9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    BC

Ervaringen gevraagd naar een USB DAC

Zijn er mensen die een USB DAC gebruiken om een mac aan te sluiten aan audio apparatuur?

Zo ja, welke USB DAC gebruik je en wordt het geluid beter dan als je de audio uitgang gebruikt?

Bijdrager
    mvdenberg

Ik heb een dac van Beresford. Destijds iets van 200 euro.http://www.beresford-dac.nl/main/main.html#

Alhoewel er vast betere dac’s zijn, ben ik enorm tevreden: ontzettend veel beter geluid dan via de standaard koptelefoon uitgang. De mac herkent ‘m meteen, geen gedoe met drivers oid.

Bijdrager
    OMT-fan

Audioquest Dragonfly RED USB digitale audioconverter (D/A converter)
    Deze  gebruik ik, bevalt heel goed aan mijn Macbook Pro

Er is inmiddels ook een nog betere versie van verschenen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    fnk

In mijn eigen ervaring zijn kabels en welke poort je gebruikt van belang.
    Dure kabels zijn geen vereiste maar voor usb audio geschikte kabels (verguld) werken vaak beter.
    Dan de poorten, ja elke poort kan een ander resultaat leveren. Dit geld ook voor andere apparaten.

Loop alle poorten na en als het usb-c is draai de kabel ook om, er kan verschil in zitten.

Ik heb hier een NAD digitale versterker aan een Mac Mini hangen met usb kabel van DJ Techtools.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Het signaal over een USB kabel is digitaal, daarvoor werkt een goedkope kabel net zo goed. Als de nullen en enen maar aan de overkant komen. Audiofiele onzin dus. Op het analoge vlak kan een kabel wel (een beetje..) verschil maken.

@BC
    : Cambridge Audio heeft al jaren een betaalbare DAC (DacMagic 100, €149) in de collectie die een hele goede prijs/kwaliteit verhouding heeft en altijd goeie reviews kreeg. Antwoord op je vraag: ja, met alle genoemde DAC’s zal het geluid technisch beter zijn dan via de ingebouwde DAC in de Mac maar of je het gaat horen hangt ook zeker af van de kwaliteit van de bronbestanden (lossless?) en je hoofdtelefoon of speakers.

Bijdrager
    Le Big Mac

Hier een NAD. Uitstekend geluid moet ik zeggen, maar een jaartje na aanschaf hield de support al op, dwz geen nieuwe firmware meer. Gevolg: op nieuwere MacOS’en geen 96k-bits geluid maar slechts 16k en dat verschil hoor je echt. Mijn media-Mac draait dus noodgedwongen nog op OS-X 10.10. Onderzoek dus even goed hoe goed de support van de fabrikant is!

Bijdrager
    FABMAC

Ik gebruik een Dragon Fly black (99 euro)  op simpel system. Imac (2010) en Creative speakers. En zelfs daar is het verschil prima te horen. Zeer de moeite waard.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

TRASAM Q1 voor twee tientjes. Topkwaliteit. Beter dan alle hierboven genoemde.

Of de LOCONAQ A1 met Japanse AK4493. Kost 55 euro.

Of nog beter een AK4497 DAP zoals de Zishan DSD (vanaf 95,-)

Of als het wat groter mag de complete KGUSS DAC-K3 (47,-) met alle aansluitingen.

Bijdrager
    BC

Bedankt voor de reacties allemaal. Hier kan ik verder mee. (Ik ga er dus vanuit dat een externe DAC tot een beter geluid leidt.)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.