5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    dnhems

Ervaringen iBooks author

Hoi allemaal,

Mijn vrouw heeft al erg lang de ambitie om haar eigen kinderboek uit te brengen.
    Nu vraag ik mij af of iemand ervaringen heeft met iBooks author? Werkt dit fijn?
    Ze heeft nog nooit aan zo’n project gewerkt dus als er iemand ervaringen kan delen.. heel erg graag.

Kijk uit naar jullie antwoorden.

Bijdrager
    nnsa

Met iBooks Author zelf kan je prachtige boeken maken, dat is het probleem niet. Een andere vraag is of je je wel moet beperken tot iBooks ?

Kijk ook eens naar Blurp en andere ebook alternatieven, zoals Sigil en Calibre.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ze bekend is met Pages, dan zou iBooks Author geen probleem moeten zijn (hoewel het natuurlijk op een aantal punten anders werkt, omdat het nu eenmaal een ander programma is met andere functionaliteit en bedoeling).

Bijdrager
    e.abrahamse

Leuk initiatief van uw vrouw. iBooks Author is een gemakkelijk te doorgronden programma wanneer zij al goed met Pages overweg kan. iBooks Author is behoorlijk veelzijdig voor het schrijven van aantrekkelijke lees- en kijkboeken. Als alle potentiële lezers over iBooks op bijvoorbeeld Apple iPad, iPhone of Mac beschikken kan het een goede overweging zijn om iBooks Author te gebruiken. Ook het uitgeven van het boek kan via de iBooks Store gebeuren. Wil uw vrouw een groter lezerspubliek bereiken zijn er echter universelere ePub boekformaten die op meerdere tablets, readers en computers gelezen kunnen worden. Het is aan te raden je hierin vooraf te verdiepen. Een boek voor verschillende formaten samenstellen vergt veel tijd zeker als het op meerdere apparaten er exact hetzelfde uit moet zien. Het bestandstype PDF zou hierbij kunnen helpen. Dit formaat laat zich tijdens het lezen niet meer aanpassen zoals bij het ePub of iBooks formaat. Wanneer uw vrouw een weloverwogen formaatkeuze maakt, kan dit veel tijd en frustratie achteraf schelen. Ik neem aan dat het haar bedoeling is dat na publicatie zo veel mogelijk kinderen van haar inspiratie en pennenvrucht kunnen genieten.

Wanneer je een tekstboek (met een beperkt aantal afbeeldingen) voor een breder publiek wilt schrijven is het zeer gangbare ePub-formaat aan te raden. iBooks Author gebruikt Apple’s eigen ePub-formaat dat zich helaas niet laat uitwisselen met andere ePub-systemen. Wanneer het de bedoeling is haar boek voor een breder publiek aan te bieden is het belangrijk het basismateriaal en de afbeeldingen eerst kant en klaar te hebben. Dit basismateriaal dient dan helaas in meerdere programma’s in boekvorm om te worden gezet. Een echt universele oplossing is het PDF-formaat dat op ieder apparaat kan worden gelezen en gemakkelijk kan worden verspreid/gekopieerd.

Als ze al basismateriaal heeft ontwikkeld is het misschien een idee om alvast één hoofdstuk van een beperkt aantal bladzijden in iBooks Author aan te maken om te kijken of dit haar bevalt. Als dit hoofdstuk klaar is zou zij dit hoofdstuk kunnen exporteren om te zien hoe dit op andere apparatuur leesbaar is. Voor een kijk- en leesboek zou ik kiezen in eerste instantie voor het PDF-formaat in liggend formaat kiezen omdat dat universeel toepasbaar is.

Boeken schrijven is een hele leuke en inspirerende bezigheid. Ik wens je echtgenoot in eerste instantie veel schrijfplezier toe. Mochten er vragen zijn, kunt u beiden contact opnemen via een privé bericht.

Bijdrager
    dnhems

Hartelijk dank voor deze berichten.
    Ik ga alles even met haar doornemen, kijken naar de overige opties en zo een goede beslissing maken.
    @e.abrahamse, wanneer er vragen zijn ga ik u absoluut even een bericht sturen. Dank.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.