16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Moderator
    Poezenbeest

Ervaring: veel problemen weg na verse installatie OSX

Nu ik bijna een jaar bezig ben met mijn iMac 24″ op Leopard, stapelen de problemen zich een beetje op… ik krijg de meldingen, waarover ik hier op het forum lees allemaal. iTunes, die niet meer met de AirPort Express wil verbinden door een of andere onbekende fout, Transmission, die met moeite de 100 KBps haalt, Safari, die er bij een beetje moeilijke site uitklapt, TimeMachine die om de haverklap schrijffouten heeft, EyeTV dat geen EPG-gegevens kon ophalen, noem maar op…. Ik was het goed zat, zeker toen de verbinding met mijn AirPort Express helemaal wegviel en ik alleen nog maar op het netwerk van de buren kon.

Tijd dus voor een harde aanpak en een grondige revisie van mijn software. Eerst handmatig alle documenten weggezet op een externe HD, vooral de gebruikersmappen als Muziek, Documenten, Afbeeldingen en nocg wat custom mappen waren belangrijk. Daarnaast heb ik verder alles weg gemikt, dus ook gebruikersbibliotheken, systeembibliotheken, programma’s, widgets, hulpprogramma’s en de hele rmbam er omheen. Logisch, want van programma’s heb ik een installatieschijf of een installatiebestand en de rest is gewoon van internet af te plukken.

Omdat ik een van de eerste nieuwe iMacs had vorig jaar, heb ik er nog Tiger bijgekregen met een upgrade naar Leopard, dus eerst Tiger gedraaid. Ik heb Tiger niet laten updaten, omdat Leopard er toch overheen gaat en dat dus zonde van de tijd is. Leopard uiteraard wel de updates laten draaien en toen had ik dus een brandschoon systeem.

Voor mij is mijn muziek belangrijk, dus daar eerst mee begonnen. Niks geen oude bibliotheken geïmporteerd, maar gewoon met sleuren en pleuren alle bestanden artiest voor artiest van mijn oude muziekmap, naar het scherm van iTunes gesleept. iTunes maakt wel een nieuwe bieb aan en stopt alles wel mooi weg in mapjes. Was meteen een mooi moment om eens wat troep uit de bibliotheek te gooien. Mooi moment ook om AirtTunes even opnieuw te testen en dus moest er even een nieuw draadloos netwerk aangemaakt worden.

Daarna de programma’s. iWork heb ik hier origineel liggen, dus die was eerst aan de beurt. daarna volgden de programma’s die ik gewoon nodig heb (Photoshop, InDesign, Illustrator, XPress) en vervolgens de minder belangrijke programma’s (Transmission, Unison, Adium). Verder installeer ik voortaan alleen wat ik nodig heb. Na al deze installaties heb ik alle programma’s een testrun laten lopen en alle instellingen weer naar mijn waarden hersteld.

Documenten heb ik weer eens kunnen opschonen, alles keurig in mapjes, net als de afbeeldingen en nog wat meer van dat soort mappen. Mijn computer is dus weer eens opgeruimd. Groot voordeel is dat ik van vrijwel alle problemen af ben, die ik had. Airtunes doet het weer, Transmission haalt ondanks een onzichtbare poort gewoon snelheden die verwacht mogen worden, Safari draait als nooit tevoren en ook mijn EPG doet het ineens weer… Helaas is de bestandsoverdracht bij Adium nog steeds een drama.

Wat ik met dit verhaal even wil aangeven, is dat het opnieuw installeren op zich nog steeds een oplossing voor veel problemen is. Hoewel de aloude tip tegenwoordig minder in trek is, werkt het dus nog steeds. Ik heb er bewust voor gekozen om niet met TimeMachine te werken, omdat ik dan al mijn oude troep weer terugzet en ik niet zeker weet waar het probleem zat. Na deze ervaring raad ik mensen dan ook aan om eens een complete revisie van de software en bestanden te overwegen. In mijn geval scheelde het echt.

Moderator
    unSOUND

Waarom velen het schoon installeren afraden, is omdat het valt onder de categorie “met een kanon op een mug schieten”. Alle problemen die jij noemt hebben te maken met de internet-verbinding, dus op zich is het probleem vrij beperkt tot een bepaald gedeelte van OS X. Vaak zijn dergelijk dingen vrij eenvoudig op te zoeken, en daarom is het grijpen naar een clean install dan wat overtrokken. En sinds Apple de “Archiveer & Installeer” optie heeft, is een clean install niet meer nodig. Deze vorm van installeren vervangt immers je OS X, maar met behoud van alle software en bestanden. En aangezien de problemen zich zeer waarschijnlijk in OS X bevonden, had een archive & install dus vrijwel zeker ook gewerkt, en had je niet alles opnieuw hoeven te installeren… Dat is mede de reden waarom een clean install zo weinig meer wordt geadviseerd.

Ik heb Tiger niet laten updaten, omdat Leopard er toch overheen gaat en dat dus zonde van de tijd is.

Op zich is dit wel link, aangezien Apple nadrukkelijk adviseert om eerst te updaten naar 10.4.11, omdat die het systeem optimaliseert voor de update naar Leopard.

