25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Hailstorm

Ervaringen AirPort Extreme Simultaneous Dual-Band

Vanochtend heb ik de nieuwe AirPort Extreme Simultaneous Dual-Band binnengekregen. Aangezien ik nog nergens screenshots heb gezien of ervaringen heb gelezen, doe ik wel de aftrap.

Bij het openen van AirPort Utility valt meteen op dat het Base Station 2 ID’s heeft (één voor 2.4 GHz en een andere voor 5 GHz). Ook is bij deze versie direct te zien welke printers zijn aangesloten via USB.

Een nieuwe functionaliteit is ‘Guest Network’. Eenvoudig te activeren door een vinkje te zetten, het gastnetwerk een naam te geven en eventuele beveiliging te regelen. Erg handig al je regelmatig gasten op je netwerk hebt die je niet je hoofdwachtwoord wilt geven of op de AirDisk wilt hebben.

MobileMe is keurig geïntegreerd in het geheel. Jammer dat AirPort Utility niet het wachtwoord uit Keychain haalt (bij het wijzigen van je MobileMe-wachtwoord moet je dit dus zowel in System Preferences als AirPort Utility handmatig aanpassen). Deze functionaliteit werkt verbluffend goed nadat je Back to My Mac hebt geactiveerd.

De logs van de AEBS zijn ook uitgebreider dan de vorige versie. Je ziet nu in een oogopslag op welk protocol de verschillende clients draaien en voorheen de snelheid van je netwerk onderuit haalden.

Ook nieuw bij de logs is het ‘Client ID’ waardoor de Base Station duidelijk laat zien welke clients er verbonden zijn. Dat betekent dus geen uitzoekwerk meer met MAC-adressen en bijbehorende hardware. De AEBS noemt de clients simpelweg bij naam.

Al met al zeer keurige updates waarvan een groot deel ook op de oudere modellen werkt middels firmware 7.4.1. Simultaneous Dual-Band heeft mij overtuigd om het voorgaande model te vervangen door de huidige versie.

Bijdrager
    Lord Palf

Bedankt voor deze nuttige informatie, mijn exemplaar is ook onderweg. Nu heb ik vast een sneak preview gehad:D

Bijdrager
    mymac

Simultaneous Dual-Band heeft mij overtuigd om het voorgaande model te vervangen door de huidige versie.

Precies, ook bij mij is dit de reden voor het vervangen van mijn huidige AE. Hij is als het goed is zo meteen binnen! 8)

Bijdrager
    Koetjesreep

Jij bent dus snel over te halen :P

Bijdrager
    mymac

Hij is binnen!

Zometeen naar huis (nu op de zaak) om het eens uit te testen, heb nog wel wat vragen voor mezelf die ik beantwoord wil zien namelijk.

Bijdrager
    Martijn Snels
    ”mymac”

Hij is binnen!

Zometeen naar huis (nu op de zaak) om het eens uit te testen, heb nog wel wat vragen voor mezelf die ik beantwoord wil zien namelijk.

Voor thuis vind ik ’t een beetje overdone om een nieuwe aan te schaffen. Op kantoor zou het wel handig zijn voor klanten die op bezoek komen.

Bijdrager
    mymac

Je mag het overdone vinden, maar ik vind het wel fijn om met mijn iPhone en oude iMac zónder 802.11N op internet (via WiFi) te kunnen, waarbij m’n MBP en Xbox (aangesloten op een Airport Express) gewoon op 802.11N zitten.

Bijdrager
    mymac

Oké hier een update:

Het aansluiten ging zoals verwacht zonder problemen en het opzetten van het netwerk evenzo.

Wat ik me af vroeg was:

1: Kan je, omdat er een 2,4Ghz en een 5,0Ghz ‘verbinding’ is, alsnog alle computers binnen het netwerk zien en bereiken?
    2: Kan je AirTunes gebruiken op een oude 802.11b/g Airport Express vanaf je Mac die op 802.11n (5,0Ghz) draait?

1: Alle computers/Airport Express stations zijn gewoon zichtbaar en bereikbaar zoals het normaal gesproken in één netwerk is, ongeacht het type Airport kaart in je Mac of in de Express stations.
    2: AirTunes werkt dus prima. Ik kan gewoon muziek afspelen op de speakers in de woonkamer via de Airport Express 802.11b/g en tegelijkertijd muziek op de Airport Express 802.11n vanaf de MBP die op 5,0Ghz draait natuurlijk. Andersom werkt het natuurlijk ook: muziek afspelen vanaf iTunes op de iMac met 802.11b/g kan via AirTunes prima naar de Airport Express 802.11n.
    iTunes bedienen met de ‘Remote’ app op je iPhone/iPod Touch kan eindelijk! Je kan met beiden bibliotheken verbinding maken en ze dus ook ‘tegelijk’ bedienen, mocht je verschillende muziek in je huis willen afspelen. Ook hier maakt het dus niet uit of het 802.11b/g/n is.

Conclusie van de nieuwe Airport Extreme Simultaneous Dual-Band:

Topproduct! Alle apple spullen in huis zijn volledig met elkaar geïntegreerd. Alles werkt op z’n maximum snelheid, maar communiceert wel met de rest. Dit huis is dus netwerk-technisch helemaal af!
    Om terug te komen op de reactie van Martijn Snels: Wat is er ‘overdone’ aan een goed werkend netwerk?

