24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Bergbewoner

Ervaring met DSRLR met HD video

Wie heeft er ervaring met de Nikon D90 of met de de Canon 5d Mark II.

Beide camera’s hebben HD videofuncties (D90=HD Ready) en dat is behoorlijk nieuw.

Wie heeft er al mee gewerkt en eventueel ook werk online staan?

En hoe is de koppeling met de Mac? Ik dacht dat de video’s in MOV beschikbaar komen?

Bijdrager
    Mefait

Wat de 5D Mark II betreft, volgens mij is deze nog niet verkrijgbaar maar dat zou ik fout kunnen hebben. Op dpreview vind je heel wat informatie over de 5D en ook wat HD video samples. Ook Vincent Laforet heeft een preproductiemodel in handen gekregen en zijn materiaal en commentaar staan op zijn site. Over de D90 weet ik helaas erg weinig.

edit: Op dpreview is te lezen dat de output een .mov is met H.264.
    edit2: Ook een review van de D90 op dpreview.

Bijdrager
    Volkie
    ”Mefait”

Wat de 5D Mark II betreft, volgens mij is deze nog niet verkrijgbaar maar dat zou ik fout kunnen hebben. Op dpreview vind je heel wat informatie over de 5D en ook wat HD video samples. Ook Vincent Laforet heeft een preproductiemodel in handen gekregen en zijn materiaal en commentaar staan op zijn site. Over de D90 weet ik helaas erg weinig.

edit: Op dpreview is te lezen dat de output een .mov is met H.264.
    edit2: Ook een review van de D90 op dpreview.

Je verhaal klopt volledig, ik heb hem in bestelling staan (de 5dmII), Canon geeft aan dat hij in November leverbaar word.

Bijdrager
    Fraser

Waarom zou je nou in godsnaam filmen met een reflexcamera vraag ik me af??!

Bijdrager
    rrkramer

gewoon, omdat het kan

Bijdrager
    Mefait

Nou dat is heel simpel, een spiegelreflex camera heeft een grotere sensor dan de meeste videocamera’s. Oftewel je kan veel beter met scherptediepte werken door deze grotere sensor. En je kan er ook nog eens mee fotograferen.

Bijdrager
    mark-a-mac

Ik zie de filmfunctie als ‘leuk voor erbij’. De meesten onder ons zullen bij HD-filmen toch ook geluid willen opnemen op een fatsoenlijke manier en willen een zoomlens met motor. En HD opnemen met H.264 levert je natuurlijk matige nabewerkingsmogelijkheden op omdat je dan de kwaliteit om zeep helpt door het decomprimeren en vervolgens weer comprimeren.

Bijdrager
    sanius

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me een coole feature als je als fotograaf wilt gaan stoeien met beweging en zodanig jezelf ontwikkeld tot filmmaker. Daarnaast is het een goedkope manier om 2 in 1 te krijgen, een professionele fotocamera en een filmcamera waar je vervolgens andere objectieven op kunt plaatsen.

Wat betreft audio, de 5D Mark II neemt ook audio op via lineair PCM.

Ik weet niet of de beelden te sterk gecomprimeerd worden, maar als het maar niet interlaced is. Jammer dat de beelden worden gecomprimeerd, maar H.264 levert een best mooi resultaat.
    Hier heb ik 2 voorbeelden gevonden voor de 5D Mark II
    http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp#samples

Bijdrager
    acb
    ”mark-a-mac”

Ik zie de filmfunctie als ‘leuk voor erbij’. De meesten onder ons zullen bij HD-filmen toch ook geluid willen opnemen op een fatsoenlijke manier en willen een zoomlens met motor. En HD opnemen met H.264 levert je natuurlijk matige nabewerkingsmogelijkheden op omdat je dan de kwaliteit om zeep helpt door het decomprimeren en vervolgens weer comprimeren.

Volgens mij ben je niet helemaal op de hoogte… Mensen die met een Dslr willen filmen die zouden juist vaste lenzen willen hebben. Een dergelijke camera zou misschien alleen in films / commercials gebruikt worden en daar is zoomen alles behalve gebruikelijk.

Bijdrager
    bartje

Kan je met die 5D ][ tijdens het filmen ook tussendoor fotograferen?:o

Bijdrager
    acb

Je kan er toch een frame tussenuit pikken? :wink:

Zal dan wel niet zo scherp zijn….

