-
Q:
EOS 450D met EF-S55-250mm f/4-5.6 IS onscherpe foto's
Goedemorgen allen,
Gisteren heb ik gepoogd een paar leuke plaatjes te schieten tijdens de viering van het Chinees Nieuw Jaar in Den Haag.
Tot mijn niet geringe spijt moet ik concluderen dat de meeste foto’s hopeloos onscherp zijn en ik kan me niet bedenken waarom, vandaar deze post, nee, schreeuw om hulp
De foto’s zijn geschoten vanuit de hand, ingezoomd, met automaat op sport. Volgens de EXIF is de gebruikte sluitertijd 1/80 wat volgens mijn info meer dan voldoende moet zijn om een snel bewegend iets goed op de plaat te krijgen.
Wat kan hier misgegaan zijn en beter nog, hoe kan ik volgende keer beter schieten om dit plaatje wèl scherp te krijgen?
Bedankt voor alle info alvast!
EXIF Summary: 1/80s f/5.6 ISO800 225mm
Camera-Specific Properties:
Equipment Make: Canon
Camera Model: Canon EOS 450D
Lens Size: 55.00 – 250.00 mm
Firmware Version: Firmware Version 1.1.0
Serial Number: 1630304585
Lens Name: EF-S55-250mm f/4-5.6 ISImage-Specific Properties:
Image Orientation: Top, Left-Hand
Horizontal Resolution: 72 dpi
Vertical Resolution: 72 dpi
Image Created: 2012:01:28 18:09:03
Exposure Time: 1/80 sec
F-Number: f/5.6
Exposure Program: Action
ISO Speed Rating: 800
Lens Aperture: f/5.7
Exposure Bias: 0 EV
Flash: No Flash, Compulsory
Focal Length: 225.00 mm
Color Space Information: sRGB
Image Width: 2256
Image Height: 1504
Rendering: Normal
Exposure Mode: Auto
Scene Capture Type: Standard
Focus Type: Auto
Metering Mode: Evaluative
Sharpness: Unknown
Saturation: Normal
Contrast: Normal
Shooting Mode: Sports
Image Size: Small
Focus Mode: AI Servo
Drive Mode: Continuous
Flash Mode: Off
Compression Setting: Normal
Macro Mode: Normal
White Balance: Auto
Exposure Compensation: 3
Sensor ISO Speed: 256
Color Matrix: 129Other Properties:
Resolution Unit: i
Chrominance Comp Positioning: Co-Sited
Exif IFD Pointer: 196
Compression Scheme: JPEG Compression (Thumbnail)
Horizontal Resolution: 72 dpi
Vertical Resolution: 72 dpi
Resolution Unit: i
Offset to JPEG SOI: 9648
Bytes of JPEG Data: 11039
Exif Version: 2.21
Image Generated: 2012:01:28 18:09:03
Image Digitized: 2012:01:28 18:09:03
Meaning of Each Comp: Unknown
Shutter Speed: 1/83 sec
Metering Mode: Pattern
DateTime Second Fraction: 77
DateTimeOriginal Second Fraction: 77
DateTimeDigitized Second Fraction: 77
Focal Plane Horiz Resolution: 2569 dpi
Focal Plane Vert Resolution: 2575 dpi
Focal Plane Res Unit: i
White Balance: Auto
Base Zoom Resolution: 0
Zoomed Resolution: 0
Exposure Mode: Easy Shooting
ISO Speed Rating: Unknown
Digital Zoom: None
Self-Timer Length: 0 sec
Canon Tag1 Length: 94
Subject Distance: Unknown
Flash Bias: 0.00 EV
Sequence Number: 0
Canon Tag4 Length: 68
Image Type: Canon EOS 450D
Owner Name:
Actuation Counter: 0
Actuation Multiplier: 0
Canon Tag93 Length: 48
Canon TagA0 Length: 28
***Lauwrence op 29 januari 2012Tot mijn niet geringe spijt moet ik concluderen dat de meeste foto\’s hopeloos onscherp zijn en ik kan me niet bedenken waarom, vandaar deze post, nee, schreeuw om hulp. De foto\’s zijn geschoten vanuit de hand, ingezoomd, met automaat op sport. Volgens de EXIF is de gebruikte sluitertijd 1/80 wat volgens mijn info meer dan voldoende moet zijn om een snel bewegend iets goed op de plaat te krijgen. Wat kan hier misgegaan zijn en beter nog, hoe kan ik volgende keer beter schieten om dit plaatje wèl scherp te krijgen?
Bewegingsonscherpte.
Zorg voor meer licht (of zet je ISO wat hoger) en kies een kortere sluitertijd.
Leunen op een muurtje kan ook helpen.Je hebt een sluitertijd van 1/80 op een brandpuntafstand van 225mm, logisch dat je grote kans op omscherpte hebt, altijd proberen je sluitertijd zo dicht mogelijk bij de brandpuntsafstand te houden. Dit gaat niet altijd op maar in de meeste gevallen maak je de kans een stuk kleiner op onscherpe beelden. (Dus 1/200 op 225mm)
Voor stilstaande onderwerpen kies je een sluitertijd de overeenkomt met 1/brandpuntsafstand. Met IS kan dat afhankelijk van de lens 1 a 2 stops verschil maken en kun je bijv. in jouw geval ipv 1/200 ste kiezen voor een 1/125 ste sec. Dan moet je een vaste hand hebben, goed staan en goed ademen!
Bij (snel) bewegende onderwerpen moet je al snel naar een 1/1000 of 1/1500 sec om de beweging te bevriezen. Je zult dan de ISO waarde moeten verhogen en een groter diafragma kiezen, dat laatste gaat weer ten koste van de scherpte diepte. Bovenstaande beperkingen zijn de reden dat professionele fotograven lichtsterke lenzen gebruiken, ofwel f 2.8 en lager. Overigens kan het zichtbaar zijn van enige beweging (geen focus onscherpte) juist een dynamisch effect aan een foto geven.
lees dit eens aandachtig:
http://www.phototechno.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=32Hoezo op 1.8 niets waard?
2011 Eefje de Visser 08-10-2011 MElkweg Oude zaal by Plui5, on FlickrVanaf welk alcoholpercentage spreekt met van “sterke” drank? Het is allemaal nogal relatief.:grin:
Over het algemeen wordt met een lichtsterk objectief een objectief bedoeld met minimaal een f/2.8 apertuur. Vanaf die opening worden de objectieven doorgaans een stuk duurder.
Sterke drank is anders keurig bij wet gedefiniëerd
Maar het blijft relatief (per land, in jouw voorbeeld, bijvoorbeeld).
Sterkedrank of sterke drank is de benaming voor een alcoholhoudende drank die aan een door de wet omschreven definitie voldoet. Daar België en Nederland verschillend wetgevingen hebben hieromtrent is ook de definitie een beetje afwijkend.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.