30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Icefloe

Enkele vragen.

Ben van plan een Macbook aan te schaffen en over te stappen van Windows. Heb veel gelezen hier op het forum en ben bijna helemaal overtuigd:) Maar zit nu met een paar vragen waar ik nog graag antwoord op wil hebben:
    * Van de office pakketten gebruik ik words, excel, outlook (mails, adressen en agenda) zeer intensief zowel op mijn beide werkplekken als privé. Is het verstandiger/gebruikersvriendelijker om Iworks aan te schaffen en mijn bestanden steeds te converteren/in te lezen van mijn werk of doe ik er beter aan om office for Mac aan te schaffen?
    * Ben gewend om op 15 inch schermen te werken. Hoe is de overganmg naar 13 inch en hoe staat het met de leesbaarheid? Ik ben 48 en heb een leesbril.
    * In oktober komt Leopard uit. Kan ik beter een maand wachten of is dat niet de moeite van het wachten waard. Hetzelfde geldt office for Mac 2008
    * Ik heb een HP printer en ik heb gelezen dat dit problemen gaat geven met de mmacbook. Is dit altijd zo? Welke PSC printer raden jullie dan aan?
    * Maakt het verschil uit of ik via een applestore een Macbook aanschaf of kan het net zo goed via internet?

Ik ben blij met elk antwoord dat ik krijg! Je hoeft dus niet al mijn vragen tegelijkertijd te beantwoorden. Mag wel natuurlijk:)

Bijdrager
    Floris De Munck

Ik zou office wel aanschaffen. Met mijn iWork kan ik bestanden van windows lezen maar niet omgekeerd.

Het 13″ scherm is erg helder. Het heeft een hoge resolutie dus alles is scherp afgelijnd. Ga anders eens kijken in een winkel en probeer eens een tekst uit.

Wachten op Leopard heeft volgens mij geen zin. Alles wat een normale mens nodig heeft zit in al in Tiger. Leopard zal ook maar €129 en geen onbetaalbare som zoals bij Microsoft.

Over printers en problemen weet ik niets, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Icefloe”

* Van de office pakketten gebruik ik words, excel, outlook (mails, adressen en agenda) zeer intensief zowel op mijn beide werkplekken als privé. Is het verstandiger/gebruikersvriendelijker om Iworks aan te schaffen en mijn bestanden steeds te converteren/in te lezen van mijn werk of doe ik er beter aan om office for Mac aan te schaffen?

Ik denk dat het ervanaf hangt hoe “zwaar” de documenten zijn waar je mee werkt. Een Pages-document met veel opmaak (tekstvakken, lijnen, afbeeldingen, enz.) wordt moeilijk om goed te exporteren naar Word-formaat, denk ik zo, maar een bestand dat eigenlijk alleen tekst bevat met wat vette en schuine woorden e.d. zou geen problemen op moeten leveren.

Zelf vind ik Pages veel lekkerder werken dan Word, maar het is eigenlijk iets dat je voor jezelf zal moeten proberen. Op elke nieuwe Mac staat een testversie van iWork waar je een maand mee kunt werken, en er is ook redelijk eenvoudig aan een, laten we zeggen, “onbeperkte testversie” van MS Office te komen;) Bedenk wel dat de huidige MS Office op de Mac er iets anders uitziet en ook vaak net een beetje anders werkt dan MS Office onder Windows. Of dit voor de komende versie ook geldt weet ik niet.

”Icefloe”

* In oktober komt Leopard uit. Kan ik beter een maand wachten of is dat niet de moeite van het wachten waard. Hetzelfde geldt office for Mac 2008

Ik zou als ik jou was even wachten, tenminste als je de MacBook niet persé onmiddelijk nodig hebt (bijvoorbeeld omdat je huidige computer kapot is). Tiger werkt prima, maar toekomstige softwareupdates zulen op Leopard gericht zijn (nadat dat uitkomt, bedoel ik) en je zult ook steeds meer programma’s gaan zien de komende jaren die 10.5 vereisen omdat ze gebruik zullen maken van dingen die niet in 10.4 zitten.

”Icefloe”

* Maakt het verschil uit of ik via een applestore een Macbook aanschaf of kan het net zo goed via internet?

Het maakt weinig tot geen verschil, behalve wanneer je garantie moet claimen — koop je hem via Apple’s eigen webwinkel, dan zul je hem naar een reparatiepunt moeten brengen, maar als je hem via een echte winkel gekocht heb kun je hem daar naartoe brengen (of dat hangt ervanaf waar je woont — wat nauwkeuriger: of een reparatiepunt of een winkel dichterbij is ;)).