Bijdrager
    bartje

ownee dat ding heeft ook liveview:) Die vast ook te koppelen is aan een tv/beamer..
    Tijd dat ik ga sparen!

Bijdrager
    sanius
    ”bartje”

Kan je met die 5D ][ tijdens het filmen ook tussendoor fotograferen?:o

Lijkt me wel, maar waarom zou je dat willen? Als je je camera hebt opgesteld voor een shot ga je toch niet even de camera loskoppelen om sfeerbeelden van de set te schieten om vervolgens weer door te gaan met filmen?

Ik ben benieuwd of je de footage ook kunt capturen of dat je het moet downloaden via de Finder. Dus wat workflow betreft zal dit wel niet optimaal gaan, maar goed, dan koop je maar een dedicated camera.

Bijdrager
    mark-a-mac

@acb
    Niet helemaal op de hoogte: kan zijn. Maar wel iets te lang met video bezig geweest om niet te weten wat je in een camera wilt hebben. Cine/video-objectieven zijn andere dingen dan foto-objectieven, al was het alleen maar om de remote scherpstelling en sturing van de iris (let op, ik noem niet de zoom). En als ik het goed heb begrepen doet de 5DII alleen H.264. Dat is niet prof. Nog los van de ‘geluidsmogelijkheden’ die iemand ook heeft genoemd (PCM… tssssk, alsof het daarom gaat).

Overigens denk ik dat die 5DII heel acceptabel beeld kan schieten. Net als er mobiele telefoons zijn waarmee je prima kunt fotograferen. Maar om het nou meteen een HD-videocam te noemen?

Bijdrager
    acb

Maar toch is het heel interessant voor low-budget projecten. Nu al gebruiken veel camera mensen pro-35 adapters met fotolenzen op een pro-sumer hd(v) cameraatje om een lekker filmisch beeld te krijgen.

Bedoel je met remote scherpstelling een follow-focus of iets anders? Sturing van de iris wordt ook veelal gewoon op de lens gedaan dmv de ring te draaien…

Bijdrager
    mark-a-mac

@acb
    Ja, zo’n tandwielkoppeling aan een flexibele as en een ‘pookje’ om aan te draaien. En varianten ervan. Uiteraard kun je de iris gewoon met de hand verdraaien. Behalve dan op een Canon EF-lens. Ik vraag me overigens af of je het diafragma sowieso kunt regelen bij het filmen, en of de 5D niet gewoon op volle opening filmt.

Daarnaast: wie heeft er voor z’n low-budget-HD-productie nou net een 5DII met bijbehorende objectieven liggen, de hele santekraam aan statief, licht en geluid en geen geld om een HDcam te kopen of huren? Zo duur zijn die prosumercamera’s nou ook weer niet. Maar uiteraard kán je wel filmen met een 5DII. Net als dat ik foto’s kán maken met m’n Nokia. En daarvan soms best blij word.

Bijdrager
    acb

En toch zie je kleine productie bedrijfjes grijpen naar de pro-sumers met pro-adapters om een “film-look” te krijgen. Misschien moet ik er eens om gaan vragen bij Camalot… 9 van de 10 keer worden deze gewoon gehuurd.

Bijdrager
    mark-a-mac

Overigens zijn die adapters van P+S niet specifiek bedoeld om kleinbeeld-objectieven te koppelen aan je HD-cam, maar zijn ze breder bruikbaar om 35mm-filmobjectieven (Arri enz.) eraan te hangen. Nikon F en Canon EF kan ook, maar:
    als je een 35mm-objectief (film of foto) op een HD-cam zet, koppel je twee heel verschillende optische systemen aan elkaar. Het oplossend vermogen bijvoorbeeld van een 35mm-lens is doorgaans lager dan dat van een specifieke HD-cam-lens. En je krijgt dus gewoon onscherpte vanwege een ‘te slecht’ objectief (nou ja, te slecht aangepast…). Nu kan het zijn dat filmmakers dat graag willen, maar je kunt ook een pantykousje over je lens trekken of een ander soft-focustrucje toepassen.

Bijdrager
    acb

Vaseline op je lens smeren….

