11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    vincent136

“Ernstig Windowslek gebruikt voor bouw botnet “

Bron: http://www.nu.nl/news/1866614/53/Ernstig_Windowslek_gebruikt_voor_bouw_botnet.html

AMSTERDAM – Een ernstig lek in besturingssysteem Windows, dat Microsoft in oktober tussentijds dichtte, wordt misbruikt voor de bouw van een zogenoemd botnet.

Daarvoor waarschuwt een analist van beveiligingsbedrijf Trend Micro. Microsoft besloot in oktober snel een update te verspreiden voor een ernstig lek in alle ondersteunde versies van Windows, nadat duidelijk werd dat cybercriminelen inmiddels kwaadaardige software verspreidden die van het lek gebruik maakt. Normaliter voert Microsoft alleen op elke tweede dinsdag van de maand dergelijke reparaties uit.

Vorige week riep het bedrijf klanten nogmaals op de update snel te installeren, omdat nieuwe wormen en Trojaanse paarden waren opgedoken die op het lek inspelen. Toch lijken veel gebruikers dat nog niet te hebben gedaan.

Botnet

Een medewerker van Trend Micro zegt tegenover Computerworld dat volgens een ‘zeer grove schatting’ al zo’n half miljoen pc’s zijn besmet door een worm die de computers aansluit bij een zogenoemd ‘botnet’. Botnets zijn netwerken van besmette computers, die door hackers kunnen worden gebruikt voor allerlei criminele activiteiten, zoals de verspreiding van spam en virussen.

Volgens Trend Micro wordt de worm inmiddels wereldwijd aangetroffen.

Bijdrager
    Franko

is dit nieuws?

hoor dit elke week:P

Bijdrager
    janhh

Het blijft raar he, kan me er eigenlijk niet eens meer boos om maken. Maar het feit dat een van de grootste en rijkste bedrijven ter wereld het niet voor elkaar krijgen om hun os, dat door 98% van de wereld wordt gebruikt fatsoenlijk te beveiligen.. Het is ook niet zo dat het niet KAN, laat ze even om zich heen kijken, start je kopieermachines maar weer eens, en kijk af bij de linux community en osx… en kopieer dan niet dom de features, maar de basis van die systemen! Je zult mij niet horen zeggen dat osx perfect is maar echt.. redmont, doe iets!

Bijdrager
    vincent136
    ”Franko”

is dit nieuws?

hoor dit elke week:P

Zulke grote beveiligingsfouten zijn wel zeldzamer, gelukkig..
    Ik vind het zo vreemd dat het grootste bedrijf op computer gebied haar zaakjes zo slecht voor elkaar heeft, afijn, daar is ook al genoeg over geschreven hier:)

Vond het wel de moeite waard om dit nieuwsbericht hier te posten. Als student journalistiek zit je 2 dagen in de week (practicum) continu in pers- en nieuwsberichten te graven.

Bijdrager
    GrizzDesign
    ”janhh”

Het blijft raar he, kan me er eigenlijk niet eens meer boos om maken. Maar het feit dat een van de grootste en rijkste bedrijven ter wereld het niet voor elkaar krijgen om hun os, dat door 98% van de wereld wordt gebruikt fatsoenlijk te beveiligen.. Het is ook niet zo dat het niet KAN, laat ze even om zich heen kijken, start je kopieermachines maar weer eens, en kijk af bij de linux community en osx… en kopieer dan niet dom de features, maar de basis van die systemen! Je zult mij niet horen zeggen dat osx perfect is maar echt.. redmont, doe iets!

Inmiddels nog maar zo’n 86% volgens mij hoor (Apple 8%?)

:innocent:

Bijdrager
    trabant

Boeie.
    Dit is een Mac-forum en een Apple Lounge.

Bijdrager
    vincent136

Jeps en daarom heb ik dit ook in de lounge geplaatst :wink:

Bijdrager
    apple_fan

en wat moeten wij met en of ander windows virus, voor de duidelijkheid de meest werken het op OS X, niet windows, en dat visus doet niks op OS X, om dat het windows code is.

Bijdrager
    vincent136

jep weet ik, het is ook alleen even ‘ter kennisgeving’. Ik las het, ik verbaasde me over het feit hoe het toch allemaal mogelijk was en plaatste het ook even hier voor de aardigheid.. zijn we nou allemaal zo anti-windows dat dit al te erg is?

Bijdrager
    Falc
    ”janhh”

Bekijk het eens van beide kanten. Dit zal blijven. Hoe lang je ook bezig zal zijn met beveiliging ergens van. Er zijn altijd knappere koppen die het wel weten te omzeilen, heel simpel. Draai een fatsoenlijke virusscanner en firewall en het werkt best. Natuurlijk is een beetje gezond verstand niet ongewenst. Misschien dat dit voor jou de reden voor de overstap naar Mac was? Met die kortzichtige gedachte :wink:

Enige wat Apple doet is schoppen tegen de virussen/spyware van Windows. Enige reden hiervoor is het marktaandeel. Zodra Apple groeit zal hetzelfde gebeuren.

”vincent136″

jep weet ik, het is ook alleen even ‘ter kennisgeving’. Ik las het, ik verbaasde me over het feit hoe het toch allemaal mogelijk was en plaatste het ook even hier voor de aardigheid.. zijn we nou allemaal zo anti-windows dat dit al te erg is?

O, nee. De meeste mensen hebben een bord voor hun kop.

Bijdrager
    janhh

Uiteraard is iedere beveiliging te omzeilen.. maar toch blijkt windows keer op keer zo lek als een mandje. En de vraag blijft natuurlijk in hoeverre het marktaandeel van windows oorzaak is van de populariteit voor virusschrijvers.. maar feit blijft dat het eerste echte virus (die dus zonder tussenkomst van een gebruiker zn gang kan gaan) nog moet worden geschreven voor osx. Een groot marktaandeel zou gewoon wat meer verantwoordelijkheidsgevoel met zich moeten meebrengen. Magoed, i rest my case:)

Mijn overstap heb ik overigens gedaan omdat mijn windows laptop welgeteld 1 maand 100% gefunctioneerd had.. daarna begaf de cdrom speler en het scherm…Hij heeft vaker bij de reparatie gestaan dan bij mij thuis.. en dat was ik beu.. osx beviel me vervolgens wel ben inmiddels een mac verder;)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.