13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Reflect_ion

Ergonomie Magic Mouse (mmfixed als oplossing?)

Beste community,

Ik check al jaaaren OMT maar heb zonet beslist om een account aan te maken en jullie advies te vragen.

Bij mijn vorige iMac (2009) heb ik de Magic Mouse na enkele jaren vervangen door een gewone logitech muis. Reden was dat ik toen enkele maanden erg intensief werkte op de iMac en dat de MM mij handpijn bezorgde omdat mijn handpalm niet op het muisoppervlak kan rusten. Hier lees je ook zeer veel van op internet. Nooit meer omgekeken naar die MM…

Nu heb ik net een nieuwe iMac gekocht en heb de MM2 enkele dagen geprobeerd, maar snel terug de Logitech genomen. Nu vind ik echter dat het scrollen met de MM2 toch héél veel aangenamer is, maarja die ergonomie…

Daarom: lijkt dit jullie iets? https://mmfixed.com/

Iemand ervaring mee? Of met een ander hulpmiddel om de MM2 voor mijn “greepwijze” ergonomischer te maken? Ik denk niet dat ik me kan aanpassen aan een andere greepwijze…

Bedankt!

Bijdrager
    nicj56

Gebruik hemzelf ook, maar heb geen last van mijn pols waarmee ik die gebruik.(Gebruik hem icm MacBook Pro 2017 Retina). Geen last van de pols.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De link waar je naar verwijst is wel een heel erg simplistische “oplossing” en lijkt mij minstens zo slecht als de ergonomische eigenschappen van de MM.

Hier wordt namelijk het actieve aanraakvlak zo te zien gehalveerd met als gevolg kortere veegbewegingen (dus vaker per gescrolde afstand) waarbij je vingers vermoedelijk krampachtiger bewegen. (Ook zit het extra veeg effecten in de weg zoals het aanraken van het Apple logo waar je met bepaalde tools zoals “MagicPrefs” een functie aan toe kunt kennen.)

Nu gebruik ik de MM al jaren en ik heb nergens last van ondanks dat de meest gebruikte stoel waar ik op zit die van de computer is. (Ik zit er dus erg vaak achter). Wel gebruik ik ook al jaren een muismat met een bolling ter ondersteuning van de pols en dat lijkt inderdaad een goede oplossing want anders had ik waarschijnlijk al lang een gewrichtsprobleem.

Het is overigens ook aan te raden om bij het aanleren van het MM gebruik niet te vergeten dat het bij deze muis helemaal niet de bedoeling is dat de handpalm er op rust. M.a.w: niet proberen om de muis daadwerkelijk “beet te pakken”. Je hand behoort er eerder boven te “zweven” waarbij je duim, ringvinger en pink lichtjes op de ondergrond rusten (en de muis net aanraken) te samen met de steun van de genoemde muismat.

Bijdrager
    KarelWillem

De 3D-community heeft er ook al mee geknutseld.
    Dan ben je voor een paar ‘dubbeltjes’ klaar. .:)

Bijdrager
    Reflect_ion

<p class=”cite”>KarelWillem op 16 mei 2019 om 08:41</p>
    De 3D-community heeft er ook al mee geknutseld.
    Dan ben je voor een paar ‘dubbeltjes’ klaar. .:)

Dat komt inderdaad op hetzelfde neer hé. Waar vind je die 3D community dingen? Google helpt me niet verder… En om nu een stuk van 10$ vanuit de VS te laten overkomen…

@ Hendrik: zo’n verhoogde muismat ga ik eens proberen, misschien verhelpt dat mijn “greep”. Dat heb ik hier sowieso nog wel ergens liggen.

Bijdrager
    KarelWillem

1: https://www.thingiverse.com/thing:455739

2: https://www.thingiverse.com/thing:2070588

Bijdrager
    KarelWillem

Nummer 1 kost me ongeveer 35 cent (incl. stroom) voor het medium-model.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@karelwillem,

ziet er wel vies uit, bah….

Bijdrager
    KarelWillem

Lol…

Het ziet er beter uit dan dit, naar mijn mening:

Bijdrager
    Shmoo

Het duurt denk ik niet lang meer, voordat wij het heel normaal gaan vinden dan mensen opgepakt worden voor het aanranden van hun gadgets.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik blijf de Magic Mouse nog steeds de fijnste muis vinden die ik ooit heb gehad.

Ik vrees dan ook de dag dat het ding een keer de pijp aan Maarten geeft.

Want bij de 2 hebben ze het wel een beetje vernaggelt helaas.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Mijn Mighty, Magic & Magic 2 muizen hebben elk 1 week ‘gediend’… Ik raak er maar niet aan gewend en vind ze ergonomisch maar niks.

=> vervangen door een Steelseries Sensei en een Logitech Anywhere 2S beestje

Bijdrager
    Reflect_ion

Aan zo’n muismat met pols ondersteuning kan ik toch ook maar niet wennen denk ik. Ik ga toch nog even volharden.

Bedankt voor jullie reacties alvast!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.