21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    bigbnl

Ervaringen CarPlay?

Zijn er al mensen die CarPlay gebruiken?
    Zo ja ervaring..
    Third party apps?

Ik zie graag reacties
    Grt Bart

Bijdrager
    T-sec

Dit topic is al even oud, maar misschien is het vanzelf weer wat recenter aan het worden omdat naast merk specifieke car-media oplossingen en Android Auto ook CarPlay meer en meer geïntegreerd raakt in de automobielindustrie. Waardoor het aantal gebruikers mogelijk ook zal stijgen.

Persoonlijk heb ik recentelijk een nieuw model 2DIN autoradio met CarPlay aangeschaft en kan zodoende mijn ervaringen alvast delen. Het is hierdoor misschien leuk en handig voor andere CarPlay gebruikers of twijfelende topic lezers om hier het een en ander met elkaar te delen.

Mijn eerste indruk van CarPlay was duidelijk en overzichtelijk als een iPad omgeving, maar dan qua mogelijkheden heel ver teruggebracht naar slechts puur de automobiel veilige toepassingen. Dit komt neer op handsfree bellen, navigeren, iMessage (voice commanded) en een handje apps om naar te luisteren. En dit alles bedienbaar via Siri.
    Apple heeft er bewust voor gekozen om CarPlay tot dit soort diensten te beperken om zodoende het veilig autorijden niet in gevaar te brengen.

Apps die je zelf uit de App store kunt toevoegen bestaan hoofdzakelijk uit streaming Apps van Amerikaanse radiostations. Voor de gebruiker in Nederland of de EU blijft als enig redelijk interessante Apps alleen Mixcloud en Tunein over. Maar in alle gevallen dan weer de kanttekening dat dit soort Apps allemaal op streaming diensten zijn gebaseerd en dit dus wel het nodige aan dataverbruik kan kosten.
    Persoonlijk mis ik autospecifieke Apps die net zo veilig maar ook een aanvulling kunnen zijn. HUDWAY heeft bijvoorbeeld een leuke auto App waarin een landmeter zit die de hoeken waaronder je auto rijdt zichtbaar maakt en wat handig zou kunnen zijn voor caravan- of off-road rijders.

Apple’s navigatiesoftware “Maps” werkt goed maar is helaas nog net niet zo ver als Google Maps, betaalde navigatiesoftware zoals TomTom of het gratis Waze. Helaas is hierin weinig keus want Apple accepteert (nog) geen andere navigatie Apps binnen CarPlay.
    Je kunt in de basis verder prima navigeren met Maps, maar je mist simpele zaken als “Lane Assist” zodat je op meerbaanswegen begeleid wordt in de juiste afslagen. De extra’s en verbeteringen die in Maps onder iOS10 worden doorgevoerd zijn helaas nog niet echt dekkend in dit verhaal.
    Wat ronduit ondoordacht is in Maps, is dat Maps altijd op Night Mode gaat zodra je de koplampen aanzet. Hierdoor gaat de dashboardverlichting ook branden, de radioverlichting gaat aan en veranderd het scherm van Maps in donkerblauwe kleurtinten. Prima voor in het donker, maar in Nederland is het gebruikelijk om ook overdag met de koplampen aan te rijden en dan zie je de navigatie dus niet meer duidelijk. Enige optie: lichten uit.
    Hier moet dus een verbetering in doorgevoerd dat de Night Mode ook alleen via de lokale tijd geactiveerd kan worden, iets wat in het gros van de navigatiesoftware een standaard optie is.

Verder is Apple’s Carplay een leuke aanvulling op een radio waarin toch meestal ook al het nodige aanwezig is. Persoonlijk luister ik muziek vanaf mijn iPhone liever via een Bluetooth verbinding waarin de radio zelf al voorziet dan dat ik weer met losse Lightning snoertjes in de auto zit. Of medereizigers welke met hun eigen telefoon via Bluetooth muziek in de auto willen laten horen. Dit kan gelukkig prima in combinatie met Carplay.
    Ook (DAB) radio of muziek van Cd of USB stick via de radio kan gecombineerd met Carplay. Dit gaat op de achtergrond gewoon door.
    En switchen tussen Carplay en het menu van de radio zelf is ook geen probleem, dit werkt prima langs elkaar heen door een simpele druk op de knop. Luister je bijvoorbeeld naar de radio en schakel je naar Maps om te navigeren dan wordt het radiogeluid netjes onderdrukt bij een gesproken route instructie.

