16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    jesper211232

    Ergens een mac kopen en ergens anders garantie claimen…

    Wij zijn van plan om een imac te kopen.

    de 27” versie, als wij hem bij slim kopen heb je €150+/- korting.
    Nu weten we niet of we er garantie bij kopen of niet, de korting is even veel als de Apple care.

    Maar nu de vraag:
    Als we er wel/geen garantie bij kopen, kunnen we dan naar Xando, of iCentre gaan voor de reparatie?(als je hem bij slim.nl koopt)
    geld dit ook als je bijvoorbeeld, een imac koopt bij de MM en je gaat naar Xando, en je zegt dat er iets kapot is binnen de 1 jaar garantie, moet je dan naar de MM of naar een APR, voor de reparatie.

    (ik weet niet of die in het goede subforum staat)

    Bijdrager
    Mr Macintosh

    Als je een week eerder met die idee was gekomen, had je ‘m bij de MM kunnen kopen met zelfs 300 euro korting! (BTW vrije dagen)

    Je hebt eigenlijk alleen garantie bij de winkel waar je hem koopt. Je kunt dus niet zomaar een andere winkel binnenlopen en daar garantie claimen. Bij de MediaMarkt kun je trouwens ook studentenkorting krijgen.

    Misschien ook interessant, http://www.onemorething.nl/2012/01/apple-en-garantie-wat-is-waar/

    Bijdrager
    Haike

    Dat klopt niet helemaal, icentre neemt ook machine’s aan ter reparatie, die niet bij hun gekocht zijn, kijk maar hier http://www.icentre.nl/reparatie-aanmelden

    Bijdrager
    jesper211232

    @Mr Macintosh
    We nemen hem pas maart/april, of juni/mei.
    dus hem nu al kopen bij de mediamarkt was een beetje te vroeg.

    @haike
    Dus je kan je kapotte mac wel gewoon naar een iCentre brengen….
    Iemand ervaring of het in praktijk ook zo gaat?.

    Bijdrager
    TRML

    Bij alle erkende Apple reparatie bedrijven controleren ze het serienummer van de machiene bij apple en aan de hand daarvan kun je reparatie onder garantie krijgen of niet. Je hoeft je mac dus niet daar gekocht te hebben.

    Bijdrager
    Haike

    Volgens mij heb ik er een link bij gegeven, als je niet bereid bent die te lezen houdt het op. Als ze dan “nee” tegen je zeggen, houden ze zich niet aan hun eigen opgestelde voorwaarden, en kun je ze daarmee om de oren slaan.

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    In de regel is het het beste om naar de winkel te gaan waar je hem gekocht hebt, want daar heb je een koopovereenkomst mee. Maar de garantie op zich is wereldwijd dus het zou vreemd zijn als dat dan alleen bij die ene winkel zou gelden. Want stel dat die winkel een half jaar later de deuren sluit dan zou het wel gek zijn als je ineens geen garantie meer zou hebben.
    Ook de via Applecare bijgekochte garantie en service is overal geldig, maar niet als het een eigen aanbieding was specifiek voor die ene winkel(keten).

    Bijdrager
    MacBeer2

    Da’s niet helemaal waar over die garantie Hendrik. Die geldt alleen voor modellen waar een accu in zit. Maar ik denk niet dat Apple hier erg lastig over zou doen.
    De Premium Resellers kunnen binnen de garantieperiode gewoon je machine fixen. De kosten die zij maken claimen ze weer bij Apple. Ze voeren ook reparaties uit die buiten de garantie vallen en die zijn zeer hoog bij Apple. Dus als AppleCare binnen het budget valt dan zou ik dit zeker overwegen.

    Bijdrager
    jesper211232

    Haike 1 uur geleden #

    Volgens mij heb ik er een link bij gegeven, als je niet bereid bent die te lezen houdt het op. Als ze dan “nee” tegen je zeggen, houden ze zich niet aan hun eigen opgestelde voorwaarden, en kun je ze daarmee om de oren slaan.

    Ik heb de link al wel bekeken, maar de praktijk kan altijd anders zijn…., net als wel/geen 2 jaar garantie van apple.

    En als ik bij apple online store bestel, waar kan je dan het beste heen?, lijkt me een apr of niet?

    Bijdrager
    Haike

    [/quote]

    Dat eerste staat daar toch gewoon zwart op wit???

