4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    adb1973

Ervaring met M9T 2TB in Mac mini: let op!

Een jaar geleden heb ik twee 2TB schijven in mijn Mac mini 2012 gezet, afkomst uit de Seagate Backup Plus Slim, (toen een stuk) goedkoper dan de officiële interne schijven en het ging tenslotte om hetzelfde type dus waarom niet?

Na een jaar gebruik wil ik hier toch waarschuwen voor complicaties en roep anderen op te reageren, vooral ook of er een verschil is tussen de schijf voor intern gebruik en de versie die uit de externe behuizing komt, een echt alternatief voor de schijven lijkt er niet te zijn. Ik heb tenminste geen 9.5mm schijven van 2TB gevonden die in een mac mini passen in een RAID opstelling.

Het begin.
    Snel na de installatie merkte ik al dat de schijf kleine piepjes en chirpjes maakte, het klonk heel anders dan de befaamde ‘tik des doods’ van kapotte schijven en leek niet verontrustend. De performance van de RAID set in de mac mini was zelfs super te noemen.

En nu:
    Het blijkt dat de schijf de lees/schrijfkoppen extreem veel in de parkeerstand zet. Daardoor loopt de zogenaamde LoadCycle enorm snel op, na een jaar nu bijna 500.000 keer(!) de schijven zijn ontworpen voor ongeveer 600.000 keer blijkt uit de documentatie. 500.000 in een jaar is dus onacceptabel hoog/slecht voor de schijf. Dat gedrag heb ik onder OS X nog op geen enkele manier (blijvend) kunnen verhelpen. Als iemand een werkend idee heeft hoor ik het graag. (Linux met een opstartscript en hdparm wel, maar ik werk natuurlijk onder OS X).

Schijftype: ST2000LM003 HN-M201RAD
    Firmwareversie: 2BC10007

Meer over dit (zeker niet unieke) probleem:

Samsung M9T 2TB Notebook Hard drive intermittent chirp / squeak sound (disabled APM, it still occurs) from techsupport

http://lauri.vosandi.com/2014/12/seagate-m9t.html
    http://mckinlay.net.nz/hdapm/

Onder Linux lukt het om de via hdparm het apm en het aam level te veranderen, de M9T onthoudt echter alleen de waarde van het AAM (acoustic management) na een reboot. Onder OS X heb ik geen tools gevonden die dit kunnen (maakt opstartscript lastig/onmogelijk?).
    HDAPM tooltje werkt niet, al is dat ontworpen om precies te doen wat moet.

Ik zelf overweeg de schijven weer in hun externe behuizing te plaatsen en dan maar via USB3 te gebruiken, er is vooralsnog geen firmware update en voor zover ik weet zijn mensen met Seagate Helpdesk ook niet verder gekomen. Het lijkt me overigens garantie overigens vervalt als je hem uit de externe behuizing haalt maar zeker weten doe ik dat niet.

Moderator
    Night

Waarom probeer je geen 7 mm Solid state drive van bv. Mercury?

Bijdrager
    adb1973

Heb ik naar gekeken maar 2TB x 2 = 4TB voor ongeveer 200 euro, ssd in die formaten is onbetaalbaar, 1 tb is het overwegen waard overigens, in de mini gaan overigens schijven van max 9.5 mm, maar kleiner is beter denk ik idd.

Bijdrager
    Jan

Ik heb ook een M9T in een mac mini gezet onder OSX 10.6.8. Nooit rare geluiden gehoord.Wel is het zo dat de load cycle count inderdaad oploopt met ongeveer 1 per minuut. HDAPM werkt inderdaad ook niet bij mij.
    Nu had ik één schijf met FW 2BC10003 in de machine en één schijf met FW 2BC10007 (in externe behuizing voor backups).
    Onlangs heb ik beide schijven verwisseld en is de oude schijf nu backup en draait bijna nooit meer.
    Hiervoor heb ik er een samsung schijf HM320JI in gehad en ook een Seagate 500Gb schijf en nog een Toshiba MQ01ABD100. Die schijven hebben nu een ander doel en zijn ook min of meer in ruste.Allemaal hebben ze ongeveer 60x zo veel load cycles als bedrijfs uren.
    Die schijven zijn allemaal in hezelde systeem en min of meer op dezelfde manier gebruikt. het systeem staat het grootste deel van de tijd idle,en wordt als HTPC gebruikt en als centrale opslag voor bestanden /muziek /fotos.
    Zeker geen specifiek M9T probleem dus, die hoge load cycle count, maar meer iets van schiven die eigenlijk voor Windows geconstipeerd zijn.
    Het originele schijfje van mijn mac-mini had 60Gb en een apple logo erop. deze heeft een load cycle count van 5 per uur.
    Nu de oplossing : Ik laat iTunes gewoon muziek afspelen en als het stil moet zijn draai ik het volume op nul.
    Dit werkt zeer goed met lossless bestanden en minder goed met MP3’s. de load cycles dalen bij lossless files naar 1 per uur.MP3 files zijn zó klein dat er heel af en toe wat disk access nodig is en dan speelt het weer een hele tijd ,waardoor de schijf in standby gaat en zijn kop parkeert.
    Lossless files zijn veel groter en houden de schijf constant bezig ,die denkt er niet over om zijn kop te parkeren.
    De temperatuur van de schijf is wel ongeveer 1 graad hoger op deze manier.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.