8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    l-rs

Ergonomische toetsenborden

Olah,

Heb me net geregistreerd. Ik ben van plan om in augustus een G5 aan te schaffen en Windows vaarwel te zeggen.

Ik heb echter een belangrijke vraag, die ik niet in dit forum kon terugvinden en de Apple website geeft me ook niet wat ik bedoel.

Ik werk als journalist/redacteur en ben dus heel veel met het toetsenbord in de weer. Omdat ik al een lichte vorm van carpaal tunnel ontsteking heb, werk ik het liefst op ergonomische “gebroken” toetsenborden.

Nu gebruik ik – tot volle tevredenheid – een Microsoft Natural Keyboard Pro. Ik las bij Apple dat je die wel kunt gebruiken, maar dan mis je natuurlijk wel belangrijke toetsen (appeltje) en er is natuurlijk een design discrepantie… :wink:

Weten jullie toevallig waar je in Nederland Apple-specifieke, ergonomische toetsenborden kunt krijgen a la Natural Keyboard Pro? Dus niet per se van die ultra-ergonomische dingen voor mensen die krom trekken van de RSI, maar gewoon “bovenkant consumentenmarkt”.

De Apple website verwijst naar Amerikaanse producenten, die soms wel een online shop hebben, maar niet direct aan Nederland leveren.

Alvast bedankt!

Grtz,
    Lars.

Bijdrager
    Zora la rousse

Logitech is redelijk bekend in het Mac wereldje:

http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=1&CONTENTID=6012&countryid=19&languageid=1

of:

http://www.kensington.com/html/2231.html#

De meeste Apple dealers in Nederland zijn niet onbekend met Logitech en Kensington, dus ’t moet lukken :wink:

Bijdrager
    l-rs

Okee, perfect! Die Kensington ziet er wel inventief uit, met die schuin geplaatste toetsen. Maar dan ga ik tzt richting dealer, want ik wil ‘m eigenlijk (letterlijk) even onder handen hebben voor ik een nieuw toetsenbord koop.

Bedankt voor de tips!

Bijdrager
    Jor1

het voordeel van die logitek snap ik wel,
    maar wat is nou precies het voordeel van die kensington??

het is toch onzin dat je ineens een andere houding van je handen hebt als je toetsen schuin aflopen. De knoppen BLIJVEN op precies dezelfde plaats als een “gebruikelijk” toetsenbord. Dat plaatje (goed/fout) komt op mij over als zo’n TelSell plaatje.

heeft iemand ervaring?

enne… oh ja; er word aardig gespeculeerd over een bij de G5 passende toetsenbord. (misschien ook wel ergonomisch verbeterd?)

Bijdrager
    KarelWillem

Die Kensington is er ook in het wit, dat smoelt natuurlijk wat vriendelijker bij een iMac bijvoorbeeld.

Maar ik wordt wel een beetje duizelig als ik naar die pyramide van toetsen kijk.

Bijdrager
    Zora la rousse

’t Zijn maar wat voorstellen. Persoonlijk heb ik geen moeite met een “klassiek” toetsenbord, maar ik begrijp best dat smaken verschillen.
    Ik tik hoofdzakelijk code’s en kleine correctie’s, dus voor mij maakt het niet zo uit. Een redacteur zal een totaal andere mening hebben.

Bijdrager
    Ganymedus

het voordeel van die Kensington is dat de gehele vlakte eigenlijk platter is. Een normaal toetsenbord loopt scheef op, om de toetsen bereikbaar te maken. Echter bij deze, en bij een paar modellen van logitech zijn de toetsenborden nagenoeg plat. Waardoor je je handen niet meer boven het krachtpunt van je polsen dient te tillen. Hierdoor verminder je de kans op rsi aanzienlijk. (lang leven 2 jaar ergotherapie…..;) )

Mijn zwager (ook journalist, net als mijn zus overigens) die werken beide met verschillende toetsenborden. De een werkt met een gebroken de ander met een totaal platte. Het is per persoon afhankelijk welke beter voor je is. Het voordeel van een gebroken in jou geval is dat je het gewend bent.

Overigens de opmerking dat je je appeltje kwijt bent, dat is niet geheel waar. De windows toets vervangt die toets onmiddelijk. Je krijgt dus nagenoeg alle functies terug die het standaard toetsenbord van apple heeft. De rest kun je definen. Waar je wel bij stil dient te staan is het feit dat ze symbolen gebruiken voor de mac in handleidingen e.d. welke jij dan niet kunt vinden op je toetsenbord. Zoek bijv. maar eens naar de [f15]:)

Bijdrager
    els

Als je last hebt van RSI (of aanleg, en dat weet je nooit), is het niet verstandig om je toetsenbord schuin omhoog te zetten omdat je dan je polsen buigt (dat doen de meeste mensen althans) Ik heb op het werk zo’n aerodynamisch uitziend ding als de bovenste die Zora laat zien. Levert veel commentaar op, maar werkt heerlijk, vooral omdat ik veel en snel typ. Lelijk, dat wel. Het zou mij heel wat waard zijn als Apple ook iets meer ergonomie in de toetsenborden zou verwerken.

O ja… welkom op het forum!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.