14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Bart119

Switcher: Enkele vraagjes mbt gebruik Finder

Na 10 jaar windows te gebruiken werd het bij mij weer eens tijd voor een Mac (was al van Tiger geleden), en wat verleer je op 10 jaar tijd veel van die dingen!

Intussen heb ik al verschillende handleidingen op de Apple site gelezen, best een gek idee om handleidingen te lezen om met een computer te kunnen werken. Ook ligt er al een hele lijst met “snel”toetsen op mijn bureau (doet me al denken aan die kartonnen bordjes die ze vroeger rond de F-toetsen legden :D)

Maar enkele dingetjes kan ik momenteel niet vinden:

1) Als je via de browser in pakweg facebook zit, en je wil dan bij messenger enkele afbeeldngen doorsturen, dan gaat het finder-schermpje open waaruit je je bestanden kan selecteren. Enkel kan ik hierbij de tumbnails van de foto’s groter of kleiner maken. Dit heeft als gevolg dat ik de afgelopen dagen in finder kijk naar welke bestanden ik moet hebben, ze op een papiertje opschrijf, en dan pas ze in messenger toevoeg. Bestaat er hier een betere manier voor?

2) ik kan in finder geen bestanden van het ene tabblad naar het andere slepen

3) ik kan ook geen foto’s vanuit de foto’s app naar mijn facebook-messenger slepen terwijl dit vanuit de finder wel lukt

4) hoe kan ik in de finder sorteren op extensie? Op soort lukt wel, maar dan blijven de jpg’s en raw’s nog vrolijk door elkaar staan

5) ik heb gevonden hoe ik in de finder mijn bestanden op datum kan sorteren, maar nu staan ze van recent naar oud. Hoe kan ik dit omkeren?

Dat waren voorlopig even mijn vragen;)

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd

Bijdrager
    koen

Kijk eens op macmiep.nl

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  koen.

Bijdrager
    computer space

Hier blijven raw’s en jpg’s helemaal niet door elkaar. Vreemd. Misschien omdat OSX zelf niks kan met .nef files. Ik heb altijd het gevoel dat het gewoon sorteren op extensie is, waarbij bekende extensies met een mooie naam worden weergegeven.
    Ik hebruik Mac/Windows 50/50 maar kan totaal niet wennen aan Windows Verkenner. Soort loterij hoe je scherm er iedere keer uitziet.
    Complexer navigeerwerk doe ik trouwens in Graphic Converter. Daar gewoon navigeren met thumbnails EN bestandsdetails en bovendien alle volgordes omkeerbaar, en positie mappen in lijst te kiezen.
    Bij selecteren in een popup van Messenger heb je trouwens exact dezelfde weergaveopties als in de Finder.

Bijdrager
    Bart119

Dit is de screenshot van het finder-scherm dat ik krijg als ik een foto wil toevoegen in Messenger.

De tumbnails zijn dus te klein om duidelijk te kunnen zien welke foto ik nodig heb, en het schuifbalkje dat je in de “Normale” finder te zien krijgt ontbreekt hier. Zowel met Safari als Chrome geeft dit hetzelfde resultaat.

Op de website van Macmiep heb ik hierover nog niets gevonden.

Dat het gebruik van de Finder tijd vraagt om het te leren kennen, daar ben ik me van bewust, maar momenteel heb ik toch het idee dat ik iets fout doe maar ik kan niet vinden wat, aangezien ik voor basishandelingen vrij omslachtig bezig ben (en steeds met een papieren kladblok naast mijn toetsenbord zit). Op werkgebied gebruik ik momenteel Chrome OS en Windows onder elkaar, dus daar ben ik ook al de kracht, maar ook de beperkingen van deze 2 systemen gewoon.

Bijdrager
    Disksoft

Foto’s kan je ook in het tekstvenster slepen van messenger.
    Je hoeft ze niet via het kies venster te selecteren.:)

Bijdrager
    Bart119

Foto’s kan je ook in het tekstvenster slepen van messenger.
    Je hoeft ze niet via het kies venster te selecteren.:)

Slepen met een trackpad op het kleine scherm van een macbook air vind ik persoonlijk niet zo een handige manier om te werken, als het in principe ook kan met een finder-scherm dat het venster van je browser vult. Zeker als je in mappen met 800 foto’s zit. Vaak gaat het bij mij om technische foto’s, die ik voor montage of herstellingsdoeleinden wil doorsturen. In dat geval kan je op een mini-tumbnail niet goed zien welke foto’s je juist nodig hebt, en is een finder-scherm dat pakweg 90% van je beeldscherm in beslag neemt net zo duidelijk.

