17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

Erg vervelende vertraging op alles ?

Sinds een paar weken merk ik een erg vervelende vertraging op(vaak vergezeld van her roterende regenboogwieltje) bij alles wat ik doe, programma’s openen ( eender welk), menu’s kiezen, bestanden openen, ja zelfs van de ene mail naar de andere gaan in Mail…
    Het is echt niet meer werkbaar…
    Iemand een tip wat ik kan doen ?
    Ik heb de permissies reeds hersteld..

Bedankt

Johny

Bijdrager
    Johnyw

Nu merk ik dat het ook het openen van sites betreft in Safari, heb mijn downloadsnelheid gecontroleerd en die is 98 Mbps….

Bijdrager
    JBStudio

Ik zou zo snel mogelijk een goede backup maken… want dit lijkt op een falende HD….

Bijdrager
    jjmac1975

Dit verschijnsel kan zich ook voordoen als de vrije schijfruimte op de systeemschijf te klein is.

Probeer de hardeschijf eens wat op te schonen en dan te kijken of het hier beter van wordt.

Inactief
    Anoniem

Pas wel op met zomaar bestanden te verwijderen die overbodig lijken.

Wat je ook kunt proberen is om een gast account aan te maken, en te kijken of de problemen er nog steeds zijn.

Maar zoals hierboven al gezegd, het zou best wel eens een bijna kapotte schijf kunnen zijn.

Bijdrager
    Johnyw

Wat die bUp betreft, voel ik me veilig, ik heb timemachine hé,
    Nu dat opschonen, hoe doe ik dat het beste ?
    Wat de vrije ruimte betreft, ik heb nog 605 Gb vrij…
    En een kapotte HD, kan natuurlijk maar lijkt me sterk, na 5 maand…

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het vele gebruik van Photoshop, uiteindelijk de schijf kan verstikken ??

Bijdrager
    jjmac1975

605 Gb is genoeg en zal het probleem niet zijn.

De hd defect kan natuurlijk altijd ook al is hij maar 5 maanden oud, maar je zou ook nog eens kunnen kijken bij Activiteitenweergave wat voor processen er op de achtergrond draaien en of hier processen actief zijn die overmatig de harde schijf gebruiken of de cpu belasten.

Hier een link m.b.t. photoshop en scratch disk.

Misschien is het tevens handig om te posten om wat voor mac het gaat qua specificaties…

Inactief
    Anoniem

Misschien kom je hiervoor wel in aanmerking ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Waarschijnlijk niet want die actie is voor Mac’s verkocht tot aan juli 2011 en die van de TS is kennelijk 5 maanden oud en dus van ruim na juli 2011.
    (Bovendien krijg je automatisch een mailtje van Apple als je in aanmerking komt)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Johnyw op 13 december 2012

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het vele gebruik van Photoshop, uiteindelijk de schijf kan verstikken ??

Niet echt, maar het is wel zo dat na intensief gebruik (zeer grote foto bestanden met layers e.d.) de swap files erg groot kunnen worden en ook de belasting op het RAM is vrij hoog, en dat heeft inderdaad weleens effect op de globale performance. Maar dat is opgelost na een herstart of enig geduld (het hersteld zich uiteindelijk).

Als je geen proces kunt vinden in activiteitenweergave dat erg veel van de CPU vergt (zorg wel dat je “alle processen” selecteert) en je hebt ook genoeg RAM (beschikbaar + in-actief) blijft de hd over.
    Als je in een vers account ook overal vertragingen ervaart is de kans vrij groot dat het de hd is. Dit kun je als volgt controleren:
    Open activiteitenweergave en kies de schijfactiviteit tab. Hou dit venster in de gaten en kijk als er vertragingen zijn naar de getallen achter “leesbewerkingen/sec” en “schrijfbewerkingen/sec“. Als dit omhoog gaat (soms staat het op nul) dan moeten de andere getallen achter “gelezen gegevens/sec” en “geschreven gegevens/sec” evenredig omhoog gaan.
    Als echter alleen de eerst genoemde omhoog gaan en niet die andere dan betekent dit feitelijk dat een gestarte bewerking er niet in slaagde om ook daadwerkelijk de data te lezen dan wel te schrijven. Dit wijst dan op teveel lees dan wel schrijffouten en dat mag natuurlijk niet voorkomen.

Bijdrager
    Johnyw

Allemaal bedankt voor de hulp, zeer waardevol.
    Gisteren avond, voor ik deze meer recente posts gelezen had, heb ik DiskWarrior voor snow leopard eens zijn ding laten doen en zie, alles loopt nu weer ontzettende snel:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan betrof het waarschijnlijk een corrupte TOC (Table Of Contents). Kun je vergelijken met een boek zonder inhoudsopgave en dan duurt het ook langer om iets te vinden…

Bijdrager
    Johnyw

Die vervelende vertraging is er terug,
    Ik ben er zelf niet genoeg in thuis. dus misschien kunnen meer onderlegde personen dit een bekijken

Dit is een SS van de activiteiten

En dit is er eentje van de console

Vooral dit laatste lijkt me vreemd, daar ik geen programma van extensis draai…???

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Extensis is een font manager. Aangezien dat draait, moet je dat ooit een keertje geinstalleerd hebben. Kijk eens of er op de site van extensis een un-installer te downloden is of misschien zit er een in het pakket dan download je die en kun je alles verwijderen. In ieder geval kun je in de console zien dat het programma een fout veroorzaakt.

Bijdrager
    Johnyw

Heb het geprobeerd, maar kan dat niet verwijderd krijgen, ik vond het zelfs niet terug op mijn Mac in de bibliotheek… Hoe moet dat nu verder ?

Bijdrager
    fred44nl

om restanten van verwijderde programma’s op te zoeken gebruik ik het programma Find Any File.
    het is een poging waard, zou ik zeggen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Naast de programma en de preferences map vindt je restanten vaak terug in de mappen application support, contextual menuItems, launchagents en startup items. Met uitzondering van de laatste kun je al deze mappen in de user bibliotheek vinden. Ze kunnen ook in de globale root bibliotheek zitten, maar ‘startup items’ staan alleen daar in.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.