9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Steo

Enorm verschil wifi snelheid tussen macmini en macbook pro

Sinds enkele dagen hebben ook wij een glasvezel aanlsuiting. Ik was altijd wel tevreden met mijn 20mbit verbinding, maar als je sneller kan dan zeg ik geen nee natuurlijk;)

Helaas denkt mijn Mac mini uit 2009 daar anders over. Deze geeft volgens speedtest.net gemiddeld zo’n 18 Mbps terwijl mijn Macbook Pro uit 2011 zo’n 79 Mbps geeft. Ze zitten op hetzelfde netwerk verbonden aan een Airport Extreme (oud model) en twee Airport Express (oud G en nieuwer N model). Ergens las ik dat de WDS verbinding van de AE’s voor halvering van de snelheid kon zorgen, echter als deze er niet inzitten dan blijft de snelheid op beide machines gelijk.

Wat gebeurt er? Het is voor mij vooral belangrijk dat die Mac mini sneller wordt, want daar download ik zo nu en dan mijn series op. (Staat namelijk onder de TV als mediaplayer).

Wie heeft een oplossing of wie weet waarom de mini zo enorm veel langzamer is?

Bijdrager
    GeertGB

Zit de Mac mini wellicht op G/2.4GHz met een max van 54Mbps (praktijk ongeveer 25Mbps of 3MBs maximaal), terwijl de MBP op N/5GHz zit met een maximum van 340/450Mbps (praktijk ongeveer 150Mbps of 18MBs maximaal).

Bijdrager
    GeertGB

AirPort Extreme is regelmatig ververst, dus ook een ouder model kan simultaneous dual G en N band hebben. Uit welk jaar komt je AX?

Bijdrager
    Steo

Als het goed is kan de extreme enkel of G of N. Dus niet duaal G en N. Maar goed, dan snap ik nog niet waarom de mini echt structureel langzamer is. De gemiddelde waardes 19Mbps en 78Mbps veranderen niet erg veel).

Kan ik ergens checken op welke snelheid ze zitten? Ik heb wel dit gevonden:

Echter zeggen mij deze gegevens niets.

Bijdrager
    Steo

Bijdrager
    Maurits

Aan het plaatje (ik neem aan dat de linker de mini is, de rechter de macbook pro)
    zie ik dit:
    -ze zitten op hetzelfde wifi netwerk (naam, maar ook BasisStation ID (BSSID), zelfde kanaal)
    -de max snelheid (op moment van screenshot) voor mini 65 Mbit en voor de MacBook 130 Mbit

verschil kan liggen aan diverse dingen:
    -plek van mac t.o.v basistation
    -mogelijkheden van de mac en basistation

Zowel de Mini 2009 als de MacBook kunnnen op 2.4 GHz max 150 Mbit, en ook 5GHz tot max 300 Mbit (mits de basisstation dit ondersteunt) aan.
    -wat je basistations ondersteunen is afhankelijk van exacte type en van instelling (b.v. N only. of N, met b compatible wat trager is)
    -dus het verschil zal hoogstwaarschijnlijk liggen aan de plek .

Heel misschien een kapotte antenne, er zitten er 2 of 3 in elke moderne mac, en met 1 antenne werkt het wel, maar trager, maar die kans acht ik klein (en de vraag is of het repareren het geld waard is)

Bijdrager
    GeertGB

Je zit op een N variant op 2.4GHz. En met WDS halveert inderdaad de snelheid. Je hoeft echter geen WDS te gebruiken. Je kan ook gewoon het AX netwerk joinen met je AEs.

Bijdrager
    Steo

@mjsanders Goed, het is dus zaak om de mini eens dichter bij het basisstation te zetten. Ik neem aan dat je dan de Airport Extreme bedoelt, want de Airport Express zit er slechts 1 meter van af (voor de Airplay). Dan nog eens kijken. Moet alleen even kijken wat lukt, want naast mijn plasma TV heb ik helaas geen monitor in huis;-)

@GeertGB Ik snap wat je zegt echter zie ik de halvering niet gebeuren! Met of zonder de AE’s blijft de downloadsnelheid gelijk.

Bijdrager
    Steo

Airport Extreme 802.11n (2e generatie) versie 7.6.1
    Airport Express 802.11.n (1e generatie) versie 7.6.1
    Airport Express 802.11g versie 6.3

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.