Vandaar dus mijn vraag of dat hier een mogelijkheid voor is;)

10 jaar geleden toen ik met Tiger werkte deed ik nog hele andere dingen op een computer als vandaag de dag, waarschijnlijk heb ik het daarom toen niet ondervonden.

Bijdrager
    jv65

De tumbnails zijn dus te klein om duidelijk te kunnen zien welke foto ik nodig heb, en het schuifbalkje dat je in de “Normale” finder te zien krijgt ontbreekt hier. Zowel met Safari als Chrome geeft dit hetzelfde resultaat.

Je kan een foto selecteren en dan op de spatiebalk tikken. Je kan die dan op volledige grootte bekijken. En met de pijltjes toetsen kan je er doorheen scrollen.

Bijdrager
    aartjan

1) tik ⌘1 of ⌘2 of ⌘3 en stel daar alles af
    2) moet kunnen, gebruik anders nieuwe vensters ipv nieuwe tabs
    3) eerst even naar de desktop slepen, en vandaar ergens anders naartoe slepen
    4) ⌘ 2
    5) bovenaan in de balk herhaaldelijk op “datum” klikken tot dat ie sorteert zoals jij wil

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Bart119

alvast bedankt voor de info. Helemaal naar mijn smaak heb ik het nog niet gekregen, maar het zal vast een kwestie van wennen zijn.

Nog even een ander vraagje, als ik op een afbeelding dubbelklik, dan gaat deze open in “voorvertoning” echter als ik op de pijltjestoetsen druk, dan krijg ik de volgende foto’s in mijn map niet te zien. Bestaat er hier een snellere manier voor dan steeds de foto te sluiten en de volgende te openen?

Bijdrager
    jv65

Nog even een ander vraagje, als ik op een afbeelding dubbelklik, dan gaat deze open in “voorvertoning” echter als ik op de pijltjestoetsen druk, dan krijg ik de volgende foto’s in mijn map niet te zien. Bestaat er hier een snellere manier voor dan steeds de foto te sluiten en de volgende te openen?

Je kan een foto selecteren en dan op de spatiebalk tikken. Je kan die dan op volledige grootte bekijken. En met de pijltjes toetsen kan je er doorheen scrollen.

:wink:

Bijdrager
    Bart119
    jv65 op 28 juni 2017

:wink:

Helaas werkt dit niet zoals het zou moeten. Als ik mijn foto’s als miniaturen weergeef en dan op spatie druk krijg ik de eerste foto, dat klopt. door op het pijltje naar rechts te klikken zit ik aan de volgende, totdat ik aan het eind van de rij foto’s ben in het finder-scherm. dan moet ik op pijltje naar beneden drukken, en op het pijltje naar links gaan om op de eerste foto van de 2de rij te komen. Vrij onhandig als je je foto dan ook nog schermvullend wil weergeven.

Bijdrager
    jv65

Met miniaturen werkt ’t inderdaad niet lekker. Ik doe dat altijd in kolomweergave.

Bijdrager
    whaha

Hoe kom je überhaupt bij de foto’s uit Foto’s?
    Mijn e-mail programma, Kiwi for Gmail, kan die foto’s niet benaderen, maar misschien gaat dit onderwerp over een ander probleem.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het programma een standaard Open-venster geeft, kom je erbij door in de linkerkolom van het Open-venster naar Media te gaan (als dat er wel instaat, maar er staat niks onder het kopje, ga er dan overheen met je muispijltje zodat „Toon” verschijnt, en klik daarop). Dan kun je kiezen voor Foto’s, waarna het venster de verschillende foto-bibliotheken zal tonen die op je computer staan: die van Foto’s, maar bijvoorbeeld ook iPhoto, Aperture, of Photo Booth, mocht je er daar ook van hebben.

Nadeel van deze methode is wel dat laden van al die foto’s lang duurt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.