”Floris

Ik zou office wel aanschaffen. Met mijn iWork kan ik bestanden van windows lezen maar niet omgekeerd.

Klik eens in Pages op het menu Archief > Exporteer …:)

Bijdrager
    utah62

Of Google Docs gebruiken. Gratis en voor niets. Werkt wel alleen onder Safari 3.0. Nu trouwens ook Powerpoint presentaties.

13 inch is mooi maar om er de hele dag teksten/spreadsheets op te lezen is mijn inziens 13 inch vrij klein.

Bijdrager
    Whymme
    ”Icefloe”

Ik werk vooral met Office voor de Mac. Maar ik heb het via de universiteit dan ook legaal kunnen kopen voor 13 euro.

Maar op je nieuwe mac zitten als het goed is testversies van Pages en van Office. Showmodellen in Apple Stores hebben meestal ook beide programma’s. Dus je hebt voldoende mogelijkheden om te testen en te vergelijken. Kijk wat je het prettigst vindt werken, en of het prijsverschil gaat opwegen tegen het ongemak van het converteren. Wat voor mij werkt zou voor jou heel anders kunnen zijn, dus ik wil me niet wagen aan beweringen wat jij zou moeten doen.

”Icefloe”

* Ben gewend om op 15 inch schermen te werken. Hoe is de overganmg naar 13 inch en hoe staat het met de leesbaarheid? Ik ben 48 en heb een leesbril.

Tja … als je nu nog 47 was met leesbril was het een heel andere kwestie ….
    Sorry, ik zie niet in wat de leeftijd met de vraag te doen heeft:) Ik zou je alweer aanraden om eens naar een Apple Store te gaan en te kijken hoe een 13″ Macboek eruitziet. Bedenk dat je de schermresolutie kunt kiezen, en dat veel programma’s je de mogelijkheid geven om een groter font te gebruiken. Dus als een 13″scherm in de normale stand te klein is, heb je mogelijkheden om de default settings aan te passen.

”Icefloe”

* In oktober komt Leopard uit. Kan ik beter een maand wachten of is dat niet de moeite van het wachten waard. Hetzelfde geldt office for Mac 2008)

Vertel jij het maar. Wil jij nog een goede maand wachten om 129 euro te besparen? Overleg anders eens met je dealer; misschien kun je een afspraak maken dat je Leopard tegen een gereduceerde prijs krijgt als je nu een macbook koopt.
    Office …. tja. Ik weet niet wanneer 2008 uitkomt (ze beloven eind 2007, maar of dat zo is …)

Je kunt iig de mac kopen, en kijken of je uberhaubt met office wilt gaan werken. Zo niet, dan heeft het ook geen zin om te wachten op de nieuwe versie.

Ik wacht zelf wel tot Leopard uitkomt (mijn laptop is na zes jaar wel aan vervanging toe).

”Icefloe”

Het kan in principe net zo goed via internet. Maar als je prijs stelt op persoonlijk contact, bekende gezichten als je terugkomt met vragen en dergelijke, is een fysieke winkel misschien wel aan te bevelen.

Bijdrager
    jf
    ”Whymme”
    ”Icefloe”

Het kan in principe net zo goed via internet. Maar als je prijs stelt op persoonlijk contact, bekende gezichten als je terugkomt met vragen en dergelijke, is een fysieke winkel misschien wel aan te bevelen.

Helemaal mee eens. Ik heb bij m’n MacBook Pro ook parallels en windows aangeschaft. Windows kon pas iets later geleverd worden en alles is toen door de winkel kosteloos voor me geïnstalleerd.

Ik vraag me af of dat ook was gedaan als ik alles online had gekocht.

Bijdrager
    Icefloe

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Leeftijd en leesbril vermelden slaat inderdaad nergens op zo op het eerste gezicht. Ik heb wel het idee dat met name de jongere generatie Macbook gebruikt en vandaar ook dat ik dacht of ik er wel verstandig aan zou doen op Macbook over te stappen. Slaat op zich ook nergens op maar goed… Hoe dan ook dit is de reden ik mijn leeftijd geheel onterecht combineerde met de leesbril.

Er is me verder veel duidelijk geworden en zal wachten met aanschaffen tot Leopard (over enkele weken) gelanceerd wordt. Hopelijk gaat Leopard niet met net zo veel kinderziektes de lucht in als Vista. Ik zal eerst Iworks uitproberen (de testversie) en zie wel wat het me brengt.

Het 13 inch scherm geeft inderdaad een behoorlijk scherp beeld. Het is afwachten wat het me brengt als ik er enkele uren achter zit.

