29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    els

Ervaringen externe harde schijf

Ik denk over een externe harde schijf voor mijn backups. Onze iPod is maar 5 Gb. Een nieuwe iPod is natuurlijk het overwegen waard :P , maar ik wil zeker ook de vele portable hard disks in overweging nemen die er nu op de markt zijn. Ik heb zeker 20 Gb nodig.

Iemand goede ervaringen met een betaalbaar model?

Bijdrager
    ajschol

Als je nog een externe IDE disk over hebt: alleen een HD-case is dan voldoende. Neem uiteraard wel Firewire. Ik heb er 1 gekocht voor 60 Euro’s, met een oude 40 gieg HD een prima combinatie. De meeste externe harddisks zijn echter duurder, omdat hier vaak een grotere HD in zit. Als je minder geld wilt uitgeven, en aan 20 Gieg genoeg hebt, zou ik dus gaan voor de casing met als extra voordeel dat je deze later altijd kan uitbreiden door een grotere HD te kopen en erin te zetten.

Bijdrager
    els

Nee, ik heb niks over helaas. IDE??

Bijdrager
    macpro

Relatief gezien is een externe harde schijf de goedkoopste manier om backups te maken.
    En ook nog eens behoorlijk snel als je een FireWire uitvoering pakt.

Nadeel is echter de hoge prijs die je kwijt bent voor een beetje formaat harde schijf. Reken op maximaal 1 Euro per GB excl. BTW.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je backup schijf ook kapot kan gaan. Dus heb je eigenlijk minimaal 2 en bij voorkeur 3 schijven nodig.
    Op die manier kun je een backup maken volgens het grootvader-vader-zoon systeem. (Of in jouw geval grootmoeder-moeder-dochter :wink:)

Gaat een backup schijf kapot, dan heb je dus altijd 2 andere schijven om op terug te vallen. En als je netjes elke week een backup maakt, dan kun je terugvallen op een archief van 3 weken om oude spullen terug te halen.

Consequentie van dat alles is dat je dus een keer een vrij grote investering moet doen, voor iets dat je hopenlijk niet veel hoeft te gebruiken.

Zelf heb ik pas geleden 4 externe 250 GB schijven gekocht. Drie daarvan gebruik ik voor het maken van backups van mijn Macs en Dell.
    Terwijl ik ’s nachts lekker slaap snorren de schijven op de achtergrond :lol:

Moderator
    unSOUND

Ik heb zelf 2 LaCie schijven staan, 1 van 120 en 1 van 160 Gig.
    Ze zijn aan de prijzige kant, maar ik vind ze heel netjes qua vormgeving,
    en ze werken tot nu toe zonder 1 enkele storing.

Bijdrager
    Aiko

Ook geen storingen bij mij, maar ik heb ‘m dan ook nog maar anderhalve dag.

Overigens, weet iemand waarom een schijf van 160 theoretische GB maar ongeveer 150 GB ter beschikking stelt in de praktijk? Dat was ‘vroeger’ met die zip-schijven ook zo, 100 MB leverde praktisch niet meer dan een schijf van 92 MB op…

Bijdrager
    macpro

Dat heeft alles te maken met de rekeneenheid.
    1 GB = officieel 1024 MB
    Maar de fabrikanten stellen 1GB gelijk aan 1000 MB.
    Dus verlies je per GB 24 MB.
    Daarnaast geven ze altijd de bruto capaciteit op.
    En door het formatteren van je schijf verlies je ook nog wat capaciteit, omdat die gebruikt wordt voor de directory structuur, volume bitmap en andere huishoudelijke taken.

Bijdrager
    Aiko

Dat is niet zo eerlijk natuurlijk, consumententechnisch bezien.

Moderator
    unSOUND
    ”Aiko”

Ik zou niet weten waarom, het staat op elke verpakking en wordt overal vermeld.
    Dat mensen nou te lui cq naief zijn om niets na te lezen is niet af te schuiven naar een fabrikant.

Bijdrager
    Deskman
    ”Aiko”

Niet wéér die discussie s.v.p a.u.b.
    Als je een beetje bij de les bent gebleven is dit al sinds de floppy het geval.
    Voorlopig is de hoeveelheid opslag per euro nog altijd aan het stijgen. Of is dat ook niet eerlijk?

Bijdrager
    els

Maar eh… iemand goeie tips, ervaringen met al dan niet draagbaar, snelheid… Straks koop ik weer een apparaat dat achteraf toch niet was wat ik had moeten hebben :sealed:

Bijdrager
    Deskman

Koop een LaCie. Bij mailamac of macsupport voor 160 ex, is echt de voordeligste. Degelijk, snel, stil en een sterke aluminium D2 behuizing. Geen ventilatoren, dus geen extra herrie.

Bijdrager
    Bliss

Heb vorige week voor Eu 149,= een pakketje gekocht van een externe usb2/firewire case en een western digital 120 gb HD. Even zelf de HD in de case schuiven, schoefjes aandraaien en back-uppen maar. Werkt erg goed, ziet er mooi uit (ondanks met MyCom merkje op het frontje). Volgens mij geldt de aanbieding niet meer, maar het verschil is dan slechts Eu 15,=. Groot prijsvesrchil met de LaCie’s dus

De losse casing kost Eu 69,= incl firewire kabel, usb 2 kabel en voeding. Harddisks afhankelijk van gewenste grootte. Het voordeel van zo’n casing is dat je gemakkelijk nog een keer kan uitbreiden als de behoefte daartoe bestaat.

Bijdrager
    els

Ervaringen met deze?

LaCie 160 GB d2-design FireWire harddisk 7200rpm (compleet met kabels) – bij mailamac voor €142.50 ex. btw.

