4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    renzkorrelsvenz

EQ frequenties wegdraaien

Hallo,

Ik probeer, om bepaalde stemmen in een orkest te horen, frequenties te filteren m.b.v. de Grafische EQ van Apple in FCP. Ik ga dus niets met video doen, maar maak alleen gebruik van de equalizer.
    Om dit te bewerkstelligen, wil ik bepaalde frequenties naar voren halen door de anderen weg te draaien. Nu is het probleem dat deze andere frequenties niet helemaal stil gaan, maar ze gaan pas tot de waarde ‘-20’. Hoe kan ik die helemaal wegdraaien, zodat je er niks meer van hoort? Of kan ik dit beter in een andere app doen?

Rens

Bijdrager
    rogerpaolo

Je geeft aan dat je verschilllende stemmen wilt horen,. Wat bedoel je precies, bijv, alleen de strijkers? Dat kan niet met een EQ, daarvoor moet je losse opnamesporen hebben.

Je kunt wel bepaalde frequenties meer naar voren brengen of juist dempen, maar dat gaat als je dat extreem doet wel ten koste van je natuurlijke geluid. Een gitaar die een a speelt op 440 Hz maar waarbij alle frequenties boven de 450 Hz zijn weggefilterd tot -90 dB oid klinkt echt niet meer als een gitaar. Dat komt omdat er nog een heleboel harmonischen, boventonen in de klank van de snaar zitten.

-20dB tot +20dB moet voor normaal EQ gebruik ruim voldoende zijn, daar elke 3 dB een verdubbeling van het volume in die frequentieband betekent.

Wil je extreem dempen dan gebruik je een Low Pass, High Pass of Band Pass filter. Deze killen het geluid vanaf een bepaalde frequentie.

Bijdrager
    renzkorrelsvenz

Dankjewel voor je antwoord. Ik wil van een stereo cd-opname het geluid filteren t.b.v. het arrangeren. Ik wil dus bepaalde instrumentgroepen alleen horen.

Edit: het hoeft dus niet meer per se mooi te klinken. Het gaat om het horen van de tonen.

Bijdrager
    yvio

probeer het eens andersom. dus bepaalde freq. juist versterken. nu is het met een grafische eq (lees schuiven) moeilijker dan met een parametrische eq. met deze laatste kan je gewoon aan een knop draaien zodat je langs de freq’s kan fietsen. netzoals het afstemmen van een analoge radio.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.