Blijft nog over mijn vragen over outlook en de HP printer.
    Krijg ik al mijn bestanden (mail, adressen en agenda) probleemloos geïmporteerd?
    Ik begrijp inmiddels wel dat niet alle HP printers per definitie problemen geven, maar zie toch verdacht veel berichtjes dat het nog al eens mis gaat. Klopt dat ook?

Weet iemand tenslotte of het gebruiken van Windows naast MacOSX leidt tot veel vetraging in de werking van de programma’s. Ik heb een paar windows programma’s dat ik wil blijven gebruiken en heb geconstateerd dat er geen Mac versie van is.

Bijdrager
    ivan92
    ”Whymme”

Office …. tja. Ik weet niet wanneer 2008 uitkomt (ze beloven eind 2007, maar of dat zo is …)

Er stond laatst nog een artikeltje op maczone.nl en daarin stond dat er nog geen definitieve releasedatum is. De website die microsoft gemaakt heeft vind je hier.
    succes met je keuze!

Bijdrager
    Eswip
    ”Icefloe”

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Leeftijd en leesbril vermelden slaat inderdaad nergens op zo op het eerste gezicht. Ik heb wel het idee dat met name de jongere generatie Macbook gebruikt en vandaar ook dat ik dacht of ik er wel verstandig aan zou doen op Macbook over te stappen. Slaat op zich ook nergens op maar goed… Hoe dan ook dit is de reden ik mijn leeftijd geheel onterecht combineerde met de leesbril.

Waar je hierbij misschien wel rekening mee moet houden is dat een klein scherm met een hoge resolutie, ook kleine text betekend. Maar dit zul je toch echt zelf moeten bepalen.

Er is me verder veel duidelijk geworden en zal wachten met aanschaffen tot Leopard (over enkele weken) gelanceerd wordt. Hopelijk gaat Leopard niet met net zo veel kinderziektes de lucht in als Vista. Ik zal eerst Iworks uitproberen (de testversie) en zie wel wat het me brengt.

Bij een nieuwe Mac zit zowel een test versie van iWork als Office for Mac. Hier gaat het ook weer wat je zelf het fijnste vindt werken. iWork kost anders maar 79 euro, dus als je toch voor office gaat kan je misschien altijd nog iWork erbij kopen.. Ik zou je wel adviseren om de nieuwe Office straks te kopen. Deze draait namelijk veel sneller en soepeler op de MacBook dan de oude, omdat de oude nog niet Universal is.

Het 13 inch scherm geeft inderdaad een behoorlijk scherp beeld. Het is afwachten wat het me brengt als ik er enkele uren achter zit.

Als je niet hoeft te staren om de text te lezen moet dit geen probleem zijn. Het is natuurlijk altijd mogelijk om er een externe monitor op aan te sluiten.

Blijft nog over mijn vragen over outlook en de HP printer.
    Krijg ik al mijn bestanden (mail, adressen en agenda) probleemloos geïmporteerd?
    Ik begrijp inmiddels wel dat niet alle HP printers per definitie problemen geven, maar zie toch verdacht veel berichtjes dat het nog al eens mis gaat. Klopt dat ook?

Mijn HP printer doet het zonder problemen (HP Deskjet 5150) en dat doen volgens mij bijna alle (nieuwere) printers van HP, Canon of welk bekend merk dan ook. Hier zou ik me niet echt zorgen over maken, maar even navragen in de winkel kan nooit kwaad.
    Het importeren van mail is mogelijk. Addressbook kan de volgende bestanden importeren: vCard, LDIF format, tab-delimited file, comma-separated values (CSV) file. Even kijken of Outlook naar een van deze formaten kan exporteren. iCal kan iCal, vCal en Entourage bestanden importeren.

Weet iemand tenslotte of het gebruiken van Windows naast MacOSX leidt tot veel vetraging in de werking van de programma’s. Ik heb een paar windows programma’s dat ik wil blijven gebruiken en heb geconstateerd dat er geen Mac versie van is.

Voor zover ik weet maakt dit niks uit voor de snelheid..

Bijdrager
    Icefloe
    ”Eswip”

[Het importeren van mail is mogelijk. Addressbook kan de volgende bestanden importeren: vCard, LDIF format, tab-delimited file, comma-separated values (CSV) file. Even kijken of Outlook naar een van deze formaten kan exporteren. iCal kan iCal, vCal en Entourage bestanden importeren.]

Hoe zit het met het exporteren naar .pst bestanden, lukt dat ook? Naar kommagescheiden bestanden (Windows) kan zo te zien ook geëxporteerd worden. Daar zal ik dan zeker beter voor kunnen kiezen.

