24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

Error in OSX

Hallo allemaal,

Ik ben Nick van der Aa, nieuw op het forum en zojuist geswitched naar Mac.

Erg blij mee, maar heb momenteel veel errors. Het gebeurt als ik gewoon wat surf of zelfs de mac niet eens aanraak het systeem ineens blijft hangen. Ik zie dan mijn scherm, maar kan niets aan klikken. Ook functies als ctrl cmd esc werken dan niet. Door het beeld heen of boven in beeld verschijnen hele dunnen gekleurde lijnen (die me doen denken aan de errors van de Commodore Amiga’s).

Enige optie is uitzetten en weer aan. Dit gebeurt nu bijna dagelijks. Als ik de computer geruime aan laat staan (aantal uren of een hele nacht) dan heb ik iedere keer zwart scherm. Ik hoor dat de computer nog loopt, maar ik kan dan niets meer doen om hem aan te zetten. Enige optie wederom: uit en aan zetten.

Idee wat ik kan doen?

Alvast vriendelijk bedankt! Ik hoor goede reacties over dit forum en ben zeer benieuwd:)

Bijdrager
    Koetjesreep

Welkom op het forum!
    Dit is niet zo’n leuke ervaring met de Mac.

Wat voor mac heb je? Heb je hem pas en is hij vrij nieuw? Heb je er iets extra’s in laten bouwen, videokaart, harde schijf, geheugen? Dan zou ik meteen terug gaan naar de dealer.
    Waarschijnlijk is een van de onderdelen kapot.

Verder, heb je alle nieuwe updates al geïnstalleerd (appeltje bovenin het scherm, en dan software updates)

Zoals je ziet, nog wat vragen om je beter te kunnen helpen.

Bijdrager
    Marius1976

Klinkt als een defect aan je videokaart.

Ik had ook zo’n ervaring. Mijn eerste iMac was kapot. Daar had ik toen flink de pest in. Daarna ging alles perfect, dus vervelend dit voor je… los het op, en ga genieten.

Bijdrager
    Koetjesreep

Dus even naar je dealer:)
    Wel balen dat je net zo’n machine moet treffen:(

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als de videokaart defect is zouden de verschijnselen niet optreden als je hem op 256 kleuren zet. De kwaliteit van het beeld is dan natuurlijk slecht, maar als die errors dan niet optreden is dat een bevesting dat het aan je videokaart ligt. Heb ik zelf ook eens meegemaakt bij een kennis.
    Een hardwaretest kàn dit soms detecteren maar niet altijd.
    Hopelijk brengen ze het vlug in orde.
    Een iMac openmaken en die kaart vervangen is lang niet zo eenvoudig als een tower. (PowerMac G5/Mac Pro)

Bijdrager
    Koetjesreep

Waarom treden die fouten dan niet op (wil graag het technische er achter weten :))

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Omdat er bij 256 kleuren geen grafische versnelling is door de drivers. Een defecte videokaart doet de drivers wanneer ze werken blokkeren.

Bijdrager
    Koetjesreep

Dus bij 256 word de videokaart niet gebruikt? Want anders ligt het toch aan de drivers?

Bijdrager
    1984

Bij een Mac die niet werkt zoals het hoort is te bepalen of het een software- of hardwareprobleem is. In het eerste geval zijn er ergens wat bits en bytes in de war en kun je er zelf iets aan doen, het tweede geval is er in de machine iets kapot. Wees gerust: 99 van de 100 keer is het een softwareprobleem. Ga daar dus van uit en denk niet meteen dat je Mac stuk is.
    NB: soms kan de grens tussen hard- en software problemen worden overschreden. Slecht RAM (werkgeheugen) kan daarvan de boosdoener zijn. Meestal kom je daar snel achter nadat je nieuw geheugen hebt geplaatst.

http://www.macmiep.nl/1-basisinfo.html

Bijdrager
    Koetjesreep

Alleen is hier de 99 van de 100 keer nergens op gebaseerd.
    Misschien dat de topicstarter ons wat meer informatie kan verschaffen.

Bijdrager
    nickvanderaa

ha,

veel vragen!

Het is een aluminium macbook, opgewaardeerd naar 250 Gb geheugen en 4 G Ram.

Ik heb hem tweedehands van een jongen gekocht, die had hem 2 maanden en verkocht omdat hij een 15″ wilde kopen. Ik heb dus nog volop garantie gelukkig en zal maandag eens gaan bellen.

De jongen heeft hem voor me schoongemaakt en er nieuwe OSX op gezet. MOGELIJK komt het door het volgende: (??)

Ik heb via bootcamp mijn oude Windows XP proberen te installeren (legale versie, maar bleek alleen geschikt voor mijn pc die ik destijds heb gekocht. Niet voor andere pc’s mac’s) Hier heb ik veel overlast mee gehad!

Uiteindelijk heb ik via de OSX cdrom opnieuw op kunnen starten en windows eraf kunnen gooien. Geen idee of dit er iets mee te maken kan hebben.

Wat ik nog steeds raar vind is dat wanneer mijn mac lang aanstaat hij zomaar op zwart scherm gaat, blijft lopen, maar verder niet meer te besturen valt.

