23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    polansky

Ervaringen Affinity Publisher?

Zijn er hier mensen die Affinity Publisher uitvoerig hebben getest en die het kunnen vergelijken met Adobe Indesign?

Ik zag dat Affinity Publisher binnenkort uit zijn Beta komt, maar voordat ik overstap en probeer (lees tijd erin steek), wil ik graag ervaringen horen. Vooral met betrekking tot het maken van compatible PDF bestanden.

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Bijdrager
    pruus

Ik gebruik de beta al een tijdje. Wordt steeds beter. Nog snel de beta downloaden en testen. Ik kreeg vanmiddag de mail dat 19 juni de Publisher gelanceerd wordt.

Bijdrager
    polansky

Dank voor de links!
    Ik had me ooit al wel ingeschreven op die Beta en voor die 4 tientjes kun je geen bult vallen, zelfs als het niets blijkt te zijn.
    Zojuist gebruik gemaakt van de aanbieding. Toch maar eens gaan proberen dan. Eerst maar even met wat kleine projectjes die geen brood eten.

Bijdrager
    Roosje

Ook ik gebruik de beta al een tijdje. Kreeg tussentijds steeds een update. Werkt voor mij naar volle tevredenheid. Kreeg ook per mail het aanbod om met 30% korting voor 19 juni 2019 in te schrijven op de eerste versie. Ga ik zeker doen. Kan daarna met een gerust hart alles van Adobe weggooien.

Bijdrager
    pruus

Dat er maar velen zullen volgen. Een prima pakket die de schoolbanken net uit komt. Ik verwacht hier echt veel van.

Bijdrager
    tjapie

Dat er maar velen zullen volgen. Een prima pakket die de schoolbanken net uit komt. Ik verwacht hier echt veel van.

Wat verwacht je ervan?

Bijdrager
    Roosje

Heb me inmiddels ingeschreven. Mijn ervaring  is dat Affinity Publisher net zo goed is als Adobe InDesign 1.5. Dat was toen voor mij het moment om Quark XPress te verlaten. Nu maar hopen dat grafisch Nederland en ook hun ontwerpers Affinity Publisher een kans willen geven.

Bijdrager
    pruus

<p class=”cite”>tjapie op 4 juni 2019 om 13:49</p>

Wat verwacht je ervan?

Dat velen ontwerpers InDesign zullen overslaan. Niet alles werkt top in Affinity Publisher, maar de ondersteuning is super. En wie weet wordt jouw toevoeging in een volgende versie ingebouwd. Door de lange beta-tijd is het pakket al stabiel. Het zal dus marktaandeel van Adobe gaan afsnoepen. Dat verwacht ik.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Roosje op 4 juni 2019 om 10:46</p>
    Kan daarna met een gerust hart alles van Adobe weggooien.

Totdat je een oud bestand moet openen.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is het grootste ding vooralsnog bij elke overstap.

Duizenden bestanden in niet compatible formaat.

Vrijwel elk bestand heb ik echter ook altijd in PDF-formaat bewaard, en gelukkig gaat Publisher daar netjes mee om. Dus in veel gevallen is daar een mouw aan te passen.

Bijdrager
    polansky

Precies dat is wat mij nog niet echt over de streep kan trekken om er ook daadwerkelijk mee an de slag te gaan.

Bijdrager
    interFACE

KarelWillem op 5 juni 2019 om 09:12
    Duizenden bestanden in niet compatible formaat.

Dat viel destijds (lees: transitie van Xpress naar indesign) reuze mee. Heb welgeteld toen 2 keer iets moeten ombouwen.

Bijdrager
    tjapie

PDFs doet Publisher inderdaad vrij aardig.

Bijdrager
    Roosje

Adobe Photoshop en Illustrator kan je importeren in Affinity Photo en Designer. Ik verwacht dat je straks Adobe InDesign ook kan importeren in Affinity Publisher. Tot op heden heb ik alle documenten van Adobe kunnen omzetten naar Affinity.

Bijdrager
    KarelWillem

…Ik verwacht dat je straks Adobe InDesign ook kan importeren…

Ik kan je met een gerust hart verzekeren dat je daar zeker niet op moet rekenen.

Bijdrager
    Shmoo

Adobe Photoshop en Illustrator kan je importeren in Affinity Photo en Designer. Ik verwacht dat je straks Adobe InDesign ook kan importeren in Affinity Publisher.

Hohohoho wel een kantrekening. Zolang het eenvoudige documenten zijn ja. Zodra je in een Photoshop of Illustrator document een functie gebruikt die Affinity niet beschikt (meestal om het een eigen ontwikkelde Adobe feature is) dan loop je tegen een tal van problemen aan maar voor ene groot scala een dingen kun je het wel relatief eenvoudig uitwisselen want heel erg veel van de functionaliteit in dit soort apps komt gewoon van Open Source modules die iedereen in hun app kan stoppen.

Voorbeeld: De Variabele Width Stroke in Illustrator. Daar kan Designer helemaal niets mee omdat je een vergelijkbare functie in Designer met een Brush moet maken. Dit is de reden waarom ik op dit moment Illustrator illegaal op mijn Mac mini heb draaien.

Voor mensen die Designer en Photo hebben gekocht. Er staan updates ( 1.7 ) klaar in de MAS.

Bijdrager
    Brims

Ik ga wel over stappen! Dan maar met vele hobbels. Maar ik voel me echt een melkkoe van Adobe. PDF bewerken kan met Foxit PhantomPDF.

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>Brims op 6 juni 2019 om 08:22</p>
    Ik ga wel over stappen! Dan maar met vele hobbels. Maar ik voel me echt een melkkoe van Adobe. PDF bewerken kan met Foxit PhantomPDF.

Of Publisher of Designer (enkele pagina). Of PDF Expert. Kan allemaal.

Maar ik zoek nog een goede alternatief voor Acrobat Pro als het gaat om eindcontrole voor drukwerk. Dit is om te checken of er geen RGB en/of onjuiste steunkleuren in zitten en ook resoluties van afbeeldingen moeten voldoen aan specs van de drukkerij. Als iemand dat weet, graag. Ik gebruik Acrobat alleen daarvoor, al die andere features binnen Acrobat gebruik ik niet.

Bijdrager
    olbo

Maar ik zoek nog een goede alternatief voor Acrobat Pro als het gaat om eindcontrole voor drukwerk. Dit is om te checken of er geen RGB en/of onjuiste steunkleuren in zitten en ook resoluties van afbeeldingen moeten voldoen aan specs van de drukkerij. Als iemand dat weet, graag. Ik gebruik Acrobat alleen daarvoor, al die andere features binnen Acrobat gebruik ik niet.

Dat is ook een kwestie van netjes werken. Als je een afbeelding plaatst, zorg meteen voor de juiste kleurruimte en resolutie. En vergeet je het een keertje, dan converteert de drukker dat wel (kort door de bocht). Voor steunkleuren is het wel handig om te kijken of alles meeloopt met een bepaalde PMS kleur!

Bijdrager
    KarelWillem

Eigenlijk is het wel een noodzaak om dat grotendeels al in je programma te hebben.

Hoe netjes je ook werkt, je kan ook altijd ergens een foutje maken.

Of een font-probleem hebben, tekstoverloop dat je over het hoofd ziet, etc.

Bijdrager
    Blieper

Wellicht handig om de aankondiging nu te bekijken van Affinity

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.