Bijdrager
    mvdenberg

Heb je hier al eens gekeken? De PST import-tool van MS:
    Klik hier

Bovendien, zoek eens op dit forum. Alle vragen die jij stelt zijn al tig keren voorbij gekomen. Zo levert een zoekopdracht naar het woord PST hetvolgende op:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=101075&highlight=pst
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=91943&highlight=pst
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=73426&highlight=pst
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=97894&highlight=pst
    ….

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik gebruik sinds een tijdje NeoOffice, hiermee kan je ook je documenten opslaan in MS word formaat (uiteraard ook openen)
    Zelfs MS office 2008 documenten kan NeoOffice verwerken.
    Wat ook mooi is: het is ook in het Nederlands en het is gratis te downloaden :wink:

Bijdrager
    Icefloe
    ”mvdenberg”

Bovendien, zoek eens op dit forum. Alle vragen die jij stelt zijn al tig keren voorbij gekomen. Zo levert een zoekopdracht naar het woord PST hetvolgende op:
    ….

Ik begrip je opmerking heel goed, maar als je alles moet (uit)zoeken kost dat zeeën van tijd en wordt het switchen minder interessant.
    Hoe dan ook bedankt voor de tip en de links.

Bijdrager
    mvdenberg

Begrijp ik. Maar dan heb je wel meteen antwoord en ervaringen van gebruikers. Nu moet je eerst weer wachten totdat er iemand reageert.
    En zelf merk ik het ook: ik geef regelmatig antwoorden op vragen van mensen zoals jij. Maar als een onderwerp voor de tigste keer voorbij komt, denk ik: “nee he, nou dat antwoord ga ik niet nog eens helemaal typen”. Een beetje zoeken kan geen kwaad: en echt: bijna alles is hier al zeer uitgebreid besproken.
    :)

Maargoed: mij bevalt het 13″ scherm prima: 1280*800 is een hele nette resolutie: alles is goed leesbaar.

Bijdrager
    Icefloe

Het zou een goed idee zijn om een faq lijstje als sticky op te nemen, waarop niet gereageerd kan worden, zodat je niet steeds van die ellenlange topics moet doorlezen. Het zou jou en mij veel tijd schelen:)

Bijdrager
    Oppie

Moet je dan de tram halen of zo?!:evil:

Bijdrager
    Barney1985
    ”Icefloe”

Het zou een goed idee zijn om een faq lijstje als sticky op te nemen, waarop niet gereageerd kan worden, zodat je niet steeds van die ellenlange topics moet doorlezen. Het zou jou en mij veel tijd schelen:)

Zie GoT Apple Talk

Bijdrager
    Oppie
    ”Barney1985″

Zie GoT Apple Talk

Zie bv hier op MacOSX.nl; we noemen het ‘stickies’. Te vinden in elk forumonderdeel.

Bijdrager
    Icefloe

Deze lijsten met faq’s zijn weliswaar interessant, maar ik kom hier veelal niet de vragen tegen die je als switcher hebt. Waarom geen swictcher faq lijstje?

Ik ben inmiddels op een probleem gestuit dat me ervan weerhoudt om een Macbook aan te schaffen. Ik maak gebruik voor vrijwilligerswerk van een online administratief/fondswervend pakket. Je logt met gebruikersnaam en wachtwoord in via internet en doet dan de boekhouding of maakt selecties uit onze database voor fondswerving. Dat pakket zit op een windows 2003 server. Ik dacht dat het geen probleem zou zijn om met een Mac in te loggen en met het apkket aan de gang te gaan. De consultant van de leverancier van het pakket zegt geen garantie te geven dat het wel werkt.

Hij schrijft: ” en moet je helaas meedelen dat wij geen ondersteuning bieden voor Mac’s. Het zou mogelijk kunnen zijn dat je via een Mac kunt inloggen op online, maar wij kunnen niet de garantie geven dat dit naar behoren werkt en wij kunnen jullie daarbij ook niet ondersteunen bij het instellen. De server waar je op inlogt is een windows server 2003 machine, dus ik vraag mij af of de communicatie goed gaat, zoals bijvoorbeeld het overnemen van printers en dergelijke.”

Een flinke kink in de kabel dus. :(

Bijdrager
    Whymme

Het lijkt me dat de leverancier vooral bezig is zich in te dekken, voor het geval er iets mis zou gaan – maar ik zou niet weten wat dat zou kunnen zijn. En blijkbaar weet hij niet veel af van Macs. Een mac is net zo goed een windows computer als een Dell of een Vaio of wat dan ook, als je onder Windows opstart. De leverancier zou kunnen zeggen dat hij moeiteloos gebruik van een bepaald OS niet kan garanderen, maar het merk computer zou er niet toe moeten doen. Of heeft de leverancier verschillende adviezen voor mensen met een Dell, een Acer, of een Toshiba computer?