Niks geen oude bibliotheken geïmporteerd, maar gewoon met sleuren en pleuren alle bestanden artiest voor artiest van mijn oude muziekmap, naar het scherm van iTunes gesleept.

Lijkt makkelijk, maar je bent wel al je playcounts en andere informatie kwijt, evenals in sommige gevallen je album-art.

Documenten heb ik weer eens kunnen opschonen, alles keurig in mapjes, net als de afbeeldingen en nog wat meer van dat soort mappen. Mijn computer is dus weer eens opgeruimd.

Dit is natuurlijk ten alle tijden mogelijk, daar hoef je geen clean install voor hoeven doen.[/quote]

Bijdrager
    sypie

Ach, het houdt je van de straat en je gaat je vrouw een avond lang niet vervelen, dat is nog het belangrijkste denk ik.

Bijdrager
    Erik Joling
    ”Zerk”

Ik heb er bewust voor gekozen om niet met TimeMachine te werken, omdat ik dan al mijn oude troep weer terugzet en ik niet zeker weet waar het probleem zat.

En waar zat het probleem dan?

Moderator
    Pete.Z

Exact de reden waarom er een Archiveer & Installeer optie is,die doet exact wat jij nu beschrijft,zonder dat je je zorgen hoeft te maken over documenten en programma’s.

En mappen opruimen kan natuurlijk altijd,ook zonder verse install.
    Maar goed,je systeem loopt weer,je ben blij,dus wat zeuren we? :wink:

Bijdrager
    bartje

Dus een archive & install kan ik zonder problemen en documentenverlies draaien? Alles wat in programmas – muziek – film – afbeeldingen- documenten – downloads etc staat blijft er met een grote zekerheid gewoon op staan? Ook als ik vanaf Leopard eerst met de DVD van Tiger moet beginnen? Worden alle preference bestanden en plist’s weer vervangen?

Trouwens, de topic titel zegt: “Veel problemen weg..”, nog niet alles dus?

Bijdrager
    Oppie

Nee. het probleem met de kredietcrises is er nog…:wink:

Bijdrager
    bartje

:mrgreen:

Ik heb ook maar eens Archiveer & installatie gedaan. iSync kreeg ik met geen mogelijkheid meer werkend met iCal. Dit werkt weer. Hoop ik ook weer af te zijn van plotselinge programma stopt e.d. Nou nog eens updaten…

Bijdrager
    joasdekker

Hij heeft het er over dat de bestandsoverdracht bij Adium nog steeds drama is.

Bijdrager
    Frans

Het voordeel van een clean install vind ik wel dat je er dan zeker van bent dat er geen oude meuk van het oude systeem kan opspelen. Ik heb ook een keer ‘ archive and install’ gedaan en zodra er iets vreemds gebeurt heb ik wel zoiets van: zie je nou wel, had ik maar.
    Een clean install haalt ook gelijk alle twijfels weg.

Frans

Moderator
    Poezenbeest

Na de post van unSOUND ben ik eens gaan kijken, maar ik zit te liegen…. had Tiger wel laten updaten… kwam de combo tegen in de ontvangen packages…Verder had ik ook het idee dat er een aantal programma’s in het verleden wat sporen hebben achtergelaten, die het probleem veroorzaakten en ik zelfs met activiteitenbeheer ook geen oorzaak kon vinden.

Verder ken ik inderdaad de optie archief en installeer, maar ja, het is ook een gevoelskwestie en het probleem zat zo diep, dat ik het niet kon vinden in de internet-instellingen. Laten we zeggen dat ik niet met een kanon op een mug heb geschoten, maar dat ik een halve meter grond uit mijn tuin heb gegraven om van een hardnekkig zevenblad af te komen…

Ik heb ook eigenlijk voor deze manier gekozen omdat ik met deze manier bekend ben en het meteen de gelegenheid was voor een schoonmaak. Natuurlijk een drog-argument om niet te kiezen voor een archiveer en installeer, welk advies ik ook eigenlijk zou moeten ondersteunen.

Bijdrager
    MouseMighty

Een clean install dat is…dat is…dat is ook gevoel.. dat kan je niet…niet ..dat kan je niet uitleggen! Ik doe ook altijd hop alles eraf, klaar formateren en nieuw systeem. In de loop der tijd heb ik wel gelleerd wat belangrijke info is om te backuppen/op te schrijven.

Bijdrager
    joasdekker
    ”Oppie”

Nee. het probleem met de kredietcrises is er nog…:wink:

Zal wel makkelijk zijn; een clean install in de Amerikaanse regering en de hele kredietcrisis bestaat niet meer :P

Bijdrager
    maikel22

Ik heb mijn thuismap een naam gegeven die ik eigenlijk wil veranderen. Kan je die nog veranderen als je een ‘Archiveer en installeer’ installatie doet?

Tis erg irritant namelijk

Bijdrager
    Oppie

Nee, dat kan niet.
    Maar misschien heb je hier iets aan: http://www.macworld.com/article/132693/2008/03/changeshortusername.html

Moderator
    unSOUND

In Leopard is het wat makkelijker geworden, in Tiger moet het nog met een omweg, of met andere software. Zie ook de F.A.Q.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1411277#1411277

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.