Bijdrager
    CalmCruiser

Hoi, vandaag wezen shoppen naar de nieuwe AE, nog niet beschikbaar in mijn stadje…… jammer!

Wel een vraagje, welke netwerkspeed haal je nu met 5gig? (via netwerkmonitor)

Bijdrager
    Koetjesreep

@ mymac, wat jij allemaal zegt, doe ik gewoon met mijn oude express en extrem (beidde N)

Bijdrager
    mymac
    ”Koetjesreep”

@ mymac, wat jij allemaal zegt, doe ik gewoon met mijn oude express en extrem (beidde N)

dus jij zegt nu dat niemand een nieuwe Extreme nodig heeft en dat ‘Dual-Band’ geen nieuwe functie is?

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”mymac”
    ”Koetjesreep”

dus jij zegt nu dat niemand een nieuwe Extreme nodig heeft en dat ‘Dual-Band’ geen nieuwe functie is?

Lekker zinvolle discussie zeg! Iemand nog een antwoord op mijn vraag…… “Wel een vraagje, welke netwerkspeed haal je nu met 5gig? (via netwerkmonitor)”

Bijdrager
    mymac

@ CalmCruiser

klopt, maar het is jammer dat iemand zo’n reactie post door het niet goed lezen van mijn verhaal. Anyway, ik begrijp niet hoe je dat kan zien eerlijk gezegd. ‘via netwerkmonitor’ > hoe kom ik daar?:oops:

Bijdrager
    sven-
    ”mymac”

‘via netwerkmonitor’ > hoe kom ik daar?

Activiteitenweergave –> (tabblad) Netwerk.

Bijdrager
    CalmCruiser

Goeie vraag, ik start mijn apps vaak via Spotlight, ik type daar network utility. Daar op het eerste tabblad “info” kun je de netwerkadapter selecteren. De tweede optie Network Interface (en1) is de draadloze kaart in je Mac, daar kun je sneldheid van aflezen via “Link Speed”

Bijdrager
    mymac

Aha nu zie ik het ja. Mijn verbindingssnelheid is 270Mbit/s, en 130Mbit/s op het andere, niet 5,0Ghz n netwerk.

Ja ik open eigenlijk ook 9 van de 10 keer alles via spotlight, van app tot doc want het is zó veel sneller:)

Bijdrager
    CalmCruiser

Thx, dat was wat ik wou horen!! Kep hem in bestelling, de AE, bedoel ik, nu weet ik wat ik kan verwachten. Top!

Bijdrager
    Ross

Ik had vorige week ook al mijn bevindingen geplaatst, maar niet zo mooi als jou :D

Ik heb even 2 vragen aan jou. Heb jij op 5 ghz geen problemen? Ik kan gewoon connecten op 5 ghz, maar hij valt op een gegeven moment weg. Ik heb dan een volle airport teken, maar geen internet of netwerk connectie.

Verder heb ik geen tabblad guest network. Heb wel alle updates. Moet ik de cd soms installeren die erbij zit?

Bijdrager
    Hailstorm

Geen enkel probleem met 5 GHz, valt nooit weg en is uitermate stabiel.

Kijk even in je Software Update of AirPort Utility 5.4.1 voor je klaarstaat (of open AirPort Utility en check daar voor de update). Daarmee krijg je waarschijnlijk de ‘Guest Network’-tab.

Bijdrager
    –help

Ik vind het een goede zet van Apple zo een apparaat, nu kan je tenminste je 802.11N apparatuur op de 5Ghz band draaien, en de 802.11G op 2,4Ghz ! Ik heb om dit te bereiken thuis 2x een airport express naast elkaar in de meterkast, maar dit is natuurlijk vele malen prettiger:) (je mist wel hier natuurlijk je Airtunes … maar daarvoor is het een Extreme natuurlijk)

Bijdrager
    Ross
    ”Hailstorm”

Geen enkel probleem met 5 GHz, valt nooit weg en is uitermate stabiel.

Kijk even in je Software Update of AirPort Utility 5.4.1 voor je klaarstaat (of open AirPort Utility en check daar voor de update). Daarmee krijg je waarschijnlijk de ‘Guest Network’-tab.

Had ik inderdaad wel. Ik ben er wel achter dat als je de TC op brugmodus zet, dan heb je geen guest tabblad.
    Draai jij op de nieuwste firmware voor de time capsule?

Bijdrager
    Hailstorm

Ik draai alles op de nieuwste firmware en updates. Let wel: ik heb een AirPort Extreme, geen Time Capsule.

Bijdrager
    Ross

ik vandaag een nieuwe gekregen. Zelfde euvel 5Ghz valt gewoon weg. signaal 100%. Internet weg.
    Wachten op update denk ik.

Bijdrager
    Matterhorn
    ”mymac”
    ”Koetjesreep”

Ik heb zelf het vorige model Airport Extreme en deze staat ingesteld op N en b/g (voor windows computers)
    Wat is er nu nieuw?

Dit kan ik verder kiezen

Bijdrager
    Ricksel

Ik heb vandaag ook een Airport extreme gekocht!

Alleen ik heb de optie gast netwerk niet… weet iemand daar iets op?!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.