Probeer het eens te testen. Vraag aan de leverancier of zij een dummy-account kunnen opzetten, kopieer daar (een deel van) je boekhouding in, neem contact op met je apple center en vraag of je een uurtje van hun machines (met windows geïnstalleerd) gebruik kan maken om dit te testen. Test dan in mac mode, sluit af, start de mac weer, maar nu onder windows-mode en test nog eens.

Bijdrager
    mvdenberg

Log je in via een terminal sessie op de windows2003 server? (dus dat je een windows2003 desktop voor je krijgt)? Dan kan je de gratis client for mac downloaden:
    Klik hier

Bijdrager
    WO

Als je gewoon inlogt op een webpagina maakt het volgens mij geen klap uit of je nou een mac of een windows PC hebt, als het niet om een webapplicatie gaat maar iets waarvoor je een client moet installeren op je computer dan wordt het een ander verhaal. Ik heb zelf zowel safari en firefox als browsers op mn mac, en ben nog nooit iets tegengekomen qua webapps wat niet werkt.

Maar zelfs al zou je een windows client nodig hebben, je kunt altijd bootcamp installeren en je mac in windows opstarten toch….

Bijdrager
    Icefloe

Dat lijkt me wel duidelijk en zou goed moeten gaan.

Wat is eigenlijk het verschil tussen Bootcamp en Parallels? Ik heb ernaar zitten te zoeken en het enige dat ik kan vinden is dat Bootcamp met Leopard meekomt ( en nu in een beta versie beschikbaar is) en je Parallels los moet kopen en zo’n 80 euri kost. Veel andere info die ik las begreep ik niet.
    Het doel is toch hetzelfde: Windows naast Mac OSX laten draaien als besturingssyteem?

Bijdrager
    mvdenberg

Met beide kun je Windows draaien. Maar:
    – voor bootcamp moet je je mac herstarten: dan draai je volledig windows

– Parallels draai je terwijl je in OSX werkt. Dus voor lichte windows programma’s kun je gewoon in OSX blijven werken en gelijktijdig je windows programma aan

Bijdrager
    Barney1985
    Bijdrager
    Icefloe

De link van Barney1985 werkt bij mij helaas niet, waarschijnlijk alleen voorbehouden aan applegebruikers:)
    Dus als Leopard komt je dan heb je eigenlijk weinig aan parallels, tenzij je vaak wilt switchen tussen Mac en Windows.

Iets anders: de zwarte Macbook en de duurste witte verschillen alleen in 40 gb harde schijf. Dat lijkt me niet logisch omdat het prijsverschil ongeveer 200 euro is. Is er misschien toch nog een ander verschil dat niet staat vermeld in de specificaties?

Bijdrager
    Barney1985

De kleur :?

De link nogmaals Had te maken met een typefout, niet met OS X of Windows.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Icefloe”

Dus als Leopard komt je dan heb je eigenlijk weinig aan parallels, tenzij je vaak wilt switchen tussen Mac en Windows.

Dat is nu ook al zo, want je kunt Bootcamp gratis gebruiken. Maar zie het zo: als je helemaal onder Windows wilt werken, is Bootcamp waarschijnlijk makkelijker, maar als je ook bij de data op je OS X-schijf wilt kunnen en/of Windows alleen nodig hebt voor een paar bepaalde programma’s, is Parallels (of Crossover, of een vergelijkbaar produkt) waarschijnlijk de handigere oplossing.

”Icefloe”

Is er misschien toch nog een ander verschil dat niet staat vermeld in de specificaties?

Hij is zwart …

Bijdrager
    Icefloe

Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat de kleur zo’n groot prijsverschil maakt. Je zou zelfs verwachten dat wit exclusiever is dan zwart. Misschien dat er ander materiaal gebruikt is en dat niet alleen de kleur verschilt.

Moderator
    unSOUND

Sinds de komst van de MacBook is wit juist bijna “normaal” geworden… Zwart is wat dat betreft juist de exclusieve versie…

Vroeger was het prijsverschil lager, want toen kreeg je bij de zwarte meer Ram dan bij de witte, maar dat is een tijdje geleden veranderd. Toen kreeg de witte ook standaard meer Ram, maar bleef de zwarte gelijk. Sindsdien is het prijsverschil hoger.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.