En omdat de iPhone in de meeste gevallen met Lightning kabel verbonden moet zijn met de radio kost het geen accucapaciteit maar wordt de iPhone juist tegelijkertijd opgeladen. Daarnaast kan het display van de iPhone uitgezet tijdens gebruik van CarPlay, dus de iPhone wordt ook niet meer warm tijdens lange navigatie routes of ander intensief gebruik. Immers is CarPlay eigenlijk niet meer dan een tweede scherm op de radio en komt alle input uit de telefoon.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zie vooralsnog geen voordelen in CarPlay. Maar vooral beperkingen.
    Je betaalt extra geld om minder apps te kunnen gebruiken.

Ik klik de telefoon op het dashboard, die maakt contact met de radio waardoor Car Dashdroid automatisch opstart. Verder valt alles met de stem te bedienen. En dan bedoel ik ook alles, niet de paar apps die een fabrikant voor mij uit kiest.

Nadeel: 5.5 inch scherm in plaats van het vaak grotere CarPlay of Android Auto scherm.
    Voordeel: veel grotere selectie apps, goedkoper, geen extra apparaat met afwijkende bediening.

Bijdrager
    T-sec

De aanschaf van een autoradio met CarPlay is niet of nauwelijks duurder dan een model zonder.
    Carplay zit sowieso in het wat hogere segment 2DIN autoradio’s en daar is al veel mee mogelijk.

CarPlay is in de basis niet meer dan een tweede scherm van je iPhone en met beperkte toegang.
    Het enige ‘voordeel’ is momenteel real time navigeren op ‘gratis’ software via een groter scherm.
    Een 2DIN autoradio met ingebakken navigatie is veelal honderden Euro’s duurder en niet alles.
    Garmin is bijvoorbeeld heel karig met navigatie updates voor niet Garmin hardware, vrij irritant.

Ik heb bewust gekozen voor een radio met voldoende features die ik wil en als extra dan CarPlay.
    De beperkingen in CarPlay zijn voor mij daarom minder van belang.
    Er vanuit gaande dat iOS en dus ook CarPlay alleen maar vollediger worden geeft hierin hoop.
    Met natuurlijk de kanttekening dat CarPlay App’s altijd beperkt zullen blijven tot veilig rijden, etc.

Bijdrager
    Shmoo

Wat ik mij afvraag is, stel er komen updates, moet je dan naar de garage terug of kun je gewoon updaten zodat je dat ook met je iPhone doet.

Kortom is CarPlay een licentie tussen de garage en Apple of iets dat Apple in auto’s kan laten monteren en waar jij dan de controle over hebt.

In mijn volgende auto wil ik dit ook graag hebben omdat het de beste integratie met je iPhone moet zijn maar toch. Als dit een garage-dingetje is dan laat ik het liever links liggen.

Bijdrager
    KarelWillem

Je bedoeld dat een 2-din radio met beeldscherm nauwelijks goedkoper is dan een zelfde soort radio met CarPlay neem ik aan?

Dat kan ja. Maar dat beeldscherm in je radio heb je überhaupt niet nodig.* Want je hebt al een beeldscherm.

Bijkomend nadeel is daarbij is echter dat zo’n radio feitelijk óók net zo snel verouderd als je telefoon.
    Dat probleem heb je met een ‘standaard’ radio met bluetooth niet of nauwelijks.

In het geval dat mijn telefoon de navigatie-apps niet meer aankan (maar dat kan zelfs een iPhone 4 nog prima), is het kopen van een nieuwe telefoon voldoende. Wat je in de regel toch al eens in de x jaar doet. Bij een CarPlay radio voeg je gewoon weer een apparaat toe aan het update-schema.

