Lion, maar dan vooral op mijn iMac. Op mijn MBP (15″, i7, 2.66 GHz Intel, okt 2010) heb ik zo’n 3 tot 4 freezes/panic crashes op een dag. Word ik echt knettergek van. Hardware check gedaan, opnieuw geïnstalleerd en behoorlijk wat non-compatible apps weggedaan. Maar het probleem blijft.
    Iemand hetzelfde probleem danwel een oplossing?

Bijdrager
    poing

wachten op 10.7.2 is de oplossing vrees ik.

Bijdrager
    scarface32sa

Mijn iMac 3.2 i5 mid 2011 is veel warmer gewordt. GPU diode is op SL max 50º maar op Lion is 80º.

Bijdrager
    Ostinato

Hoe meer ik lees/hoor/zie over Lion, hoe meer ik overtuigd raak dat ik niet moet upgraden. Ik blijf lekker op SL.

Dit is echt de eerste keer sinds System 6 – jawel, eind jaren 80 – dat ik ernstige twijfels heb over een upgrade van een Mac OS.

Bijdrager
    tarun
    Aeschere op 19 september 2011

- Niet van schermbeveiliging af door het bewegen van de muis

Ik heb gemerkt dat de schermbeveiliging er wel af gaat met een klik of met de spatiebalk.

Bijdrager
    tarun
    AppleStef op 19 september 2011

@Aeschere

5. Klein puntje maar het is onmogelijk om icoontjes in kleur te krijgen in de finder window.

5. http://www.appletips.nl/os-x-lion-de-navigatiekolom-van-finder-voorzien-van-kleur/

Gouden tip! Veel mooier die kleuren.

Bijdrager
    Aeschere

@Poing. Ik vrees het ook al vind ik dat niet echt acceptabel. Moet je kijken wat een zgn “shit storm” MS over zich heen krijgt als ze een besturingssysteem op de markt brengen dat pas bij SP2 goed functioneert.

@Tarun. Klopt. De beveiliging gaat er wel af na het klikken of een druk op de spatiebalk. Bij het drukken op de spatie balk kan er wel vertraging in zitten waardoor je snel nog een keer klikt en dat al gelijk een spatie character invoert bij je login venster.
    De SIMBL plugin was inderdaad al eerder vermeld maar zou overbodig moeten zijn. Vooral omdat het een soort Jailbreak voor OSX is.

Bijdrager
    Buzz

Als de kleur van de sidebar icoontjes en het moeten klikken om uit de screensaver te komen bij je top 5 bezwaren horen, dan ben je blijkbaar niet echt bereid om überhaupt aan veranderingen te wennen, en kan je inderdaad beter bij het oude blijven. Wat betreft je andere bezwaren: sommigen van ons hebben dezelfde ervaringen, anderen niet. Ook in Snow Leopard werkt wel eens een systeem niet zoals het hoort, maar met de eerste versie van Lion zullen er ongetwijfeld meer dingen niet helemaal kloppen dan in de laatste versie van Snow Leopard. Dus als je terug wil naar Snow Leopard, dan doe je dat toch gewoon?

Bijdrager
    KarelWillem

Overigens is het niet echt nodig om Lion-topic nummer 723 te openen.

Er zijn er nu wel genoeg.

Deze bijvoorbeeld:

Het grote MacOSX Lion-talk-topic (WWDC 2011)

Bijdrager
    Aeschere op 19 september 2011

Ik het een 2.4ghz Intel Core i5, 4gb 1067 ddr3 met Lion 10.7.1 (11826).

.. Ook het argument “het is een besturingssyteem in de kinderschoenen” is niet geldig. Zeker een bedrijf als Apple moet een goed systeem op de markt brengen zonder dat de gebruiker geduld moet hebben tot het af is. Een OS op de markt gooien omdat de concurent ook iets uitgeeft is niet de manier om een naam hoog te houden..

.

Het is af, maar er zijn miljoenen mensen die het gebruiken, er zullen dus altijd bug’s worden gevonden, sommige lijken voor jou heel simpel, maar niet alles kan worden getest. Niemand, kan een perfect besturingssysteem op de markt brengen zonder bugs. Daarom moet je gewoon nog even geduld hebben, het word steeds beter. Je ziet bij Microsoft toch ook dat het wel eens fout gaat? Zoals bij Vista.

Bijdrager
    Dwee8le
    Aeschere op 20 september 2011

Moet je kijken wat een zgn “shit storm” MS over zich heen krijgt als ze een besturingssysteem op de markt brengen dat pas bij SP2 goed functioneert.

Vind ik ergens ook wel terecht aangezien er een jaar zat tussen het uitbrengen van Vista en SP1 voor Vista. Dat was niet erg “vlot” zullen we maar zeggen. 10.7.1 is al uit en 10.7.2 komt ergens in oktober als ook iCloud gelanceerd wordt. En ja, ik had toendertijd alleen maar een PC met Vista :cry:…

Bijdrager
    Aeschere

@Buzz_D: Het is een van de kleine ergenissen inderdaad. Vervelender vind ik echter het aan/uit moeten zetten van Airport om verbinding te krijgen als ik mijn MBP uit slaapstand haal (klep open), of het warmer worden (niet heel prettig om mee op schoot te werken), ook het langzaam openen van programma’s en het sporadisch niet werken van het toetsenbord stoor ik mij behoorlijk aan. Dit heeft niks te maken met niet willen wennen (wat ik een vrij overdreven reactie van je vind) maar gewoon met het niet goed functioneren van Lion.

@Dwee8le en MartijnH: Natuurlijk gaat het bij MS ook fout, ik zeg ook niet dat dat niet zo is. Maar het commentaar erop is een stuk heftiger en je hoort dan echt geen “Oh, dat is normaal, wacht even tot SP1-2 en dat doet ie het”. Je hoort dan meer van “Windows is slecht. Het is klote. Ze zuigen je uit” etc.

Moderator
    unSOUND
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.