6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Ervangen met middelen om de kleur van oude Macs/Apples weer te herstellen

Hallo allen,

Kunnen jullie me tips geven voor het herstellen van de kleur van oude Macintoshes en een Apple //gs? De machines en de randapparatuur ervan zijn soms behoorlijk vergeeld en voordat ik me nu helemaal op basis van een paar Youtube-video’s te buiten ga, zou ik graag contact hebben met mensen die er ook in geslaagd zijn een redelijk resultaat te bereiken.

Ik heb namelijk nogal ver uiteenlopende tips gekregen: Retrobright (waterstofperoxidecrème) plus een UV-lamp, het gebruiken van ovenreiniger en nog wat andere ideeën. Aangezien ik het vooral wil toepassen op mijn geliefde SE heb ik eigenlijk maar één goede kans, dus dan wil ik het graag goed doen.

Vriendelijke groet, en bij voorbaat dank,
    Ilja

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kijk eens hier en hier.

Gezien er al een topic over exact hetzelfde onderwerp loopt stel ik voor dat we daar verder gaan.

Bijdrager
    Shmoo

Begin er niet aan!

Gewoon accepteren dat oud plastic verkleurd want als je er zelf aan gaat lopen reinigen en met weekmakers gaat lopen stoeien dan is de kans dat het later nog lelijker wordt vele malen groter dan hoe het er ooit uit heeft gezien.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Waffle: bedankt, die had ik (dus) gemist en dat scheelt een hoop vragen.

@Shmoo
    : gezien het debat over langetermijngevolgen van Retrobright vroeg ik me vooral af of het de moeite was om er aan te beginnen. Het ‘historisch patina’ is een reden om er zeer terughoudend mee om te gaan. Maar ik heb bijvoorbeeld drie Extended Keyboards II en godmagwetenhoeveel ADB-muizen. Daar zou ik er graag eentje weer in ‘als nieuw’-conditie willen brengen (omdat ik dat oorspronkelijke grijs ook wel erg mooi vond).

Bijdrager
    Brombeer

Elk voorjaar zie je in de jachthavens verschillende eigenaren hun oudere kunststof zeilboten boenen met Commandant. Dat is er in verschillende smaken (orienteer je goed, het is mogelijk dat ook de mildste variant te agressief is) en wellicht dat er in een zeilwinkel een mooi oppepzalfje te krijgen is. Ook een automaterialenzaak kan onvermoede schatten herbergen.
    Voordeel is dat je geen algaanslag hoeft weg te werken.

Geblokkeerd
    Anoniem

@Brombeer: nou, er staat in het hokje nog een IIx-kast die er knap algig uitziet…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.