* Het kan natuurlijk dat het in-dash systeem van je auto echt auto-speficieke functies via het beeldscherm toevoegt (onderstel-afstemmingen, airco, etc.). Dan is het een heel ander verhaal.

Bijdrager
    KarelWillem

In mijn volgende auto wil ik dit ook graag hebben omdat het de beste integratie met je iPhone moet zijn…

Ik wil nog steeds graag geloven dat CarPlay dat is. Maar wat is het nu meer dan het koppelen van een extra apparaat, en het verplaatsen van je beeldscherm van plek a naar plek b?

Bijdrager
    T-sec

CarPlay software in de auto(radio) is niet meer dan een ingebakken menu-doorgeefluik en kent geen softwareversie.
    CarPlay zit in de iOS software van alle iPhones en wordt pas zichtbaar als je deze op een radio met CarPlay aansluit.
    In het iPhone menu “Algemeen” komt dan een extra submenu “Carplay” waarin je verbinding wordt aangegeven welke is geregistreerd.
    Dus krijg je een iOS update voor de iPhone dan zit hier soms ook een CarPlay update ingebakken.

En om op KarelWillen terug te komen; CarPlay is niet aan veroudering onderhevig, het is nogmaals een doorgeefluik.
    Jouw iPhone bepaald hoe prettig CarPlay werkt en koop je een nieuwe iPhone dan veranderd CarPlay netjes mee.

CarPlay is in essentie een tweede scherm van de iPhone alleen filtert hij op CarPlay approved content wat hij hierop weergeeft.
    Je ziet standaard een aantal Apps, installeer je Mixcloud of Tunein, dan verschijnen deze ook ineens binnen het CarPlay menu. Omdat alleen dit soort Apps zijn toegestaan door Apple.
    De rest van je Apps zijn absoluut 100% bruikbaar, alleen niet via CarPlay maar direct via je iPhone en dat kan terwijl je CarPlay gebruikt.
    Als je de iPhone aansluit op de autoradio krijg je even het “CarPlay” logo met Lightning conector te zien en daarna verdwijnt dit weer.

Bijdrager
    KarelWillem

Duidelijk.

Bijdrager
    Shmoo

@KW

Sommige mensen kopen een nieuwe auto en willen dan graag alles netjes afgewerkt en geïntegreerd hebben. Natuurlijk kun je bij de Aldi een autoradio en carkit ophalen en inpluggen, zo’n zuignap op de voorruit waar je de telefoon in kunt zetten. Ieder zijn ding natuurlijk.

Bijdrager
    T-sec

Shmoo: en niet te vergeten dat het CarPlay + Android Auto doorgeefluik meer en meer standaard in nieuwe auto’s zit.
    Mensen willen een nieuw auto en als daar iets van Apple in de auto multimedia kwispelt dan stimuleert dit de verkoop.
    Daarnaast integreren enkele merken aanvullende auto info in CarPlay en Apple CarPlay ook andersom naar de auto.
    Bij bepaalde merken heb je geloof ik wat motormanagement in CarPlay, of navigatie instructies staan ook op de teller.

Bij auto’s waar Apple CarPlay af fabriek is voorzien heb je ook vaak een knop op het stuur met een “spreek” symbool.
    Dit soort uitvoeren kunnen zelfs draadloos koppelen met een iPhone, dan kan hij compleet in de tas blijven.
    Vanzelfsprekend zit er altijd een data+charge USB port in de het dashboard want je moet af en toe ook nog bijladen.

Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 27 juli 2016

…Natuurlijk kun je bij de Aldi een autoradio en carkit ophalen en inpluggen…

Hoho… er is geen zuignap te bekennen in mijn auto hoor.

En uiteraard kan ik kiezen tussen het wel of niet bedraad koppelen.
    Of eigenlijk: die keus hoef je niet te maken, er is altijd een koppeling.

Navigatie of telecommunicatie met de telefoon in de broekzak is verder ook geen enkel probleem, want smartwatch, en stembegeleiding.
    Maar ik vind de telefoon aan het dashboard wel lekker, want 5.5 inch in je broek zit niet bijster comfortabel.