Bedankt voor de vlotte antwoorden. Hopelijk kan ik SNEL gaan genieten van de MAC:)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Eerst de hardwaretest uitvoeren met de geschikte bijgeleverde DVD-schijf. Start met D ingedrukt.
    Ikzelf kon Windows niet installeren op mijn MacBook via Bootcamp, maar wel via Parallells.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Koetjesreep”

Dus bij 256 word de videokaart niet gebruikt? Want anders ligt het toch aan de drivers?

De videokaart wordt wel gebruikt, maar de drivers die voor de versnelling zorgen niet.

Bijdrager
    nickvanderaa

ik heb een osx en een applicaties schijf erbij gekregen.

Neem aan dat je bedoelt dat ik de OSX schijf opstart, de mac opnieuw opstart me D ingedrukt en zodoende een hardwaretest doe?

Bijdrager
    Koetjesreep

Die hardware test gaat weinig foutmeldingen geven waarschijnlijk. Die is namelijk heel erg slecht en merkt veel niet op.
    Ik zie dat je geheugen is verhoogd!

Ik denk dat het wel eens aan het geheugen kan liggen.
    Dit kan je zelf testen door alle geheugen ladjes te verwijderen en er 1 in te stoppen (De andere niet terug stoppen)
    Zo kan je ladje voor ladje testen.

Maar als ik jou was zou ik gewoon teruggaan naar de winkel. Laat hun het maar voor je uitzoeken. Waarschijnlijk zien zij snel genoeg of het aan het geheugen ligt.

Bijdrager
    Marius1976
    ”Mac
    ”Koetjesreep”

De videokaart wordt wel gebruikt, maar de drivers die voor de versnelling zorgen niet.

Dus in dat geval kun je net zo goed stellen dat er iets met de drivers aan de hand kan zijn. Dus dat is geen betrouwbare test. Leuk om te proberen natuurlijk, maar de uitkomst biedt geen zekerheid.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”nickvanderaa”

ik heb een osx en een applicaties schijf erbij gekregen.

Neem aan dat je bedoelt dat ik de OSX schijf opstart, de mac opnieuw opstart me D ingedrukt en zodoende een hardwaretest doe?

De OSX dvd stop je in je Macbook. Dan vraagt hij als hij geactiveerd is om een herstart. Dan klik je OK en als je Macbook opnieuw start houdt dan de D-toets ingedrukt totdat het radartje gaat draaien. Vervolgens laat je de Mac zijn werk doen.
    Maar daarnaast kan je inderdaad beter eerst de RAM-modules testen door ze 1 voor 1 eruit te halen en dan de Mac een half uurtje zo gebruiken met 1 latje erin. Als het met één bepaald latje niet goed gaat, weet je dat daar waarschijnlijk de oorzaak ligt.
    Dat je Mac op een gegeven moment “op zwart gaat”, zou te maken kunnen hebben dat hij in Systeemvoorkeuren de opdracht heeft gekregen bij Energiestand om op een gegeven moment te gaan “slapen”.

Succes in ieder geval en hopelijk is dit slechts een tijdelijke dip in je ervaring met de Mac!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Je kan ook eens het geheugen controleren met memtest of Techtool Pro. Deze laatste controleert ook de videokaart. Maar ik blijf erbij, als je in 256 kleuren die fouten niet hebt, is het de videokaart. Een vriend van mij heeft dit gehad. In de winkel zeiden ze dat zijn Mac in orde was, maar uiteindelijk moeten ze toegeven dat de videokaart defect was. Ze hebben hem toen vervangen en sindsdien heeft hij geen problemen meer gehad.

Bijdrager
    R-Flow
    ”Mac

Een iMac openmaken en die kaart vervangen is lang niet zo eenvoudig als een tower. (PowerMac G5/Mac Pro)

Sterker nog het is vrijwel onmogelijk. Op alle recente iMacs zit de kaart op het Logic Board vast gesoldeerd. Wanneer je grafische kaart defect is wordt meestal het hele Logic Board vervangen.

Moderator
    unSOUND

Het is de combinatie van de MacBook en 4 GB Ram. Er zit een fout in de huidige MacBooks waardoor dit defect kan voorkomen als er 4 GB aan Ram in zit. Terug gaan naar 2 GB zal het zeer waarschijnlijk verhelpen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Als dat zo is hebben die nieuwe MacBooks dringend een firmware update nodig.

Moderator
    unSOUND

Dat is zo. Het defect is bekend, maar een update heb ik nog niet gezien.

http://jkontherun.com/2008/12/05/aluminum-macboo/

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2006236#2006236

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Oef, gelukkig heb ik in mijn witte MacBook dàt probleem niet.
    Het lijkt dat het installeren van 4 GB RAM in de aluminium macbooks een beetje hit or miss is. Sommige geheugenmodules lijken wel te werken, anderen niet.

Bijdrager
    Pivni Pes

Gelukkig dat ik dit topic leest, ik denk dat ik de binnenkort geplande geheugen update
    maar even in de koelkast kan plaatsen.

En voor de TS, een hoop geluk gewenst met het vinden van de oplossing.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.