Bijdrager
    r bentwood

Heb even deze post doorgelezen omdat ik ook zoek naar iemand met ervaringen. Gisteren bij Calumet Rotterdam geweest ivm met ‘seminar’ over 5d mark 2. Nu blijkt dat de Hd 1020p films in .mov worden weggeschreven, maar wel een zware mac vereisen om die films realtime te kunnen verwerken. iMovie kan er niet goed mee overweg begreep ik, tenzij je eerst alles omzet naar Apple intermediate codec (ofzoiets). Lees: meer werk en grotere bestanden. De kwaliteit is wel waanzinning.
    Er is 1 andere instelling: 640x 480 vga h264.
    Vraag: is dat voldoende om internetfilmpjes mee te maken? De filmpjes die wij maken zijn vrij klein, max 2 minuten, en worden gemonteerd met imovie (=niet zo geweldige rendering/omzetting naar andere formaten heb ik gehoord)
    Bv http://www.deboomkwekerij.nl/fotofilm/3843/nieuwste-prins-voldoet-aan-kwekerswensen

Verder over de 5d II: Automatische belichting bij video, ±correctie wel mogelijk, beperkte autofocusmogelijkheid, de camera kiest uit een 4-tal diafragmawaarden en sluitertijden van 1/30 en 1/125. Door grote chip kleine scherptediepte. Audio: automatische levelcorrectie, dus als het even stiller is wordt dat gecorrigeerd. Met als gevolg toename van ruis.
    Een beeld uit een filmpje halen levert een 2mp beeld op. Tijdens filmen fotograferen is mogelijk, maar levert wel een zwart beeldje op in je film…

Bijdrager
    Schobbejak
    ”Fraser”

Waarom zou je nou in godsnaam filmen met een reflexcamera vraag ik me af??!

grotere chip, gebruik van fotolenzen (denk aan depth of field), handzaamheid in moeilijk begaanbare omgeving,
    dus waarom niet!

Bijdrager
    Schobbejak
    ”mark-a-mac”

@acb En als ik het goed heb begrepen doet de 5DII alleen H.264. Dat is niet prof.

pardon, H264 niet proffesioneel?
    De hele reeks HD cameras van Panasonic, ook de Varicam, een deel van Sony HD en HDV camera’s zijn gebaseerd op de 264-10 mpeg4 codec, De JVC en vele anderen. Van Prosumers tot Cinematography.
    Beetje bijleren misschien?

Bijdrager
    Pieterr

Nieuwe camera van Canon EOS 500D.

Full HD videobeelden
    De EOS 500D combineert hoogwaardige fotografie met de mogelijkheid om Full HD (1080p) videobeelden vast te leggen. Zodra meer beeldmateriaal op een geheugenkaart moet worden opgeslagen, hebben gebruikers de keuze uit 720P of VGA resolutie. Een HDMI aansluiting maakt het mogelijk de HD videobeelden en opnamen te bekijken op elke HDTV.

Bijdrager
    mark-a-mac
    ”Schobbejak”
    ”mark-a-mac”

@acb En als ik het goed heb begrepen doet de 5DII alleen H.264. Dat is niet prof.

pardon, H264 niet proffesioneel?
    De hele reeks HD cameras van Panasonic, ook de Varicam, een deel van Sony HD en HDV camera’s zijn gebaseerd op de 264-10 mpeg4 codec, De JVC en vele anderen. Van Prosumers tot Cinematography.
    Beetje bijleren misschien?

Da’s waar. Bijleren kan nooit kwaad. Je hebt H.264 en H.264. Geen idee wat er in de 5DII gebeurt, maar de professionelen beperken zich zo op het eerste gezicht tot AVCHD en AVC-Intra. Het is en blijft een ‘lossy’ compressietechniek, qua kwaliteit vergelijkbaar met MPEG-2. Wat natuurlijk op zich heel goed is. Maar velen in het professionele wereldje blijven toch tape gebruiken, omdat ze niet al bij de opname kwaliteit willen verliezen, hoe weinig ook (vergelijk het voor mijn part maar met de JPEG vs. RAW discussies elders). Ik vind overigens dat je prima H.264 (en JPEG) kunt gebruiken, als je maar weet wat je doet en het aantal compressieslagen in je productiepad tot een minimum beperkt.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.