6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    eddeped

Enkele vragen over numbers

Hoi allemaal,

ik ben weer eens lekker aan het klooien met numbers en heb de volgende vragen:

Ik zou graag willen dat als ik bepaalde tekst in een cel invoer dat dan de cel of (nog beter) de hele rij van kleur veranderd, is dat mogelijk?

Ook wil ik graag dat als een cel op nul staat (omdat er nog niks berekent kan worden) dat de desbetreffende cel dan ook leeg blijft, kan dat?

Ook vind ik het vervelend dat ik de gegevensnotatie niet kan aanpassen, hij springt telkens terug naar “automatisch” terwijl ik die cel(ken) op “tijd” wil hebben/houden, iemand een idee?

Ben benieuwd naar de antwoorden,

Groetjes
    Edwin

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    eddeped op 12 september 2015

Ik zou graag willen dat als ik bepaalde tekst in een cel invoer dat dan de cel of (nog beter) de hele rij van kleur veranderd, is dat mogelijk?

De cel van kleur laten veranderen doe je met voorwaardelijke markering: klik op een cel, ga naar het tabblad Cel aan de rechterkant, en klik op de knop „Voorwaardelijke markering…” waarna je regels toe kunt voegen waaraan de cel moet voldoen en wat er in dat geval moet gebeuren.

De kleur van een hele kolom kun je niet eenvoudig veranderen op deze manier.

Ook wil ik graag dat als een cel op nul staat (omdat er nog niks berekent kan worden) dat de desbetreffende cel dan ook leeg blijft, kan dat?

Maak een aangepaste notatie voor de cel en kies om spaties te gebruiken voor ongebruikte cijfers:

Ook vind ik het vervelend dat ik de gegevensnotatie niet kan aanpassen, hij springt telkens terug naar “automatisch” terwijl ik die cel(ken) op “tijd” wil hebben/houden, iemand een idee

Dit is een bekend probleem met Numbers: soms „pakt” de notatie niet, en de oplossing is om de gewenste notatie nog een keer aan te klikken.

Bijdrager
    eddeped

Hey jakko, bedankt voor je reactie.
    de cel op een andere kleur lukt nu echter de celnotatie niet. dit komt denk ik doordat ik niet met getal werkt maar met tijd. is daar nog een oplossing voor?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Voor cellen met datum en tijd kun je inderdaad niet de weergave op spaties zetten, nee. Je kunt voorwaardelijke markering toepassen: geef de cel dezelfde voor- en achtergrondkleur als de waarde 0 is. Er staat dan natuurlijk nog wel wat in, maar je zult het niet meer zien.

Bijdrager
    eddeped

Nog een vraag:

is er een formule voor het volgende:
    als er in een cel in kolom a een bepaalde tekst staat dan moet het getal in kolom D worden opgesteld.

voorbeeld:
    in kolom a cel 4 staat privé km en in kolom d cel 4 staat een getal
    en
    in kolom A cel 12 staat ook privé en in kolom D cel 12 staat ook een getal.

dus zodra er in een cel in kolom A de tekst prive komt dat dan het getal uit kolom D wordt opgeteld

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Cellen in een spreadsheet kunnen nooit iets naar andere cellen sturen — ze kunnen alleen reageren op waardes in andere cellen. In jouw geval betekent dat dat je in kolom D moet kijken wat de waarde in kolom A is, en de cel al dan niet iets laten zien.

Ik begrijp uit wat je zegt dat je bezig bent met een spreadsheet om gereden kilometers op te tellen? Dan denk ik dat je het beste af bent met een kolom voor het aantal kilometers, eentje met een aankruisvak om aan te geven of het privékilometers zijn of niet, en dan twee kolommen waarin in de ene de waarde komst te staan als het om een privérit gaat, en de andere als dat niet het geval is. Die kun je dan eenvoudig allebei onderaan de kolommen optellen. Zoiets:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.