5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    /dev/enschede

Ervaring met Fink

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar ervaringen over Fink. Ik heb met name 2 vragen:

– In hoeverre past Fink bestaande functionaliteit van het OS aan?
    – Kan ik Fink makkelijk verwijderen of kruipt Fink overal in allerlei directories?

Groeten!

Bijdrager
    Buzz

Fink installeert zijn software onder de directory /sw. De Fink Commander kan je in /Applications plaatsen. Verder doet Fink zelf helemaal niks met bestaande functionaliteit van het OS. Je kan er gerust eens mee gaan spelen. Het is bij mij al jaren één van de eerste programma’s die ik installeer op een schone Mac.

Bijdrager
    koen

Ik zou een beetje oppassen met FinkCommander. Dit is al jaren niet meer bijgewerkt, en werkt niet altijd helemaal goed met de meest recente versies van Fink zelf. Wanneer je wat ervaring hebt in de Terminal kun je dat beter doen. Je kunt met fink wel nieuwere versies van *nix programma’s in het OS installeren, maar deze worden altijd geinstalleerd in /sw. Dus de ‘officiele’ Mac OS X versie blijft altijd intact. De enige uitzondering hierop die ik zo kan bedenken is de X window server. Wanneer je die via Fink installeert, komt die wel in de /usr hierarchie terecht.

Bijdrager
    Buzz

Veel open source software is in Fink ook al jaren niet meer bijgewerkt, en recentere versies zijn tegenwoordig vrijwel altijd zonder aanpassing gewoon van source te compileren en installeren onder OS X. Ik gebruik Fink meestal maar voor één of twee dingetjes, en vind het handig om achter de hand te hebben. Het grootste deel van wat ik nodig heb installeer ik gewoon van source.

Bijdrager
    Bloemert

Ik gebruik MacPorts al een tijdje (voorheen darwinports) en ben daar erg tevreden over.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.