Bijdrager
    Deskman

Wat zeg ik je nou twee postjes terug?? (mailamac moet je langs, macsupport kost je weer 9 euro transport, vandaar mijn ongeveer-prijs)
    Ik heb een zeer stille en zeer betrouwbare D2 80 GB al een jaar of twee in gebruik om mijn werk mee te nemen tussen twee werkplekken. Ik heb sinds een week of twee daar de bovengenoemde 160Gb aan toegevoegd die ik met evenveel plezier en vertrouwen mijn data toevertrouw. En als je niet voor minder zelf wil gaan knutselen, dan is dit gewoon je eerste keus. En gezien de prijs van nog geen 1euro per GB zou ik daar niet al te lang over nadenken…

Bijdrager
    B3dd

net aangeschaft een lacie porsche 160=149,1 gb voor ±160 euri
    doet het prima. beetje meer lawaai dan m’n fluisterstille ibookje maar kan er mee door.
    Alleen grote bestanden of veel kleine bestanden slurpen van af cd of dvd duurt relatief lang, maar heb nog te kort om objectief oordeel te geven. Denk ook aan de cache buffer 2mb of meer =beter voor erg grote bestanden geloof ik

Bijdrager
    els
    ”Deskman”

Wat zeg ik je nou twee postjes terug??

Ja meneer…. goed meneer…. :wink:
    Thanks! Ik ga ‘m bestellen!

Bijdrager
    Deskman

Kijk Els, zo mag ik het horen…

(had ik misschien toch na mijn lerarenopleiding toch niet allerlei anderen dingen moeten gaan doen…)

Veel plezier ermee!

Bijdrager
    els

Je hebt talent! :wink:

Bijdrager
    iAgree

Ik sleep iedere week m’n maxtor externe F#W schijf mee overal naar toe en ben zeer tevreden, geen problemen mee , verder thuis een Lacie als backup schijf ook prima maakt alleen meer lawaai maar is dan ook 2 maal zogroot, 360 gig uit me hoofd en met ventilator daardoor geloof ik
    Maar zowel Maxtor als Lacie zijn dus wat mij betreft betrouwbaar en op vele plekken te koop, dus zoeken waar die het geodkoopst is kan ook nog schelen.

Bijdrager
    Aqua1

Ik hoorde dat een ventilator er soms in zit vanwege de voeding. Een Lacie heeft dacht ik een externe adaptor. Dat betekent geen ventilator, maar wel weer zo’n kwetsbaar ding erbij.

Bijdrager
    iAgree

zowel m’n maxtor als m’n lacie hebben beide externe voedingen , hebben ze volgens mij altijd de draagbare FW schijven

Bijdrager
    Aqua1

Oja, en ik zag op de site van Lacie dat er ook hd’s bestaan die je kan aansluiten via ethernet. Dat maakt een gezamenlijke schijf op een netwerk wel handig. Iemand ?

Bijdrager
    macpro

Ik heb Maxtor externe schijven.
    Met losse voeding.
    Toch zit er een kleine ventilator in de kast.

Bijdrager
    hans dorsman
    ”Bliss”

Heb vorige week voor Eu 149,= een pakketje gekocht van een externe usb2/firewire case en een western digital 120 gb HD. Even zelf de HD in de case schuiven, schoefjes aandraaien en back-uppen maar. Werkt erg goed, ziet er mooi uit (ondanks met MyCom merkje op het frontje). Volgens mij geldt de aanbieding niet meer, maar het verschil is dan slechts Eu 15,=. Groot prijsvesrchil met de LaCie’s dus

De losse casing kost Eu 69,= incl firewire kabel, usb 2 kabel en voeding. Harddisks afhankelijk van gewenste grootte. Het voordeel van zo’n casing is dat je gemakkelijk nog een keer kan uitbreiden als de behoefte daartoe bestaat.

Ze hebben nu een compleet pakket met een 160 GB schijf in de aanbieding voor 159 (of 169) euro.

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb een tijdje geleden de laCie 160 GIG D2 gekocht en ben daar heel tevreden over. Als mijn mac uit gaat dan gaat de schijf ook uit, zet ik mijn mac aan dan gaat de schijf ook automatisch aan. Je hoort ‘m amper en hij is erg mooi.

Bijdrager
    els

Die heb ik ook, LaCie 160 GB. Fraai dingetje. Is het ook mogelijk andere software te gebruiken voor het backuppen dan de bijgeleverde SilverKeeper?
    Ik wil bijv. steeds een backup kunnen maken over de oude heen, maar krijg dan de melding dat de partitie vol is – tja, als al het oude blijft staan.

Bijdrager
    Deskman

Als je .mac hebt kun je ook Apples eigen ‘backup’ gebruiken. Backuppen is een lastig klusje. Nog steeds aan top staat retrospect die een uitermate slimme manietr van backups maken heeft. Minder ingewikkeld zijn programma’s die twee mappen kunnen syncen en dan steeds de nieuwere versie over de oude heenschrijven.

Goed backuppen zonder de weg kwijt te raken is nog een vak apart…

Bijdrager
    els
    ”Deskman”

Goed backuppen zonder de weg kwijt te raken is nog een vak apart…

Nou, dat heb ik gemerkt. Ik was altijd nogal (erg) laks op dat gebied, maar inmiddels was de hoeveelheid data en software zo gegroeid dat het onontkoombaar was. Ik ben er een tikkie naief ingestapt en dacht dat ik er met de aanschaf van de LaCie wel was. En dan heb ik het ook nog in mijn hoofd gehaald om hem te delen met mijn vriend, die een pc heeft. Maar ik zal zeker eens kijken of retrospect wat voor ons is. Bedankt voor de tip!

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.