14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    jbh

Epson Perfection scanner heeft problemen met Lion

Sinds de Lion-upgrade slaagt de Epson Perfection 3170 Photo scanner er niet meer in om mooi heldere scans te maken van foto’s. Ook andere documenten krijgen een soort mistig laag over de scan.

Scanner verwijderen en opnieuw installeren werkt ook niet. Net als het opnieuw downloaden van de driver.

Heb al getracht via Epson aan nieuwe driver te komen en de richtlijn op hun site te volgend, maar dat helpt niet.
    En hoewel het contact met de servicedesk voor de Benelux veelbelovend (snel) startte, verzandde men daar in het antwoord: “zoek maar contact met de Amerikaanse divisie, want we hebben als sinds 2006 geen update meer van deze scanner geplaatst.”

Heb al geprobeerd de instellingen aan te passen, maar ik lijk niet van die merkwaardige waas over de scans af te komen.

Iemand een idee?
    De scanner werkte tot voor kort uitstekend, maar presteer nu echt onder de maat.

Bijdrager
    Verwijder

Ik kan niet helpen maar ben nieuwsgierig omdat ik ook een Epson scanner heb: is het de ICA of de TWAIN driver? Heb je de andere ook geprobeerd? Heb je de driver via Epson of Apple?

Bijdrager
    jbh

@Willemien Daar stel je nou net de verkeerde vraag: ICA of TWAIN. Geen idee!:-)

Ik heb in ieder geval de scanner (en daarmee) driver gepakt die mijn iMac zelf aanbiedt via ‘afdrukken en scannen’

Op de Epson-site kan ik dus geen driver vinden die geschikt is voor Lion.

En via de software-update krijg ik ook geen nieuwe input aangeboden (http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supAdvice.jsp?type=highlights&noteoid=187318).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Volgens roaringapps werkt de scan software niet goed onder Lion. Epson is dus aardig aan de late kant met een update.

Bijdrager
    jeneverstoker

Ik heb die waas ook maar heb inmiddels gemerkt dat er wel mee te leven is. Ik scan meestal (analoog afgedrukte) foto’s. Die moet ik dan in Photoshop een beetje aanpassen om ze weer op toon te brengen.
    Overigens werkte het oude scan-programma van Epson (Universal) niet meer na installatie van Lion. Op de Epson website is inderdaad niets te vinden. Er is wel een ‘printer driver’ voor deze scanner beschikbaar die een nieuwe driver oplevert. Als ik het goed onthouden heb kan je -met de scanner aangesloten en ingeschakeld- via de printer utility zoeken naar de driver op de servers van Apple.
    Ik neem aan dat je op die manier ook aan een werkende versie gekomen bent?

Bijdrager
    Verwijder

De ICA driver is wat ‘afdrukken en scannen’ en Fotolader gebruiken. De TWAIN driver is wat andere programma’s gebruiken en geeft ongeveer dezelfde dialogen als het programma Epson Scan.
    Op de Amerikaanse site van Epson staan meer en recentere drivers dan op de Nederlandse maar er staat ook dat de nieuwste drivers door Apple worden geleverd, via Software-update dus, maar dat had je al gezien. Dat werkt overigens alleen als de scanner aangesloten en aan is. Bij mij vind hij wel nieuwe EPSON-printersoftware voor mijn scanner, als hij niets vindt dan heb je waarschijnlijk al de laatste.
    Epson Scan wat bij roaringapps wordt vermeld is het programma van Epson en is niet wat ‘afdrukken en scannen’ gebruikt. Ik denk niet dat van Epson Scan nog een nieuwe versie komt. Jammer, want het werkt veel beter dan Fotolader.
    Scande je voor Lion op dezelfde manier of gebruikte je toen Epson Scan? Bij mij zijn de scans van Fotolader fletser dan van Epson Scan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is heel goed mogelijk. De printer driver bevat voor kleurbeheer de instelling “EPSON Vivid” wat door de scanner voor de weergave ook wel zal worden gebruikt. In sommige gevallen vind ik dan dat “Vivid” een beetje te verzadigd is en kies ik voor een andere instelling. Zelf heb ik ook een scanner (en printer) van EPSON: de “Perfection V300 Photo”

Bijdrager
    Verwijder

Het is met ColorSync-hulpprogramma (in de Hulpprogramma’s-map) mogelijk om een ander kleurenprofiel voor de scanner te kiezen. Ik heb geen verstand van kleurenprofielen en weet niet of het een goed idee is maar bij mij geeft AdobeRGB1998 wel aardige resultaten.

Bijdrager
    jbh

Bedankt voor jullie reacties, maar het blijft een sombere bedoeling. Contact gelegd met Epson (Benelux) en die helpen ook niet echt verder. Het lijkt er toch op dat deze scanner – door zo’n software-euvel – zijn beste tijd heeft gehad. Wint Epson geen hoofdprijs mee…:-(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoe oud is deze dan? Want ik zie dat dit model vervangen werd door de 4180 die zelf opnieuw vervangen werd door de 4490 en die is uiteindelijk vervangen door de V500 (ik heb de V300). Dat wordt dus een nieuwe scanner kopen lijk mij. Het gaat tegenwoordig zo snel met dit soort zaken dat je het weg moet doen terwijl het niet eens stuk is.

Bijdrager
    jbh

@Hendrik een paar jaar, maar werkt(e) echt nog prima totdat Lion z’n entree maakte… Het is echt puur een softwarekwestie. Ik vind het redelijk absurd dat Epson hier zo mee om gaat…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja ik ook hoor. Maar daar staat Epson niet alleen in.

Bij mij is alles van Epson en de printer is het oudst (een Stylus Photo R200 van ± 5 jaar). Ik had geen problemen bij de overgang van Tiger naar uiteindelijk SL (2 major upgrades dus). Maar het ‘probleem’ met Lion is voornamelijk dat Rosetta niet meer ondersteund wordt en dus draait er geen PPC code meer.

Soms komt het dan wel eens voor dat software hier en daar nog oude PPC code gebruikt en dit werkt dan niet meer onder Lion. De meeste fabrikanten laten dan ook hun eigen ondersteuning vallen voor de ‘oudere’ modellen.

Bijdrager
    zalma

Ik gebruik VueScan met mijn Epson Precision 1650. geen probleem meer!
    Epson verdient geen prijs!
    VueScan is niet Gratis dus toch FotoLader van de mac.
    Het werkt erg goed.

Bijdrager
    zalma

met fotolader werkt het erg goed!
    Geen extra software nodig!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.