Een knop op je stuur om Siri te activeren slaat verder niet echt ergens op.
    Die knop is alleen maar aanwezig om de extra’s te visualiseren waar je voor hebt betaald.
    Waar heb je immers die stembediening voor??

Inactief
    Anoniem
    KarelWillem op 27 juli 2016

Hoho… er is geen zuignap te bekennen in mijn auto hoor.

Maar ik vind de telefoon aan het dashboard wel lekker, want 5.5 inch in je broek zit niet bijster comfortabel.

Lekker dubbelzinnig bezig weer, @KW :evil:

Bijdrager
    KarelWillem

Ik denk dat je op die plek van 5.5 inch niet heel veel last zal hebben.

Dan moet je toch met hogere getallen gaan werken.:-P

Bijdrager
    Shmoo

@T-sec

Ik denk niet dat er ooit één auto verkocht is geworden omdat er CarPlay of iets anders van een ander merk inzit. Zo belangrijk is het hele multimedia gedoe in de auto nog lang niet. Ik denk eerder dat je het moet vergelijken met je kastje van Ziggo of KPN. Niemand boeit het een meter of dat kastje van Samsung, Philips of wat voor merk dan ook is. Uiteindelijk krijg je altijd rommelsoftware op dat kastje en daar heeft nog nooit iemand in dit leven echt last van gehad. Het gaat om de dienst zelf. De 300 zenders en de terugkijk functie, ondemand en allemaal die troep die ze je verkopen voor 65,- p/maand maar waar de meeste mensen 80% niet van gebruikt.

Zo gaat dat bij auto’s ook. Je zodra jij een showroom inloopt heb je al een keuze gemaakt. X merk, Z type en dat is allemaal berust op uitstraling of vertrouwen in een bepaalde fabrikant. ( altijd Audi is degelijk dus is de volgende auto ook Audi ). Of daar nu een Philips of Panasonic systeem in het dashboard zit zal weinig mensen echt iets interesseren. Het functioneert, het is even wennen. In he begin vooral allemaal nieuw, ruikt lekker dus is alles top.

Qua iPhone in je broekzak? Ik weet niet, elke auto heeft volgens mij wel ergens zo’n vakje of opening waar je iets in kunt leggen. Boven de binnenspiegel, onder de radio of in het tussenconsole is wel ruimte om je iPhone neer te leggen. Echt in je broekzak laat ik hem nooit zitten, dat zit A niet lekker en B je wilt ook wel eens onderweg even op het scherm van je telefoon kijken wanneer je een ping notificatie hoort. Foei, mag niet maar we zijn allemaal wel eens een beetje stout.

De Opel Corsa heeft nu volgens mij standaard Apple CarPlay – ik weet niet of er veel mensen zijn die daarom een Opel Corsa gaan kopen. Ik denk eerder dat het een leuke keuze optie is voor wanneer zo’n auto gaat kopen. Dat je dan de keuze hebt tussen CarPlay, AndroidCar, OpelPlay of zoiets.

Bijdrager
    KarelWillem

…en je wilt ook wel eens onderweg even op het scherm van je telefoon kijken wanneer je een ping notificatie hoort…

Ja, daar leg je de vinger inderdaad op de zere plek. Dat CarPlay systeem in je dashboard doet gewoon (nog lang) niet wat het moet doen.

Bijdrager
    Shmoo

Zo hebben al die kastjes van Ziggo en KPN ook niet, en de huidige installaties die er bij de fabriek ingebouwd worden van de fabrikant zelf ook niet. Maar ze voldoen – voor de meeste mensen.

Wij zitten een beetje te veel in de iPhone hype. Als er een Apple Watch, iPad of Apple TV uitkomt dat moeten deze dingen op z’n minst evengoed presteren als de iPhone en als er geen 50 miljoen in 3 weken van verkocht worden dan zijn het waardelozen producten en kan Apple er helemaal niets van.