    Het tweede heeft met wetgeving te maken en is een ietwat mistige aangelegenheid door de verschillende wetgeving Brussel en Nederland, daar speelt Apple handig op in. Maar als je mondig bent lukt dat ook wel. 1 en 2 zijn niet zomaar te vergelijken.

    En bij de store gekocht, kan ook bij de store weer terug gebracht worden. Zou te gek voor woorden zijn als dat niet kon.

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    MacBeer2 op 01 februari 2012

    Da\’s niet helemaal waar over die garantie Hendrik. Die geldt alleen voor modellen waar een accu in zit.

    Tenzij je gaat emigreren zie ik iemand ook niet zou gauw op stap gaan met zijn iMac. Dus in de praktijk zal er ook geen probleem zijn.

    Bijdrager
    vraptor

    Wanneer je de Mac koopt bij de MM of een andere dozenschuiver (anders kan ik het uit mijn ervaring niet noemen) kun je hem binnen het jaar gewoon inleveren bij een APR. Maar dan hoef je natuurlijk niet te rekenen op enige service als data overzetten oid. Ze zullen hem zonder onderzoek doorsturen naar hun TD waar ze hem zullen repareren. Komt het door onkundig gebruik of gaat het om slijtage onderdelen? Dan kun je een dikke rekening verwachten.

    Ikzelf koop altijd bij een apr, als je dan iets hebt kun je tenminste rekenen op service en zullen ze hem voor ze hem opsturen zelf onderzoeken om het evt zelf op te kunnen lossen. Ik kreeg toen ook een leenmachine mee met m’n eigen data. Superpraktisch.

    Koop je hem bij de MM en lever je hem daar in hoef je natuurlijk sowieso nergens op te rekenen omdat je dan kunt plaatsnemen in een hok buiten de winkel waar je de Mac kunt inleveren bij iemand die waarschijnlijk voor het eerst in z’n leven zo’n ding van dichtbij ziet….

    Als je vragen hebt over het gebruik van je Mac kun je sowieso bij de MM nergens terecht. Voor “service” mag je immers alleen naar dat hok buiten de winkel. Zie sowieso in de MM maar eens een Apple specialist te pakken te krijgen. De stand is vaak leeg of er loopt maar 1 persoon rond.

    Waarom mensen sowieso bij de MM kopen omdat ze stellen dat ze zo’n goede service hebben en vervolgens naar een apr gaan om service te vragen zijn natuurlijk sowieso op hun achterhoofd gevallen.

    Bijdrager
    jesper211232

    Dus als ik hem bij apple online store bestel, dan kan ik hem inleveren bij een APR, maar dan krijg ik niet de beste service.

    Als we er apple care bijkopen, dan word toch slijtage onderedelen vervangen, zonder kosten?

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    @vraptor:
    Je kritiek op de MM is niet helemaal terecht. Wel als je de MM in zijn totaliteit bedoeld want dan is het een afgrijselijke zaak omdat je dan als klant achter zo’n ‘drukke’ verkoper aan moet rennen om geholpen te worden tenzij je het product gewoon kan pakken en naar de kassa kan lopen.

    Maar wat de Apple stand daar betreft is het wel zo dat die mensen die Apple verkopen niet in dienst zijn van de MM maar van Apple. Dus daar staan in de regel geen ‘dozenschuivers’, en als er dan iets stuk is moet je het welliswaar aan de MM balie afleveren, maar is dat een Apple product dan gaat dat uiteindelijk naar een zelfde reparateur als bij een APR hoor. Anders zou Apple daar wel een stokje voor steken gezien hun ‘end to end’ controle beleid.

    Bijdrager
    Haike
    jesper211232 op 02 februari 2012

    Dus als ik hem bij apple online store bestel, dan kan ik hem inleveren bij een APR, maar dan krijg ik niet de beste service.

    Als we er apple care bijkopen, dan word toch slijtage onderedelen vervangen, zonder kosten?

    Alles wat je gebruikt slijt; broeken, truien, auto’s. Dus ook een Mac die gebruikt wordt door de gebruiker. Slijtage veroorzaakt door de gebruiker valt dan ook niet onder de garantie.

    Bijdrager
    jesper211232

    ok, dankjewel.

    Dus als ik hem koop bij de apple store, dan kan ik terecht bij iCentre, en msichien bij Xando

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.