We vergeten wel eens dat een hype en succes als de iPhone mogelijk een, twee of drie keer in je leven voorbij komen en dan nooit allemaal gemaakt door een en hetzelfde bedrijf.
    De Nokia’s van vroeger waren ook gewoon kut maar in die tijd vonden wij dat ze gewoon prima werkte. Totdat Apple met de iPhone kwam en ineens was daar een nieuwe GSM. Die draai of ontwikkeling moet ook nog steeds plaatsvinden in de woonkamer (TV) en in de auto (audio) – we zien wel allemaal dat het eraan zit te komen maar dat wilt niet zeggen dat onze huidige systemen ruk zijn.

Dat KW een hekel heeft aan CarPlay, prima. Ik kijk er gewoon naar als een mogelijke integratie in mijn volgende auto. Niet omdat het CarPlay is en omdat het ’t beste systeem op aarde zal zijn maar ik ga er wel nog steeds van uit dat wanneer jij alleen mar producten van Apple bezit dat er dan geen systeem beter samenwerkt met elkaar dan dit.
    Ik rij nog geen 8.000km per jaar, ik kan heus wel zonder al die fratsen als emails lezen in de auto en wat niet. Wanneer Navigatie, Telefoon en Muziek goed functioneren dan ben ik al dik tevreden.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat KW een hekel heeft aan CarPlay, prima.

Dat is een verkeerde veronderstelling. Ik vond en vind het een spannende ontwikkeling.
    Wat nu echter nog nauwelijks iets voorstelt. Of: waar veel te weinig potentie uit gehaald wordt.

Het systeem wat momenteel het beste met je telefoon samenwerkt is nog steeds de telefoon zelf.

Bijdrager
    T-sec
    Shmoo op 27 juli 2016

@T-sec
    De Opel Corsa heeft nu volgens mij standaard Apple CarPlay – ik weet niet of er veel mensen zijn die daarom een Opel Corsa gaan kopen. Ik denk eerder dat het een leuke keuze optie is voor wanneer zo’n auto gaat kopen. Dat je dan de keuze hebt tussen CarPlay, AndroidCar, OpelPlay of zoiets.

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar sinds die review van Bright TV zijn er een ‘paar’ merken bijgekomen die Apple CarPlay ook standaard meenemen in hun car multimedia: http://www.apple.com/nl/ios/carplay/available-models/

Bijdrager
    T-sec
    KarelWillem op 27 juli 2016

Dat KW een hekel heeft aan CarPlay, prima.

Dat is een verkeerde veronderstelling. Ik vond en vind het een spannende ontwikkeling.
    Wat nu echter nog nauwelijks iets voorstelt. Of: waar veel te weinig potentie uit gehaald wordt.

Het systeem wat momenteel het beste met je telefoon samenwerkt is nog steeds de telefoon zelf.

Met deze uitspraak geef je mogelijk onbedoeld het voordeel aan CarPlay, want dat is in feite je telefoon omdat CarPlay dus geen software maar een afspiegeling van je telefoon is. En daarin snap ik jouw scepsis omdat het slechts een beperkt bruikbare afspiegeling is welke soms simpel tekort schiet.

Ik ben het in zoverre met je eens dat Apple CarPlay niet automatisch perfect is of zelfs perfect gevonden moet worden omdat het een Apple product is. Soms zou je denken dat Apple een soort van paniekvoetbal met half resultaat heeft gespeeld om toch maar dat stukje marktaandeel te pakken wat Android mogelijk helemaal kon inpikken.
    Ik hoop dat de evolutie van iOS CarPlay ooit naar een niveau zal krijgen waarbij CarPlay echt onmisbaar wordt in de auto. Maar tot die tijd is het simpelweg een leuke aanvulling op een vaak toch al volwaardig auto multimediasysteem.

Bijdrager
    T-sec

Op dit moment hoop ik dat Apple bij een volgende update “Lane Assist” toevoegt, plus de optie om Night Mode alleen via de lokale tijd te laten verlopen.
    Op meerbaanswegen is Lane Assist erg prettig en ik rij altijd met mijn koplampen aan, dus ook overdag, en dan wil ik niet dat Maps gelijk in Night Mode gaat, het geen nu dus gebeurd en niet is uit te zetten, mits de koplampen weer uitzet.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.